Gå til innhold
Arkivverket

[#65907] Voss - Marita Amundsdatter Igdetvedt 1785

Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

HeiDette spørsmålet har jeg også lagt inn på DIS.Det gjelder en Martha eller Marita Amundsdatter f.o.1785 på Voss. I 1865 er hun å finne i Herøy som enke etter Mads Guttormsen.I 1801 finner jeg en Marita Amundsdatter på Igdetvedt, 16 år gammel. Lenke Likeledes hendes konfirmasjon i 1800.Vet noen hva som skjer med denne Marita og om hun kan være 'min' ??Vennlig hilsen Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Tenkte eg kunne slå opp i Ættebok for Vossestrand og finne opplysningar om denne jenta, men ho er IKKJE med i ungeflokken til Oddmund/Amund og Anna.Kan du legge inn lenke for teljinga i 1865. Eg finn ikkje nokon Marta/Marita frå Voss i Herøy 1865.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Så rart at hun ikke står der. Hun er jo unektelig der i 1801.En annen gåte er at eg ikke greier å finne vielsen til Matz og Martha, hverken i Herøy, Sande, Ørsta, Volda i Møre og Romsdal eller på Voss. Tenkte at det vile stå mer om faren hendes der.Jeg må nok søke videre etter den vielsen!Men takk for forsøket Marianne! Egentlig skulle eg gi meg med den slekten, men man blir litt hekta ;-) Spesielt når man ikke finner ut av ting som burde være forholdsvis enkle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Er nok feil i ætteboka, sidan ho ikkje er med der. Og når det gjeld oppslag på Herøy, såg eg først i Nordland, men det er jo i Møre og Romsdal.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

'Mysteriet' er delvis oppklara.Martha/Marita Oddmundsdtr/Aamundsdtr Igdetveit, som er på Igdetveit i 1801, Lenke, er Aamund si uekte dotter. Mora heiter Marta Larsdtr Årmot, f 1750.Men om det er denne Martha/Marita som blir gift på Herøy, veit eg ikkje enno.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Flott!Da er det oppklart og jeg vil nok si at det øker sjansen for at hun er den rette, siden hun er uekte og muligens mer sannsynlig at hun vil reise fra bygden.Så var det bare å finne den vielsen da (sukk)Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Greier heller ikkje å finne ut kva som har skjedd med mora. Ser ikkje ut som det er nokon som høver med navn og alder på Voss i 1801. Ho kan ha døydd før 1801? Kanskje difor Martha/Maritha er hjå faren?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Men slekten insisterer på at hun var av litt 'eksotisk' avstamning, så kanskje hun var reisende ??Ellers er det jo ofte man ser at slike historier ikke altid holder vann, desverre..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Nei, dette er nok ikkje rett Marta. Det er eit barn, fødd i 1789. Eg har sjekka kyrkjeboka. Dotter til ein Lars Ols Årmot. Han hadde faktisk 4 jenter som vart døypte Marta. Dei 3 eldste døde som barn.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Det stemmer nok at den siste lenka di er Marita/Martha si mor. Men som sagt, det er IKKJE ho som dør i 1789.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.