Gå til innhold
Arkivverket

[#65222] Gønner Gudbrandsdatter f på Kolstadeie i Ringsaker


Gjest Oline Lillerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Ser ut til at det er en helt annen Gønner som blir gift med Anders ja,denne er f på Steensve eie.Med Gudbrand Christophersen som far. Da er det vel best å starte på nytt, hvor har du det fra at hun skulle være f på Kolstad eie ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oline Lillerud

Beklager!!! Da har jeg forledet dere, men jeg er meget glad for at det misstaket er oppdaget. Det viser også at det er lett å ta feil for en som er urutinert. Men det understreker at jeg også trenger hjelp til å finne det riktige. Beklager igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Blir ikke helt enkel denne,finner ingen Gønner f på rett sted med rett far i første omgang iallefall. Her er iallefall vielsen til Gønner på Kolstadeie Lenke Så hvis din Gønner var gm Anders Kristiansen er Gønner f på Kolstad utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Vet du når Gønner døde? Dødsfallet kan kanskje gi oss noen opplysninger. Hun lever iallefall i 1875, men ser ut til å være død i 1900. Har funnet to Gønner Gudbrandsdtr døde,Gønner f 1825 Kolstad eie som var gift med Jens Simensen og Gønner G. f 1822 på Bolstad eie gm Johannes Halvorsen.Dermed kan hun også utelukkes . Men din Gønner har jeg ikke funnet ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

En idé er å sjekke alle barnas dåp for å se om noen av 'hennes folk' kan være blant fadderne. For eldste sønn Christian (# 25) ser det ikke slik ut.Mens derimot (# 24) Ingeborg, har en fadder som heter Johannes Gudbrandsen. Kanskje en bror til din Gønner da.Dine aner får og en datter Helene (nederst til venstre) i 1868: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Klokkerbok nr. 7 (1861-1869), Fødte og døpte kvinner 1868, side 151. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9082&idx_id=9082&uid=ny&idx_side=-129>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her hadde du jo fått svar mens jeg leita.N° 123 i 1818 er kanskje første ekteskapet til Gulbrand Christophersen, kona heter Sidsel Evensdtr: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Klokkerbok nr. 1 (1814-1826), Ekteviede 1819, side 404-405. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9076&idx_id=9076&uid=ny&idx_side=-166>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det stmmer nok for 6 juli 1822 får Guldbrand Christophersen og Maria Jensdtr en datter Sissel (døpt 4. august): Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 6 (1821-1826), Fødte og døpte 1822, side 15-16. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6010&idx_id=6010&uid=ny&idx_side=-10>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da han gifta seg med Sissel står det at han var f i 1774, da har du han nok her med foreldre i 1801: Lenke Christopher Andersen og Anne Gulbrandsdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Bortsett fra at Gulbrand eldes veldig da han ble enkemann ! Sies jo å være 53 år i 1822,mot 34 ved vielsen fire år tidligere ! Får se hva klokkeren skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her blir en Christopher Andersen f i 1750 med foreldre Anders Christophersen og Anne Eriksdtr Samsal (?) 6. handling venstre side: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 2 (1747-1774), Fødte og døpte 1750, side 35-36. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9064&idx_id=9064&uid=ny&idx_side=-18>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Alderen kan være feilskrevet av presten, Else Kari. Det valige var jo å kalle opp sin døde kone. Ellers har nok klokkeren skrevet av etter presten, det står 53 år her og: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Klokkerbok nr. 1 (1814-1826), Ekteviede 1822, side 432-433. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Å kalle opp sin avdøde kone tror jeg neppe var skikk og bruk alle steder. I det hele tatt: oppkalling er ikke like mye brukt over alt. Det er nå min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Jeg tenkte også på denne før du fant ut at Gulbrand og Maria fikk en datter Sissel i 1822. Disse to (Gulbrand og Siri)ble viet 29/10 1793 begge fra Veldre. Men det stemmer at Nybyggersønnen fra Lindberg ble enkemann,Sidsel Evensdtr dør i barselseng 1819. Så da er det veldig fristende å tro at det er rett Gulbrand som blir viet i 1818. Alderen er jo ofte oppgitt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Tror det er en fordel her å finne Gønner f 1825 og kanskje Sissel f 1822 sin konfirmasjon,kanskje de kan gi noen spor? Forøvrig stod oppkalling ganske sterkt i kurs her i Ringsak på den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Til innlegg (40). Denne har jeg kalt Gudbrand Kristoffersen Høyby. Er usikker på hvilken Høyby, muligens Ring???, men Veldre gir bedre tilknytning til området dersom det er riktig person. Ihvertfall var faren Kristoffer Eriksen Sveum og mora Lisbet Gudbr.dtr Ulven. Har jeg gjort dette riktig så ble han 17 jun 1822 gift med Mari (Maren, Maria) Jensdtr Dæli-eie, da på Bjørge-eie i Veldre. Dersom hun evt døde, så må han i såfall ha giftet seg att, men det blir litt vanskelig dersom han var gift 3. gang. Mari og Gudbrand fikk i 1830 sønnen Simen Gudbrandsen på Dalby-eie, senere bodde han på Kalbakken. Dalby-eie er nok i Brumund, så vi er ihvertfall i riktig område. Når Siri Olsdatter døde vet jeg heller ikke, men hun var ca 11 år eldre enn mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er mulig at det er denne kandidaten som var gift med Siri (i ft 1801) for det ser ut for at Sissel Evensdtr var i livet i 1826, da får et par med slike navn barn, Ole!Siri kan jo ha blitt til Sissel ved oppkallinga.I 1770 blir det født en Guldbrand Christophersen med foreldre Christopher Eriksen Høyby og Lisbeth Guldbrandsdtr (paret i 1801 fikk to døtre kalt Lisbeth, den ene f og d i 1795, den andre f i 1796) Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 2 (1747-1774), Fødte og døpte 1770, side 259-260. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9064&idx_id=9064&uid=ny&idx_side=-131>Lenke Permanent bildelenke: Lenke 11. handlingLisbeth 1, det står 45 martï i margen og de er bosatt Skarlocheneje (?): Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 3 (1775-1798), Fødte og døpte 1795, side 252-253. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeLisbeth 2 (30 oktober i margen og de er bosatt Lokeneje: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 3 (1775-1798), Fødte og døpte 1796, side 268-269. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Kjellaug du fikk frisket opp kildene for meg. Jeg har gjort dette for 30 år siden. I tillegg fikk Siri og Gudbr sønnen Kristian i 1800-1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg antar at Gunnor har broren Johannes Gudbrandsen som bodde på Høyby-eie? Så har vi en annen mulig slektning: Jakob Kristoffersen som bodde på Opsal-eie? Men som sagt disse er bare en antakelse. Jakobnavnet er mye brukt i Brumund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Thor, var det Simen eller faren Gulbrand som bodde i Kalbakken ? Gulbrand var vel gift bare to ganger 1.gm Siri i 1793 og 2.gm Maria i 1822.Maria og Gulbrand fikk altså datteren Gønner på Stensveen eie i 1825. Er nok rette foreldre dette, da hadde Gønner noen halvsøsken sikkert samt søsteren Sissel (ikke funnet konfirmert,mulig død ung) og en bror Simen f 1830 kanskje noen mellom Gønner f 1825 og Simen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.