Gå til innhold
Arkivverket

[#65139] Johan Henrik Meyer i Bergen

Gjest Inger Grøhn
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Grøhn

Ja, Albert Henrik Meyer var en stor mann i Bergen på den tiden. Med eiendommer bl.a. på Krohnengen og Lungegården. Som jeg nevnte tidligere finnes det noen bøker på biblioteket om slekten(e) Meyer. Mulig jeg kan finne noe der. mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Siden det ser ut til at vi må vekk fra Bergen for å finne Johan Henrik Meyers fødsel, har jeg et utgangspunkt for en spekulasjon:Det var en Johan Albert Meyer som ble begravet i Hobøl (Smaalenene) 19/5 1752- 68 år gammel. Han var gift med Katarina Samuelsdatter Storch, datter av Samuel Edvardsen Storch.Denne (Johan) Albert Meyer, hadde i alle fall en sønn; Edvard Storch Meyer. (Omtalt i dette temaet [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=40095&sok=Storch&nr=5&antinnlegg=8&startnr=&antall=&spraak=#anker>Lenke ).Jeg har ikke vært i stand til å finne andre barn i dette ekteskapet enn nevnte Edvard. Og jeg har heller ikke funnet tid og sted for Edvard Storch Meyers fødsel.Men jeg tror Edvards mor-far (Samuel Edvardsen/Evertsen Storch – Toll-Storckene fra Flekkefjord) hadde en forbindelse til Bergen da han muligens opptrer som fadder ved en dåp i Domkirken 1719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå kikket jeg på NST innhold. Der er nevnt en Meyer Johan Hendrich i 20: 303, og det ser ut for å være denne: Kure, Søren. 'Annalistiske opptegnelser angående slektene Rosing, Struch og Lyng.' NST 20 (1966): 302-306.Men, det kan selvsagt være en helt annen JHM.og slektshistorie om Meyer'ne er det visst mye av, men hvilken http://home.online.no/~cfscheel/SL-ME.HTM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

I en avskrift av skiftet etter Torborg Kjeldsdtr 6-4-1776 er nevnt 3 barn, Henrik 10år, Anna Gurine 8år og Maria Elisabet 1,5år. Finner ikke de 2 eldstes dåp i Bergen, heller ikke vielse. For øvrig er navnet Kjeld sjeldent brukt i Bergen. mvh Svein Rindedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Henrik i 2. lenke i (31) er nok feil. Han er f i 1766 og heter Henrik August Weidemann Meyer og er sønn av Jacob Christopher Mejer Skrædder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Grøhn

Jeg har vært borte en del i dag, men her var det mange nye innspill! Har fremdeles en sterk følelse av en forbindelse mellom Johan Henrich og Hansakjøpmennene. Ser i koppskatten for kontoret 1744 at der finnes en Witte (Johan Hendrich). Som vi har sett var der en Witte (Lars Johan) som var fadder da Marie Elisabeth ble døpt. Et skudd i mørke, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Grøhn

Et lite spor kanskje? Sjekket Family Search på Johan Meyer gift 1766 /- 2 år og fant en Johan Heinrich Meyer som den 30.09.1767 giftet seg med en Torbina Kielstrom i Garnisons sogn i Købehavn. Dette stemmer med det du, Arnfrid fant ut at han skal ha vært grenadier i København til 1769.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

har du tilgan til Arkivaronline? eller skal jeg prøve å finne vielsen? Kanskje det kan stå hvem som er foreldre. Tror det er han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. Jeg må bruke Mac'en da for Arkivaronline kan ikke leses med Linux. Mac'en har datteren til en venninne lånt i dag, for hun hadde dead line på noe (journalist hjemme på juleferie). Når hun kommer tilbake med den skal jeg søke på Garnison, Kbh, 30.09.1767.Det må være dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Siden jeg min samboer også er etterkommer her, så slenger jeg meg på.K an jeg jo nevne alle fadderene jeg har funnet på barna Johan Henrik døpt i Bergen: 1774, Gerhard Greves kone Maren, Regina Beyer, Lientnant Lars Johan Witte, klokker Jocim Heyberg, Søren Kierumgaard. 1777, Margrethe Albertine Mohn, Alida Sc??ømer, Albert Henrich Meyer, Christian Krøpelin, Henrich Jordan. 1777 Anne Elisabeth Meyer, f.Krøpelin, Marie Elisabeth Weining, Chr. Mohn, Claus Krohn, Henrich Greve. 1784: Frøchen Krohn, Fridrica Fosvinchel, Carl Henr. Konov, Elias Fasmer, Albert Henrich Meyer. 1788 Katharina Elisabeth Kahrs, Alida Cathr. Krohn, Hans Chr. Blydt, Sebastian Erichsen, Fridr. Meyer. 1794. Mad Engel Bredal, Marie Krohn, Alberth Mohn, Danchers Krohn, Henrich Meyer.Som man ser er det flere navn som går igjen, men jeg har ikke funnet noen sammenheng. Sønnene Johan Fredrik og Albert Henrik er nevnt i 'undersøkelseskomisjonen 1804-05' her på DA. Det står da at de er hos moren, de er fødde borgersønner, og faren hadde vært betjent ved fiskerbryggen. Han er jo også nevnt som consumsjonsbetjent i kirkeboken ved ihvertfall en dåp.Jeg har også tilgang til Arkivaronline, men stod ganske få opplysninger ved den vielsen i 1767. Bare i hvilket kompani han var i av det jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, Erlend, men hvordan var Torborgs navn stavet i KB?Har du leitet etter dåpen til de to barna som trolig var født i Danmark også?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Legger ut kopi fra kirkeboken. Jeg har tittet litt, men ikke funnet barna døpt. Men etter Bergen borgerbok, så synes det kanskje å passe med han som tok borgerskap i 1778??

bilete6124.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er denne. Det er bra, Erlend. Jeg er ikke i slekt, men prøver å tilegne meg litt kunnskap om bergensborgere, blant mye annet.Kielstrøms, skulle mene at det kunne ligne på Kilstrømmen i Nordhordland, men det er vel for godt til å være sant.En riktig god jul til dere!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 14:Den ene forloveren 8. april 1776 i Bergen DK for enkemann Johan Henrik Meyer og pigen Andrea (Andersdatter) Dahl, trolovet 9. april og copulert 22. mai s.å er tydeligvis Jaen J. Frøchen (nederst til høyre): Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Forlovererklæringer nr. II.5.1 (1767-1792), Lysninger 1776, side 59. Permanent sidelenke: LenkeEn Jaen J. Frøchen kjøpte 1765 en part i gården Brekke på auksjon, ant. etter sin far, og solgte s.å. godset til Nils Pederson Brekke.Denne Jaen J. Frochen var borger og indvåner i Bergen og beskikket tilsynsmann udi sin afgangne sal. fader Jan Frochens dødsbo, og gjorde vitterligt at ha solgt og skjødet til Daniel Chrispinesen Vestre Bagholmen med de der påstående hus og bygninger for den sum 450 rdl., 10. april 1771 (Austevollsboka).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Grøhn

Godt Nytt år! Jeg er begynt søkingen igjen. Har vært innom Kilstrømmen i angjeldende periode, men så langt ikke funnet noe som kan føre meg videre der. Når det gjelder siste innlegg, takker jeg for det. Har nemlig en Frøchen i en annen gren av den slekten jeg 'jobber' med og det vil bli interessant å se om det er et sammenfall her. mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
Gjest Marianne Bakketun

Har tilfeldigvis havna borti denne familien og i mine papir står det at Jakob Herman Jansen Meyer von Bremen og Maren Johannesdtr vart gifte på Voss 12. nov 1728. Dei fekk mange born, mellom anna Jan, fødd i 1728 og Johan Herman fødd i 1729. Denne Jan må vera han som er nemt som Jaen J Frøchen i innlegg 43.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Marianne Bakketun

Det er nok ikkje 'din' Johan Henrik Meyer eg har i mine papir. Iallefall ikkje om han døydde i 1800, 64 år gamal. Beklager!Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.