Gå til innhold
Arkivverket

[#65255] Carl Johan Rostad, f. 1827 Trondheim

Gjest Ørjan Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Farfar til Haldo i innlegg 25 var en av mine aner (Leerøien). Jeg skal kikke litt i mine papirer. Øyen i Trondheim har jeg slitt en del med, da både kona og jeg har Øyen i Trondheim i anetreet, og det er en litt uoversiktlig materie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Haldo Mortensen (Ler)øien var skomakermester. Jeg har notert at han ble gift m Ellen Løkke i 1849 samt etterkommere. Jeg har ellers ikke noen notater som kan kaste lys over dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

..Men det er veldig greit å få klargjort hvem som er hvem av disse Haldoene, og skilt Øyen-familier :).Jeg har Halvard Stinesen og Berite Evensdt. som foreldre til Stines Leerøien. Men det er også alt jeg vet om dem. Trolig er Haldo (Ler-)Øyen og Haldo Petersen (Randli-)Øyen i slekt i et eller annet ledd. Selv er jeg bittelitt i slekt med sistnevnte. Hvis han er rette mann i trådens sammenheng, vil barnebarn av Håkon Sigurd Harberg være min 10-menning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Sivert Olsen (se innlegg 14): Ifølge Horgboka hadde ikke Ole Bastiansen noen sønn som het Sivert.Men Ole Sivertsen Gyllan og Siri Olsdt. Gylløyen fikk ganske riktig en sønn Sivert i 1786. De var husmenn på Mettiløkken (Midtløkken) under Øvre Løberg. Og denne familien ser riktig interessant ut. Jeg syntes det var rart at en husmannsgutt giftet seg med denne formuende piken fra “fin” slekt. Men hvis dette er rette Sivert Olsen, er det flere spennende saker å finne: hans niese Bergitta fikk et uekte barn med med den svensk-norske prins Carl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gard og Ætt - Horg (av Jens Haukdal) bind IV - Løbergsløkka - Mettiløkka, gnr. 263:s. 431: Ole og Siri var bosatt på Løberg på 1780-tallet. Trolig tok de over plassen etter Anne og Jon. Da Ole falt fra i 1793, etterlot han seg drygt 22 riksdaler. Siri giftet seg på nytt med Anders. De fikk husmannskontrakt av bonden i Øvre Løberg i 1797. Siri og Anders falt fra i 1840-årene.s. 434. Ole Sivertsen Løberg, kom fra Kåsan, Gyllgjerdet, f. 1754, d. 1793. Gift 1785 med Siri Olsdt. Gylløien, f. 1765, d. 1847. Hun gift andre gang 1797 med Anders Olsen Lyngen, Sveet, f. 1766, d. 1843. Husmannsfolk i Løbergsløkka.Barn i første ekteskap:1. Sivert f. 1785, d. 3 uker gammel2. Sivert f. 1786. Tjente på Løhre, Gjerdet, i 18013. Ole, f. 1788. Levde i 17934. Esten, f. 1790. Bosatt hos andre i ungdommen. Heime i 1825. Reiste til Inderøy i 18295. Johannes, f. 1793, d. 1872. Gift 1824 med Kathrine Johnsdtr. Dahl, Stueplassen, fra Flå, f. 1797, d. 1867. Husmannsfolk i Hageløkken. Se Flåboka side 227. Hans barn: 1. Ole, f. 1814. Levde i 1831. Mor: Marit Seigertsdtr. Lyngen, Kalvhagen søndre, f. 1791, seinere gift til Brandeggen under Lyngen der Ole vokste opp.Barn i 2. ekteskap:1. Gunhild, f. 1797. Tvilling. Reiste til Trondheim i 18312. Gjertrud, f. 1797. Tvilling. Reiste til Trondheim i 1822. Gift med sersjant, seinere fengselsbetjent Elias Olsen Vig fra Stjørdal. Bosatt i Trondheim. En sønn Ole, kom til Stadsbygd. Se Stadsbygboka bind 1 s. 665. Ei datter Bergitta, fikk en sønn med den svensk-norske prins Carl da kongen med prinser og hoff-folk var på besøk i Trondheim. Se Stadsbygdboka bind 1 s. 669. Bergitta fikk en liten pensjon av det svenske kongehuset. Hun bodde i ei lita stue på Byåsen. Der er ei gate, Bergitta-veien, oppkalt etter henne.3. Siri, f. 1799. Levde i 18154. Johannes, f. 1800, d. 18025. Ole, f. 1801. d. 18046. Marit, f. 18037. Marit f. 1804. Reiste til Leinstrand i 18278. Ingeborg, f. 1807, d. 18299. Kari, f. 1809. Gift 1839 med enkemannen etter søstera Gjertrud, Elias. Bosatt i Trondheim. Hennes barn: 1. Gjertrud, f. 1834. Far: John Ellefsen Rambraut., f. 1805.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har aner i lange baner både på Gylland og Løberg, men nå ble jeg litt interessert i han som hadde prins Carl som far - hvordan gikk det med han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.