Gå til innhold
Arkivverket

[#65817] hvem var Rollef Torbjørnsen f.ca1707 Hvidesten, Ausel, Holt, A-Agder ?

Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk igjen Kristian(50) Da er jeg enda mer sikker på att Slektsregisteret for Drangedal (1) og Bygdesoga for Gjerstad (2) skriver om samme mann.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Men, det er jo ikke umulig att konen til Rollef Torbjørnsen, Åse Rollevsdtr.) (50) er datter av den Rollev Torbjørnsen vi leter etter.?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Da har jeg vært mellom alle 9 bindene av bygdesoge for Gjerstad, uten å finne noe mer om hvem som kan ha vært Rollef Torbjørnsen f.ca.1707 sine foreldre.Håper dere som er dyktige på dette, får tid til å forske litt på det etter hvert.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Ulltveit-Moe

Rollev-slekta i Gjerstad: ikke gi opp, Ragnar. Ettersom du har gått gjennom alle alle de ni heftene fra Gjerstad, har du sikker sett at det er nevnt endel Rollev-er, på Mostad, Brekka, Apland, Ulltveit, Moe og Holte. For endel år siden gikk jeg gjennom kirkebøkene for Gjerstad og plukket ut alt jeg kunne finne om denne slekta - for slekt er det. Jeg var nøye med å skrive opp alle fadderne ved barnedåp. (ikke spør meg om å finne notatene - de ligger et eller annet sted, men jeg vet ikke hvor). Det viste seg temmelig snart at alle familiene som bruke Rollev, Torbjørn og Helge (helje) i oppkalling var ei slektsgruppe. Kort fortalt: Rollev-slekta var på plass i Gjerstad i midten av 1600-åra, og er her fortsatt, men desverre er Rollev ikke lenger i bruk som navn her i bygda. Slekta har gjennom hundreårene fostra svært mange handverkere, og kanskje særlig tømrere. Kanskje er denne slekta den viktigst handverkerslekta i Gjerstads historie. Jeg håper du fortsetter letingen, og kan anbefale kirkebøkene for Gjerstad som helt sikkert nyttige. Den eldste begynner i 1694, men før den tid finnes det flere manntall som også nevner Rollev-er. Den gamle uttalen her var forøvrig /rølløv/. Vennlig hilsen Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Hei OlavDette er for vanskelig for en amatør som meg, det må folk større kunnskap om slektsforkning for å finne ut av dette.Fant forøvrig linken til første gang jeg etterlyste anene her. Det er tydligvis der jeg har fått opplysningene om Holt og Ausel fra. Legger den også her, så det er mulig for andre å se hva som har kommet frem av opplysninger der.nr.49391Lenke halvorsen&nr=62&antinnlegg=7&startnr=&antall=&spraak=#ankermvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Alf Christophersen

Til innlegg 50, Kristian Hunskaar Torbjørn Rollefsen Tollnes kom til KragerøOgså flere av etterkommerne av Rollef Torbjørnsens etterkommere i Gjerstad kom til Kragerø, i tillegg til Christen Thorbjørnsen (sønn av Torbjørn Rollefsen Hessnes) som kom til Sannidal og sønnen der igjen Torbjørn Christensen kom til Stilnestangen (min tippoldefar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Christophersen

Ragnar Jeg har en følelse av at som du nevner, er det en lenk mellom Rollef Torbjørnsen husmann på Ausel, 53 år gammel i 1664 og vår Rollef f. ca. 1707, men det er nok minst 3 generasjoner mellom disse.Det eneste som vites er at Rollef hadde en sønn Ole i 1664, ca- 20 år gammel.Navneelementene Rolleiv og Torbjørn kan nedstamme herfra på både sverdside og spinneside, så det er lite å gå ut fra.Det du nevner fra meg var en tenkt arbeidshypotese hvor navnene i mellom er markert med parenteser rundt, rett og slett for å markere som en arbeidshypotese og som en reminder om jeg skulle komme bort i en eller annen kilde for området i tidsrommet 1664 til 1740 som nevner noen av disse, enten som foreldre, barn, eier av eiendom, folketelling, skattemanntall, skifte osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk Alf(59)Jeg har registrert anerekken med merknadene fra deg. Håper dere som dyktige på dette kommer over nye opplysninger som kan løse floken.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.