Gå til innhold
Arkivverket

[#65468] Jacob Olsen f. 1867 på Hevrøy i Austevoll - til USA i 1888. Hvor ble det av han?

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

Tror Lars har funnet ham (innl. 24). Jeg har sett på håndskriften og det er samme bokstav som er skrevet i Ottos og Jacobs etternavn. (Den personen som har skrevet listen, skriver stor 'S' og stor 'L' på nøyaktig samme måte!)Otto er ført sammen med kona Mattie (19 år) og datteren Stella (5/12 år). Det står videre at Otto har bodd i Minnesota i 12 år, mens Jacob har bodd der i 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg tror heller at det er denne Jacob dere har funnet? Lenke Det er trolig bror til Otto, mens den jeg leter etter er fetter til Otto og er like gammel som denne Jakob Lunde. Den jeg leter etter hadde en far som het Ole Jakobsen Hævrøen. Brødrene til Jakob kalte seg for Olson, men Jakob kan ha kalt seg for Jakobsen, Olson eller for den sagt skyld for Jackson, Havroy eller noe lignende, men ikke Lunde. I 1895 bør det være mulig å finne min grandonkel Jakob?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det burde være mulig å finne Jakob i 1895 i Minnesota? Jeg antar at han bare kalte seg for Jakob Olson, men jeg ser ikke bort fra at han kan ha kalt seg for Jacobson eller noe lignene. Jeg vet ikke hva som var vanglig den gangen han kom over til USA. Jeg ser at man ved flere anledninger så har man brukt faren sitt etternavn som sitt eget etternavn og faren het Ole Jacobsen og da kan Jakob ha kalt seg også for Jakobsen. Hva Jakob vanligvis ble oversatt med kan også ha en årsak til hvordan etternavnet har blitt oversatt. Det er mulig at Jakob døde alt i 1897, men det vet jeg ikke? Grunnen til at jeg antar det er at da broren Nils Olai kom over da bosatte han seg hos en norsk familie, som han trolig ikke var i familie med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er en kar fra 1920 census. Han er salgsmann og selger sement.1920 United States Federal Census. (January 1920)Name: Jacob JacobsenHome in 1920: Minneapolis Ward 4, Hennepin, MinnesotaAge: 52 Estimated birth year: abt 1868Birthplace: Norway Relation to Head of House: Self (Head) [Head] Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: NorwayMarital Status: Single Race: White Sex: Male Home owned: RentYear of Immigration: 1888Able to read: Yes Able to Write: YesHousehold Members: Name AgeJacob Jacobsen 52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Den Jakob som jeg leter etter ble født 9. april 1867 på øya Hevrøy i Austevoll. Foreldrene var Ole Jacobsen Hævrøen og Ingeborg Nilsina fra Lundøy også i Austevoll. Den gang Jakob drog til USA hørte denne delen av Austevoll til Sund sogn, men under den delen som ble Møgster sogn. Jakob drog sammen med sine tre fettre fra Lundøy og den ene av dem var allerede amerikansk statsborger. Kanskje hvis det er mulig å følge noen av de andre av hans fettre at man da kan havne i det området Jakob slo seg ned? Jeg mener at Jakob drog til USA 24. mai 1888 og det var ganske mange som drog akkurat denne dagen fra Bergen. Jeg antar at denne ungdomsflokken som kom fra ytre Austevoll kanskje holt sammen og reiste til omtrent samme sted. At noen av dem senere drog til vestkysten kan også være interessant? Jeg antar at det må være mulig å finne Jakob i 1895? Kanskje på samme sted som Otto og de andre som drog sammen med han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.