Gå til innhold
Arkivverket

[#65481] Heraldikk 2009

Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Det var også bruddstykker av en gravplate(?) i kjelleren. Jeg mener det står her: '..FØD I OPSLO 1610 AF..' Det synes nesten som om det her også har vært et våpenskjold? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

og over denne inskripsjonen står '..HOLSTEIN 1599 AF..Jeg antar at det er snakk om et ektepar, der han er født i Holstein i 1599 av NN foreldre og hun født i Oslo 1610 av NN foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

For orden skyld; de to inskripsjonene i innlegg 57 og 58 har ingen ting med Iver Jenssøn til Fritsø og hans etterkommere å gjøre, for han, hans barn og barnebarn i Larvik var alle født før 1599.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Vakkert - når sola skinner inn i kirka og ned på gravsteinen til Peder Iversøn - og våpenet til farmora hans - som antakelig er snudd opp ned (og jeg som alltid har trodd at dette var ei støpt jernplate, og så oppdaget jeg i går at det er ei steinplate) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest arne kvitrud

Som det framgår av tekstene under bildene hos Rønning er de hentet fra arkivet etter Peder Benzon Mylius (født 1689 død 1745). De er fra boks 3 - 'Theatrum Nobilitatis-Danica-Norvegicæ....'. Dette er en tykk protokoll på ca 460 sider som ligger i en boks.Jeg har tatt bilder av alle våpenskjoldene som var fargelagt, og et utvalg av de øvrige. Tilsammen har jeg fotografert 57 av de ca 460 sidene. Så det er fortsatt en del igjen for de som vil få med seg alt.Innholdet i boks 3 framgår av følgende kopi fra katalogen. Som en ser er det også annet arkivmateriell etter Mylius, men uten at jeg sjekket innholdet i annet enn boks 3.

bilete7738.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.