Gå til innhold
Arkivverket

[#65362] Etterlyser slekt til Thile Thilesen

Gjest Anne-Grethe Thillesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Christin Markussen

Det kan være vi blir nødt til å nøste de ulike Thillesene som finnes i 1865, 1875 og i 1900 tellinga for å finne ut av familieforholdene.Her står litt om Toller Thile Thilesen: ( en annen en den vi jakter på) [url="http://www.genealogi.no/kilder/Tollere/t-aa.htm>http://www.genealogi.no/kilder/Tollere/t-aa.htmog her om en av hans (?) sønner:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er rart jeg ikke finner giftermål eller andre enn 1920 census noteringer på Thile eller Rose. Har noen gode forslag til amerikaniserte utgaver av Thile Thilesen ? Tilson, Tyleson, Tyle, Tole ?? Forslag mottas med takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thile thilesen født 1899 oppgir i sine records å ha en far som heter Christian Larsen, født i Drøbak. Finner ikke fødselsdata på mannen, men det ser ikke ut til å være noen sønn av Thile Thilesen født 1882. Eventuelt kan denne Ragnar være av interesse. Har sett i bøkene for Oslo Domkirke uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til Liv ChristinDu har i mail til meg sendt en oversikt over Thile Thilesen, f. 1882, gift med Olga osv. Her står det at faren hans het Christian L. Larsen. Vet ikke hvor du fant oversikten. Kan Thile Thilesen, f. 1899 ha samme far ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !Desverre er nok de opplysningene feile. De er hentet fra ancestry treet, og vedkommende som eier treet hadde hentet opplysningene fra emigrasjonspapirerne som omhandler Thile Thilesen født i 1899. Thile Tordenskjold Thilesen som vi ser etter her sin far heter Carelius/Karelius Thilesen. Desverre ingen Larsen :-( Men....... det kan være mulig at dette oxo er et uekte barn som også har tatt etternavnet etter sin mor. Jeg har bare ikke klart å lokalisere denn Thile Thilesen født 1899. Ingen records jeg finner på ancestry gir heller mer info om hvem denne Thile er. SÅ det gjenstår bare å skumme gjennom kirkebøker for Oslo... HAn returnerer imidlertid til Norge et par ganger, og han jobber hele tiden som urmaker. Og hans far blir hele tiden presist opplyst til å være Christian Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne familien i USA, som forøvrig ikke nedstammer fra Thile Thilesen (1882) men fra hans første kone, er veldig interessert i mer info om både Thile og annen norsk familie. Jeg har sendt dem den infoen jeg har funnet, slik atd e oxo kan dobbeltsjekke og evt kanskje de kan finne obituaries på Rose og på Thile, slik at vi evt kan finne barn om de finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg forstod hele innlegget. Han vi leter etter heter Thile Tordenskjold Thilesen, f. 1882, men var det ikke moren som het Thilesen ( Mathea ), mens faren het Carelius / Karelius Olsen. Han fikk morens etternavn siden han var uægte.Det er Thile Thilesen som er født i 1899 som har en far som het Christian Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det du skriver i innlegget :-) Litt ivrig er jeg så jeg skriver nok litt rotete :-)Det jeg mente var at det kanskje er sannsynlig at både Thile Thilesen (1882) og Thile Thilesen (1899) er uekte barn, da ingen av dem tar navnet etter faren. Thile (1899) skulle da enten hett Christiansen eller Larsen, men kan kalder seg for Thilesen akkurat slik som Thile(1882) gjør. Det kan jo være at disse to er beslektet på sett og vis. Bare vi kunne finne dåpen eller konfirmasjonen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å se i dåpspapirer for 1899 for å se om jeg finner en Thile, men har foreløpig ikke lykkes. Jeg har foreløpig konsentrert meg om Oslo, men kanskje jeg burde se i Drøbak el området rundt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har funnet en mulig Thile Thilesen (1899) i Folketelling av 1900: Lenkeher heter han riktignok Tille Larsen, men farsnavnet er korrekt : Christian L. Larsen. kan se i kirkebøker knyttet opp mot adresse, nå har vi jo en dato au :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Heisan,Jeg synes det virker som om det er Thile Tordenskjold som er mest å satse på her - han som er født i 1899 har vel både en annen far og mor? Her er den 'gale' Thile døpt Oslo fylke, Vestre Aker, Ministerialbok nr. 10 (1886-1903), Fødte og døpte 1899, side 238. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5406&idx_id=5406&idx_listetype=dp&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-245>Lenke. Han er altså døpt Thile Thilesen til fornavn, og det ser ikke ut at det er noen forbindelse. Tilbake til Thile Tordenskjold: Her er moren til Thile Tordenskjold, Mathea i 1865 Lenke.Her er en av søstrene Thillesen fra Rommedal i 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott Kristinn ! Supert at du fant dåpen til den andre Thile født i 1899. Godt med alle en kan 'rydde av vegen'. Mine søk i dag har ikke ført med seg noen nye opplysninger om annen levende slekt etter Thile Thilesen født 1882. Skal sjekke ut om Berthe kan være hans søster slik du påpeker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har idag prøvd å finne( mye yngre )søsken / evt. barn, til Thile Thilesen, f. 1882, da han iflg. rykter skal ha reist sammen med sønnen sin til Amerika. Har foreløpig ikke funnet noen. Iflg. båtpapirene kan det virke som om han reiste alene. Kanskje jeg skal la det ligge og la det være et rykte ( for nå ). 1900 tellingen for Kristiania viser at moren; Mathea Tillesen fremdeles er ugift, og bor sammen med sønnen Thille. Tviler på at hun fikk så mange barn uten å være gift. Tror jeg prøver meg på faren til Thille; Karelius Olsen for å se hvor det leder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Til (39): Jeg ser at jeg skrev litt uklart - jeg mente at hun kunne være en _tante_ av Thile Tordenskjold (Matheas søster)...Jeg synes det ser ut som om Karelius er et vanligere navn i Hedmark-området enn andre steder, så det kan være et sted å begynne. Vanskelig når du ikke vet mer om ham enn fødselsåret...Den kommunale telingen fro Oslo fra 1883 skal være nesten intakt Lenke. Dessverre er det ikke en rubrikk for fødested ved den tellingen,men det kan jo tenkes at det er andre opplysninger som kan bidra til oppklaring. Ved dåpen er adressen til begge foreldrene til Thile oppgitt til Kongensgate 2. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.