Gå til innhold
Arkivverket

[#65436] Rødøy: NS- medlemmer og hirden


Gjest Trond Aakvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Aakvik

Jeg opplevde ikke krigen, men får støtt små beretninger om hvordan den artet seg her i mitt lokalsamfunn. Og så synes jeg at nå burde tiden være moden for å få denne delen av lokalhistorien nedskrevet og dokumentert for ettertiden. Følgelig har jeg så smått begynt å intervjue eldre innbyggere, og flere personer blir da navngitt som NS- medlemmer og andre aktive i en lokal hird.Det jeg er på jakt etter er mer håndfast dokumentasjon enn muntlige beretninger, og lurer da på om noen vet om det finnes kartotek over NS-medlemmer og annet arkivmateriale om NS på fylkes- og kommunenivå?Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Oversiktene finnes. De er delvis i offentlige arkiver (kartotek og register i arkivene fra landssvikavdelingene i politiet, i arkivene fra statsadvokatene i landssviksaker, domsarkivet i Riksarkivet har mange titusen saker, polititidende har oversikter over arrestasjoner og dommer osv). Dette materialet er fortsatt sperret.Samme type informasjon ble mange steder distribuert åpent like etter krigen, og kan dukke opp ulike steder. Avisene var også relativt rundhåndet med å utlevere slik informasjon på trykk sommeren 1945.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Takker for avklarende svar.Jeg får da inntil videre sikre meg muntlige beretninger før alle de som opplevde krigen i voksen alder dør ut. Og alle fylkets aviser for 1945/46 vil bli gjennomgått.Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Trond, det er en del du kan gjøre allikevel. Det var vanlig at skoleunger skrev minnebøker på den tiden. Disse inneholder ofte mange hint om folks tanker og tilknytning. Spør også etter dagbøker og brev. Mange har mye rart liggende. Regner med at du gjør lydopptak av dine intervjuer. Stå på Trond, det er viktig lokalhistorie du tar vare på!Jeg har mine foreldres minnebøker liggende på: http://www.mahelwe.com/Slekt/index.htm Siden min er under utvikling.Har sett NS-lister etc til salgs på antikvitetsmesser og webauksjoner. Billig. I tillegg har en del privatpersoner tatt vare på ekstra kopier. Kan være litt vanskelig å få dem til å vise dem frem, men ikke umulig.Nedrebø: Hva er sperretiden for materialet du nevner? Hva med f.eks NS-lister som Motstandsbevegelsen sendte til England? I hvilke arkiver ligger disse? Er de sperret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Til Heljar WestlieJeg besitter tre dokument som beskriver NS-virksomhet i Rødøy; ett av sognepresten og to fiskarlagsprotokoller. Nå i jula ringte en eldre mann meg med nye og for meg helt ukjente opplysninger og jeg ble som lokalhistoriker bedt om å foreta intervjuer før det var for sent, som han sa.Og det skal jeg gjøre – for jeg anser det som svært viktig at alle sider ved vår lokalhistorie blir avdekket og bevart for ettertiden.Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.