Gå til innhold
Arkivverket

[#65481] Heraldikk 2009

Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest arne kvitrud

Løvenskjold er også lagt ut på Wikipedia med en beskrivelse av Hans Cappelen: [url="http://no.wikipedia.org/wiki/Løvenskiold>http://no.wikipedia.org/wiki/Løvenskiold.Tilsvarende for Peter Wessel Tordenskold på Wikipedia : http://no.wikipedia.org/wiki/Peter_Wessel.For Svanenhjelm - har jeg prøvd å lage en beskrivelse på Wikipedia etter samme mal som Cappelens:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Godt at vi er flere med heraldikk på wikipedia!Svanenhielms skjoldfelt med et hus: kan det her være et 'talende våpen' for navnet Seehusen ? Mange talende våpen har jo ganske hårtrukkede assosiasjoner til hele eller deler av slektsnavn. Sammenhengen våpenfigur/navn er ofte basert på et helt tynt grunnlag... Noe lignende har vi jo i Leopoldus med løve (før adlingen til Løvenskiold) og en del andre våpen.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Hvorfor er beskrivelsen på Tordenskjold-teksten 'Om halsen på hjelmen henger et gull halssmykke festet i et blått bånd.' og ikke gullmedalje? Den ser ut som en medalje! Ligger det ulik heraldisk mening i ordene halssmykke og medalje, og hvorfor har flere av våpenskjoldene et smykke eller medalje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Slik jeg forstår forskjellen på et smykke og en medalje, er at et smykke er nøytralt og noe du kan kjøpe/skaffe deg selv for å pynte deg. En medalje forstår jeg som noe i mer moderne mening - dvs. noe som du er tildelt eller som markerer et medlemsskap e.l. Derfor synes jeg det er misvisende å bruke betegnelsen 'medalje' i beskrivelser av disse våpnene. Jeg tror det bare er ytterst få våpen med slike halssmykker der det er avbildet noen form for bildemotiv e.l. på selve den runde skiven i båndet eller kjedet. På sparket husker jeg ingen slike, men har en vag følelse av å ha sett det en eller to ganger blant de tusenvis av våpnene jeg har sett - og da i noen forholdsvis nye våpen.Du finner et halssmykke uten medaljepreg, hengt om hjelmens hals i en mengde våpenskjold -iallfall fra tiden etter middelalderen. Dette oppfatter jeg som ren pynt og uten en pretensjon om å være en tildeling, et medlemsskap e.l.Jeg mener å huske at noen heraldiske forfattere har hevdet en annen mening. De hevder at smykket viser at vedkommende våpeneier kunne delta eller hadde deltatt i turneringer. Og noen har visst skrevet at halssmykket er en særskilt rettighet for adelige personer. For meg virker ingen av disse synspunktene overbevisende. Jeg har sett halssmykke i svært mange både adelige og ikke-adelige personers våpenskjold.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Da har jeg lagt inn anetavle for Andreas Jespersen Friis. Her har jeg ikke delt opp i individuelle våpen, men jeg har lagt inn tavla i opprinnelig størrelse (krever litt mer plass). LenkeDersom noen mener at enkelte våpen her bør spesifiseres i innholdsfortegnelsen, så kan jeg gjerne sette inn slektsnavnet og lenke til tavlen. Kom i tilfelle med aktuelle navn som finnes på tavla og som bør være med i innholdsfortegnelsen til denne heraldikksida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

For ordens skyld, så er også denne sendt meg av Arne Kvitrud, og takk for det!Vær oppmerksom på at bildene kan forstørres ved å trykke på forstørrelsesglasset som du vil finne oppe til høyre for bildet. Så kan du sette musepekeren på bildet, holde venstre museknapp nede mens du flytter på bildet for å få sett på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har nå gjort det samme med anetavle for Marcus Giøe (jfr innlegg 88). Kom gjerne med slektsnavn i denne også som bør spesifiseres i innholdsfortegnelsen Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, men da har jeg laget koblinger til tavlene fra følgende slekter i innholdslista:Grøn, Griis, Rytter, Pasberg, Mund, Sparre, Sefeld, Spend, Ulfstand, Rosenkrantz, Bille, Sture, Høg, Høgh, Broch, Gyldenstierne, Brahe, Bølle, Bild, Krabbe, Rønnov, Lyche, Trolle, Ulfeld, Schade, Spliid, Dresselberg, Ahlefeld, Vassbyrd, Rosengaar, Bonde, Falster, Durham, Mormandt, Godske, Kruse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Da er tavlene Trolle/Gøye og Benkestokk/Gyntersberg også lagt inn. Jeg skal etter hvert også plukke ut noen enkeltvåpen fra tavlen fra Meløy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Arnstein Rønning

Nå har jeg fått et nytt fra Arne Kvitrud. Det er våpenet til borgmester i Malmø, Jørgen Kock. Dette synes jeg personlig er interessant. Jeg har samme våpen hjemme her, gjengitt i boka 'Adels- og våbenbreve udstedt af danske (unions-)konger indtil 1536' utgitt av Nils G. Bartholdy Lenke

bilete7899.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Da har jeg lagt inn lenker fra følgende slekter i Peder Måneskjold sin anetavle, sendt hit av Arne Kvitrud:Jernskjegg, Haar, Green, Munch, Mormand, Seefeld, Bildt, Hassel, Kromme, Darre, Orre, Rodtsteen, Munk (gammel), Benderup, Krabbe, Bunde (Bonde?), Skorre, Rebingh, Houenskilt, Høgh, Wiffert, Westeni, Knob, Brahe (svensk), Jyllingh, Biørn og Maaneskjold Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Houenskilt kan normaliseres til Hogenskild (= Hvitfeldt). Bunde = Bonde. Brahe er ikke bare svensk, men i høyeste grad dansk (mer dansk enn svensk. Og litt norsk).Jylling uten h. Måneskjold. Bjørn. Krumme i steden for Kromme. Jernskjegg (= yngre Baden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk, da har jeg normalisert i innholdslista.Når det gjelder Jernskjegg/Baden, så har jeg egentlig aldri sett dokumentert en forbindelse mellom den gamle Jernskjeggslekten og Baden - og her ser jeg forresten for første gang et kamskjell på hjelmen.

bilete7928.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Lagt inn anetavle for Palle Rodtsten Lenke (innsendt av Arne Kvitrud).Følgende slektsnavn finnes på tavla: Rønnov, Vognsen, Bille, Rodtsten, Vanmelen (Van Melen?), Knob, Witfeld (Huitfeldt?), Valtendorf, Jul, Vanleben (Van Leben?), Gyldenstjerne, Bader, Høgh, Godov, ...berger, Oxe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.