Gå til innhold
Arkivverket

[#65313] Thor Pedersen Holmvik? Alstahaug er hans aner av Hass-slekten

Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Det er sk. e. Ole Arentsen i 1786 og hans kone var Christiana Pedersdr. - (S. Edvardsens skifter.) - Dette blir vel da en annen Ole enn de som var inngiftet med disse fra Leines. -- Altså: Barbro Olsdr., f.c. 1787 var g.1.m. Ole Olsen Meisfjord, f.c. 1786 sønn av Ole Olsen oppr. fra Oldernes i Hemnes og Caren Maaria Olsdr., oppr. fra Nerleiren i Hemnes. - Jeg har notert at Barbro ant. var g.2.m. Jacob A. Nilsen Tverrbakk, men dette er usikkert. -- Ovenn. Barbro var søster av Sabina Olsdr., f.c. 1780, som var g.m. denne Cornelius Jonsen fra Holmvikja. Altså da sønn av Joen Olsen Sirijord / Holmika og Pernille Jacobsdr. - De var åpenbart bos. på Horvenes. De hadde en sønn, Ole Zahl Corneliusen, f.c. 1806, som blev g.m. Inger Maria Thorsdr. fra Valla og bos. på Hilbækmo, hvor nu det er. - Cornelius var så g.m. Doret Andersdr. og hadde med henne John Andreas og Petronella. - Som tidl. omt. blev Cornelius g.3.m. enken Synnøve Pedersdr. på Sirijord. -- Vedr. Ovennevnte Ole Olsen Meisfj. som blev g.m. Barbro Olsdr. fra Leines, hadde han en bror Nils Olsen, som blev g. på. Ytre Leines med Bereth Martha Corneliusdr. (Hass), f.c. 1796, dr. av Cornelius Jensen Sirijord i hans 1. ektesk. m. Inger Thomasdr. Hass fra Leinesodden. -- I forrige innlegg har du ført opp Jacob Jacobsen f.c. 1741, som bos. seg på Flatøen. Han var g.m. enke Elen Jonsdr. Vet du noe mer om henne ? - Jeg har hennes bror som g.m. en enke på Longseth som er min ane i 1. ektesk og har lurt på hvem hennes 2. mann egenlig var. -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen. - Når nu dette tema allikevel er oppe, har jeg et spørsmål vedr. denne Hassfam. - Altså da vedr. Marit Hass som var g.m. Thomas Olsen Leinesodden, sk. 1774, sønn av Ole Joensen Leinesodden og Inger Thomasdr.- Disse var da foreldre til Inger Maria Thomasdr. (Hass) som var g.m. Cornelius Jensen Sirijord. -- Denne Marit Hass var da angivelig dr. av enke Anne Bye på Stamnes, sk. 1771. (S. Edvardsens skifter) - Er det da noen som vet hvem denne Anne Bye var g.m. ? - Hun var åpenbart g. 2. g.r., ettersom Marits søster hette Lisbet Mogensdr. - M.v.h. Alv.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiLisabeth Monsdtr_hass Konens moster 65 Enke efter 1ste ægteskabHun omtales som morsøster tiil Inger Marie Thomasdtr f. 1770 o er datter av Mons (Mogens) Jørgen Eriksen Hass ca 1711 - ? g. 1737 m. Anne Mikkelsdtr Bye.dette tyder jo på at Marit Hass som du nevner og er en Monsdtr, ettersom hun er mor til Inger Thomasdtr.Det var foresten greit å få navnene på Ingers foreldre for det hade jeg ikke fra før.Angående Jakob Jakobsen som er nevnt i mitt inlegg så er opplysningene bare kopiert fra Frodes side. Det ligger en link til Frodes database på samme spørsmålet. Men legger inn en ny til henne her. LenkeDesverre er det alt jeg vet om dem.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk skal du ha. - Jeg fortsetter å 'smi mens jernet er varmt'. - Thomas Olsen Leinesodden som var g.m. Marit Hass, hadde en bror som hette Joen Olsen. Han blev g. på Sandnes m. enke Abigail Pedersdr. Klæboe, som det er sk. e. 1787. - Vet man hvilken Peder Klæboe som var hennes far ? - M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiFrodes side er grei når det gjelder Klæboe Lenkefaren er Peder Christensen Klæboe mor ukjent farfar/farmor Christen Hansen Klæbo og Lisbeth MikkelsdtrSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heifant litt merPeder Christensens skifte 1740 bare Moren Lisbeth Mikkelsdtr Mo var arving.så fant jeg i Nesna kirkeok (pdf fil fra Nesna Historielag) s. 30 2 p trinPublic absolverte for hor Berit Olsdtr Soure, hendes barnefader etter egen bekjendelse Peder Christensen SoureSom kjent var Soure (Saura) Klæbofamiliens bosted.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

her har du Peders dåpEfter Gudstjeneste et uægte barn hvis Moder er Lisbet Michelsdtr: og fader Christen Hanssen, Navn: Peder, Faddere: Jacob Klokker , Nils Sandåger, Else Soure, Kirstie Sandåger.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heifant noe merfra et tingsmøte Den 27. april 1708 hadde Lisbeth Michelsdtr, 'nu tilholdende paa Sandaager', ved lensmanden og 'tvende Mend' innkalt Christen Hanssøn Klæboe 'for hand hende har krenchet og auflet barn med hende, og ej vil være fader til same barn, som Lisbeth nu i retten frasiger, endog hand for sin gierning standet aabenbahre kierchens Disciplin'. Christen møtte ikke i retten, men ble pålagt å betale 24 lod sølv i bot til fogden, og møte ved neste ting. Neste ting var den 6. juli 1708. Christen møtte ikke, til tross for at han var stevnet på lovlig måte. Da det var tydelig at Christen ikke hadde til hensikt å møte i retten, fortsatte saken uten ham. Lisbeth hadde med seg to brev ifra Christen, som bevis. Det 'var it elschous zedel, den anden zedel begerer hand sine gafver igjen af hende, som hand hende gifvet hafver, som var 3 guld ringer og it sølf belte'. Hun hevdet bestemt at det ikke kunne være noen annen far til barnet. Christen ble dømt til å betale 12 riksdaler i erstatning til Lisbeth, samt 'at bære omsorg for barnets opfostring herefter med klæde og føde'.og senere:Den 14/12 1742 ble det holdt skifte på Saura etter 'Unge Karl' Peder Christensen Klæboe. Moren var Lisbeth Michelsdtr på Moe i Wæfsen. Dette var et uekte barn av Christen. (I Svein Edvardsens skifter er året 1740)så til mitt eget spørsmål om Ole Arntsen og Christianna Pedersdtrfra en fil med Slektstavler for Angel og Erna Larsen, Slektstreff i Leirfjord 24.-25.juli 2004ane nr. (57) 114 Peder Kristensen, Leland. (1722-1775) Gårdbruker. 115 Anna Thorsdtr, Sund. (ca 1713 -?)1. Elling (ca 1754 -?) 2. Christiana, gift med Ole Arntsen, Meisfjord. 3. Maren, gift med Morten Jacobsen, Hellesvig. 4. Randi (ca 1747 -?), gift med Peder Andersen, Lading. 5. Berete (ca 1756 -?)så ane230 Thor Thomassen, Sund. (ca 1677 – 1739) Gårdbruker og skipper. 231 Karen Nielsdtr Tanche, Inderøy. (1684 – 1749) Gift I 1706.1. Thomas 2. Nils 3. Christopher 4. Kirsten (1703 – 1788) 5. Anne (1713 – 1798) 6. Christiana (ca 1716 -?) 7. Dordi (ca 1725 -?) 8. Hilleborg (ca 1727 -?)Så nå er det bare litt om Ole Arntsen (foreldre, føfdt og fødested) som manglerSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Muligens kan denne debatten være av interesse når det gjelder anenr. 230 her(Thor Thomassen Sund):Lenke Sund&nr=3&antinnlegg=14&startnr=&antall=&spraak=#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

God jul til deg også Alv, og vi slumper vel til å treffes i det nye året også håper jeg. God jul til alle andre også som leser dette. Skal være her i julen og jobbe med slektsforskning, så jeg dukker nok opp på Digitalarkivet med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei. Forbindelse til Hass slekta? Emma Andrea Hass Pedersen f 02.05.1874 Mørkve, Sund i Lofoten. D. 04.03.1959 Svolvær Foreldre: Nils Christian Edvard Pedersen f 25.09.1848 Næs, Buksnes og Jensine Pedreka Johansdtr f 18.10.1852 Dypfjord i Moskenes. ( Nils brukte ikke de to første fornavnene sine. Derfor har alle barna etternavnet Edvardsen, unntatt Emma som brukte Pedersen som etternavn) Emma giftet seg 16.08.1894 i GIldeskål med Johan Mikal Olsen f 23.02.1872 Trolid i Beiarn Lenke Jeg kunne ikke styre min nyssjerighet å la dette passere. MVH. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar dem faktisk (pga Gildeskål forbindelsen) her er Nils Edvardsen Lenkemen hvilken går og hva er hans mors fulle navn.har ellers 5/2 som født dato men det er vel en feil fra min side.Hvordan er deres forbindelse til Hass-sekten?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Steinar. Tusen takk. Min nysjerighet ga frukter. Kansje slektforskere er litt nysjerig. Emma Andrea Hass Pedersen f 02.05.1874 Lenke blir oldemor til min svigersønn og da også tippoldemor til 3 av mine barnebarn. Send meg din e-mail til pd-soerd@online.no så skal du få oppsettet. mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.