Gå til innhold
Arkivverket

[#65212] Hvem var foreldrene til Anna Marie Larsd. Aakre i Fusa


Gjest Kjell Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Hatvik

Du kan nok gløyma Mari Larsdtr. Tøsdal frå Tøsdal i Os i denne samanhengen. Ho var dotter av gardbrukar og båtbyggar (les: Os-elvarar) Lars Larsson Tøsdal, f. Kuven (1769 - 1842) og kona Ingeborg Hansdtr. Hatvik (1779 - 1862); som var dotter av postbonde Hans Andersson Hatvik (1750 - 1817). For Mari vart gift med bonde og Lyseklosterlensmann Henrik Thorbjørnson Synnestvedt-Lyssand på Lyssand i Os. Og dei var _bornlause_. Mari og Henrik tok rettnok til seg ein systerson av Henrik, Thorbjørn Steffenson; men det er ei anna soge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fint Terje, så er det ihvertfall en som eliminert. Dette er en nokså merkelig historie synest jeg og skulle gjerne komme til bunns i den dersom det er mulig.Det synest helt klart at Kjell sin Anne / mari IKKE er datter til Boel Larsdtr ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg kommer tilbake med min idé om han hun kan være fra et annet distrikt, det var jo litt rart om hun tok Marie rett ut fra lufta! Dernest ser vi ikke noen spesiell forbindelse mellom henne og fadderne til barna.Det nærmeste jeg kommer er da denne i Eidfjord: Anna Marie Larsdtr født i august 1801, helt til høgre ca midt på: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Ulvik, Ministerialbok nr. A 11 (1793-1838), Kronologisk liste 1801, side 38. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11748&idx_id=11748&uid=ny&idx_side=-40>Lenke Permanent bildelenke: LenkeFaren heter Lars Baardsen og moren Ragnhilda TormodsdtrNå er dette sannsynligvis bare et skudd i blinde. For problemet er jo at her er det ingen oppkalling i tilfelle.Jeg kan ikke tenke meg at hun kom fra et sted for langt unna heller, det var jo ikke så enkelt å reise på den tiden!Har sjekket gifte i Os ved navn Lars og Barbro, de eneste som får en datter Anne er de som er nevnt i # 59 og # 63, som sagt het hun kun Anna og ble gift i Samnanger.Så sjekket jeg Lars og Anna som ektefolk. Det var en Lars Engelsen fra Aabotnæsset som gifter seg med en Anna Mathiasdtr Nordtved i 1799. Da Ole ble døpt var en av fadderne fra Abotnes. Ellers var det ikke noe av interesse blant de andre parene. Jeg aner jo heller ikke om de fikk en datter Anna!Ellers kan vi jo se at da Hans ble konfirmert (bosatt Revne) står hun som Mari Larsdtr (N° 8): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 15 (1839-1851), Konfirmerte 1844, side 220. Permanent sidelenke: LenkeDa Nils ble konfirmert står hun og som Mari Larsdtr (n° 8) de bor nå på Nedrehage: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 15 (1839-1851), Konfirmerte 1847, side 238. Permanent sidelenke: LenkeDa Barbro blir konfirmer i 1851 er de på Revne og da heter hun Anna Maria Larsdtr (n° 4) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 16 (1851-1859), Konfirmerte 1851, side 123. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Bygdebokforfattaren skriv at ho var ikkje døypt i kommunen, så det er tydelig han hadde heller ikkje funne ut av det. Eg fann henne heller ikkje mellom konfirmerte. I følgje bygdeboka døydde ho i 1881, og er nok denne: Lenke Som du ser, er ho då kalla Andersdtr. Kan faren ha heitt Lars Andersen? Eg har også lurt litt på om ho, som mannen, var født utanom ekteskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det kan jeg forstå - vi har jo ikke funnet noen heller. Har og trålet gjennom kirkebøkene for Kvinnherad og Strandebarm 1800-1805, ingen Anne Mari der heller. Flere som heter Anna Larsd. da!I Os er det en Anna Larsdtr født (Samnanger) i oktober 1799 med foreldre Lars Anders og Barbru Larsdtr Frøland, finner dem ikke i bygdeboka, heller ikke i databasen over gifte så jeg tror det er feil. Vi har vel og nevnt dem før. Men hun heter jo heller ikke Anne Mari(e). Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1799, side 84. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11622&idx_id=11622&uid=ny&idx_side=-87>LenkeVar og borti den tanken at faren enten het Lars Nilsen eller Lars Andersen.Tysnes kan vi ikke sjekke for der er det ikke kirkebøker fra 1793-1804. Men en 16 årsgammel Anne Larsdtr med far Lars Nilsen blir konfirmert i 1818: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Tysnes, Ministerialbok nr. A 7 (1816-1826), Konfirmerte 1818, side 239. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var fint Kjell-Arne, da har vi ihvertfall et mer presist årstall og navn. Så kan den fra Eidfjord elimineres for hun var f. i 1801!Får sjekke inn her siden for å se hav dere finner, nå må jeg pakke kofferten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

(81) Anna Larsdtr konfirmert i Tysnes i 1818 er kanskje den samme som blir døpt 31. oktober 1802 Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Tysnes i Tysnes, Ministerialbok nr. A 2 /1 (1732-1804), Fødte og døpte 1802, side 104. Permanent sidelenke: Lenke Foreldre: Lars Nilsen Kongsvig og Brithe Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der er en Ingeborg Samuelsdatter som får en uekte datter Anne Marie i Bergen i 1805. Jeg finner ikke Ingeborg Samuelsdatter blant døpte i Bergen, men det kan være henne jeg finner som tjenestejente i 1801, 17 år gammel.1805 er kanskje vel sent i forhold til de data dere har funnet.....Som jeg har nevnt før: på landet var det vel ikke vanlig blant bønder å bruke doble fornavn på barna tidlig på 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Glem det (87), for her er barna: Barn v. Samuel Hansens skifte 19. juni 1789: Herborg f. 1760 på Gjøen senere g.m. Lars Larsen i Bergen, Axel, Anne Margrethe f. 1763 på Gjøen, Abel Cathrine, Malene, Christi, Marite og Elen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

der er noen skifter etter noen Samuel'er i Os prg. Kanskje en ide å få de avklart. Har en alvorlig mistanke om at Ingebrog kan komme fra Os, Fusa, Strandvik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ingen av de Samuelene jeg har i min data fra omådet hadde en datter Ingeborg. Det var og mange fra Sogn som dro til Bergen, der har vi en Ingeborg Samuelsdtr f i Selje i 1784 med far Samuel Olsen og mor Mari Hansdtr. Moldestad: Fødselsdato 16.8.1784Førenamn IngeborEtternamn Samueld.Far Samuel Olss.Far's bustad MoldestadMor Mari Hansd.Dette er på Fylkesarkivet S&F: http://fylkesarkiv.no/Det er og en fra Naustdal: Ingeborg Samueld. 1785 Samuel Nilss., Johanna Nilsd. Øvre Redalen Men her passer navna mindre.Den første finner jeg ikke igjen verken gift eller død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Og nå begynner jeg å lure på om hun var fra Borgund, for det gidter seg en i 1816 med Einar Einasen også fra Borgund, som passer i alder. Men hva kan ha skjedd med datteren hennes, Anne Marie, for jeg kan ikke finne henne igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Johannessen

Tusen takk alle sammen. Dere har gjort en fantastisk jobb. Selv om resultatet er uteblitt, har jeg lært en masse av dere. Det er jo egentlig ikke så lett å finne en med et så vanlig navn når vi ikke er sikre på hvor hun var født. Det ser ut som jeg må legge vekk denne greinen. Men, igjen tusen takk for all hjelpen. MVH Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.