Gå til innhold
Arkivverket

[#65582] Fallentin/Fallentinsen på Grutsæter og Svorkmo

Gjest Vidar Elda
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Roar Aalborg

Til orientering tar jeg med at Støren i verkshistorien for Kvikne s. 106 i en oversikt over ætlinger fra Kvikneverket i Meldal nevner Frants Jagow, som er hytteknekt ved Grutseter i 1739.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det ser ut til at du har lest det riktig.Jonas Johansen er også til stede blant nattverdsgjestene, og han begraver samtidig sin 4 år gamle sønn. Dette er helst Jonas Johansen Schwanner, f. ca. 1682, som er helbror av min 5-tipp Petter Johansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Du finder i:Løkken Verk 300 årside 54Sm nevnt var Johan Georg Tax i 1656 ansatt som hytteskriver ved Verket,dessuten fikk Valentin Jacobsen, av oberberghaptmann Brostrup Gedde,under dennes besøk ved Verket i 1657, ansettelse i samme stilling,så det en tid var to hytteskrivere ved Svorkmo Smeltehytte.Oberbergmester Johannes Barth gjorde i den anledning forestillinger i bergamtet,og det ble Johan Georg Tax som trakk seg tilbake.Av andre betjenter nevnes hyttemesteren Friedrich Junghans,smelteren Johan Francke og kullbrenneren Franz Jagow,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Har boken her, til og med med innlagt kort 'Med hilsen fra Orkla Grube Aktiebolag', som vel er fra 1954. (Lå i da jeg kjøpte den.) Siden verket er utgitt for over 50 år siden, er det dessverre altfor lite omtale av de slektene vi her er interessert i. Når det gjelder disse, så er Ragnvald Størens skildring fra Kvikne langt bedre, der er det også mye slektsstoff å finne innimellom alle de tekniske forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.