Gå til innhold
Arkivverket

[#65126] Presterudseter

Gjest Thorbjørn Granlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Er det noen som kan fortelle meg hvor navnet Presterudseter stammer fra ? Det samme gjelder navnet Vitberg ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

For å ha større muligheter til å få hjelp, burde du være litt mer raus med opplysningene om dem du leter etter! Du kan jo også søke i folketellingen 1865 eller hos Rygh (- se under Nyttige lenker nederst på denne siden) på navnet Præsterud (med diverse stavemåter), så får du noen tips om hvor du kan lete.Det er en plass Præsterudssæteren i Strøm sogn i Søndre Odalen. En Ole Evensen er husmann der i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Takk for svaret. Det er ikke godt å være noe mere raus med opplysninger når jeg ikke vet noe mere. Disse to her døde ved mord og selvmord 20.11. 1853, i Trysil, men det er ikke oppgitt hverken alder eller hvor de kom fra, bare disse navn : Hans Olsen Presterudseter og Berte Pedersdatter Vitberg. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kikket litt i utflytterlistene fra Stange. Kan dette være en kandidat til den ettersøkte damen?LenkeHvor har du opplysningene om mord og selvmordet i 1853 i Trysil?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg tar i mot all hjelp jeg kan få med takk. Jeg har funnet en opplysning til om disse, og det er at de hadde vært forlovet, men det hadde kommet en knute på tråden som det står... Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Det gledelige er at jeg fant Berte Pedersdatter Witberg, Stange, f. 24.03. 1829, utflyttet fra Stange, 1852. Men Hans Olsen Presterudseter, er foreløpig en gåte. Har funnet mange Hans Olsen på Toten, men Presterudseter har jeg ikke klart å finne. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. ( Til Hilde ) Det er selvfølgelig fullt mulig at han kunne være mange år eldre ? da er det i tilfelle Hans Olsen Presterud, f. 01.07. 1816. Av de som har eller oppholder seg på presterudgårder som er nevnt ovenfor, er det ingen som heter Ole eller Olsen. Ellers takker for alle svar. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Det er forresten ganske merkelig at det er så blodfattige opplysninger om disse folkene når det skjedde noe som var såpass grusomt. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Finner denne Hans Olsen Præstruds(tuen?) som konf. Toten 1839! Voksen konfirmant.Nr.77. Han bor da på Hammerstad, foreldrene er kvar på Præstruds.Har kikket litt etter vielse på Toten(for evnt. å eliminere ham fra denne grufulle handling),dog uten hell så langt . Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Det var på Nordre Tøråsen i Slettås,den 20.11. 1853. De ble begravd i Nordre Osen. Dette står beskrevet på side 28, i bind 3. av de gamle Trysilbøkene. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. De kom der på tjeneste, og hadde ikke vært der så lenge når dette dramaet skjedde. De hadde vært forlovet, men under en auksjon på denne gården, ble det knute på tråden, da en annen en nok hadde innyndet seg hos Berte Pedersdatter. Gårdeieren prøvde å megle, og Hans Olsen lovet bot og bedring, men bare noen timer etter så skjedde det grufulle. Helst trolig var det alkohol med i spillet ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.