Gå til innhold
Arkivverket

[#65434] Grytviken, South Georgia

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Per B. Lilje

Paal (24), jeg skal se om jeg finner sjømannsboka til konas farfar, regner med at han var i Husvik Harbour samtidig som din morfar. Han var først styrmann på hvalbåt og deretter skytter (etter å ha reist til sjøs som dekksgutt på seilskute 14 år gammel i 1897). Tror hans siste sesong fra Husvik Harbour var 1930 eller 1931. Han var så noen år i Valparaiso i Chile for å være med på å starte et hvalfangstrederi der, noe som gikk ganske så skeis og pengene han hadde spart opp som skytter gikk tapt... Etter det var han skipper på mindre tankbåter i norsk kystfart, særlig på Vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Når ble landstasjon lagt ned ? Min farfar var derfor Tønsberg hvalfangeri fra 14 Sep 1945 til 4 Mai 1960.Han hadde kommet ut fra Grini, må ha vært ensomt å være ektefelle av en hvalfanger. Med flere overvintrings turer. Jeg har vært så heldig å få arve ting de laget der nede. Ene tinnarbeide står det AGE på, er vell han som har laget den. MvhHanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Så vidt jeg finner opprettet Tønsbergs Hvalfangeri Husvik Harbour i 1907 og drev den inntil driften ble lagt ned etter 1931-sesongen. Driften ble så tatt opp igjen i 1945, men ble lagt ned for godt etter 1960-sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Forresten, min kones farfar var sesongen 1930/1931 engasjert som skytter av selskapet A/S 'Elektrisk avlivning av hval', og var den første som 'avlivet hval ad elektrisk vei' (står det på et sølvskrin han fikk i minne fra selskapet). Dette var nok ikke særlig vellykket, det var en enorm likestrømsgenerator ombord som ga strøm som var nesten like farlig for mannskapet som for hvalen. Jeg regner med at de opererte fra Husvik Harbour, men det er jeg ikke 100 prosent sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Litt vedr. innl 24, med under halvmeter`n fribord måtte de vel håpe på stabilt vær på den overfarten? Men gikk båtene på kull, eller brukte de kull til damp på kokeriene? Og hvor lang tid brukte de fra havn i Norge og til fangstområdene? Ser ellers ut til at området har stabilt klima, vet ikke om det er slik hele året?http://www.yr.no/sted/Antarktis/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Ryen

Av en eller annen grunn fungerte ikke lenken i nr. 32. Forhåpentligvis fungerer denne.www.peterlanger.com/Countries/Antarctica/South Georgia/index.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.