Gå til innhold
Arkivverket

[#65974] HO; Kristi Knutsdtr GJØN 1719-1796; etterkommere

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

(274) *Dåpen til Ole,... Jeg fjerner Ole Salomonsen Vik f 1826 og d 1826. Han finnes ikke i KB og ei heller i databasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Mari Pedersdtr Lundemannsverk (gm 1.2.1.1.2.6.5. Salomon Salomonsen Vik i hans andre ekteskap) ser ut for å bli gift to ganger til:1) med Christopher Larsen Øvre Lillebø i 1840 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vi12211826&personpostnr=1667&merk=1667>Lenke2) med Halvor Larsen Øvre Lillebø i 1848 LenkeHer er hun på Vik i 1865 Lenke med Halvor Larsen, ektemannen på 43 år, og hennes barn Salomon og Kristi på 36 og 37 år.Jeg er litt usikker på dødsfallet hennes. Bygdebok for Austevoll skal ha 1870. Det dør en en på Grønås i 1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

GEOGRAFI:Hvor er stedene Vik og Lundemannsverk; er det i dagens Bømlo, Fitjar, Stord eller Austevoll? Lillebø er det adgens Litlabø på Stord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kristi 1806 datter til Ole Olsen Vik: Dåp: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Stord, Ministerialbok nr. A 4 (1800-1815), Kronologisk liste 1806, side 56. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingebrigt 1809 nederst til høre Ole Olsen Viks sønn: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Stord, Ministerialbok nr. A 4 (1800-1815), Kronologisk liste 1809, side 92. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salomon Olsen Vik 1811: Dåp: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Stord, Ministerialbok nr. A 4 (1800-1815), Kronologisk liste 1811, side 102. Permanent sidelenke: LenkeHan som sagt tidligere gift med sin kusine # 248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helga Olsdtr Vik døpt 12/9-1819: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Stord, Ministerialbok nr. A 5 (1816-1825), Fødte og døpte 1819, side 44. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeborg Olsdtr Vik døpt 16/3-1823 (nede til høgre) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Stord, Ministerialbok nr. A 5 (1816-1825), Fødte og døpte 1823, side 133. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geografi: [url="http://stud.hsh.no/prosjekt/nordbygd/kulturlandskap/minilex.htm>Lenke 'Lundemannsverk: Lundemannsverk må etter namnet sitt ha hatt ein nær samanheng med grannegarden Lunde. Eit mannsverk er det gamalnorske ordet for gardsbruk som ein mann (dvs. ein huslyd) kan driva åleine. Det har sannsynleg vore i slutten av førhistorisk tid (800 – åra ?) at Lundemannsverk er skild ut frå Lunde og etablert som sjølvstendig gard. Kan henda har Lunde vorte delt i to nokolunde likeverdige partar. Då kan det ha vore ei garddeling i sein tid, det vil sei etter vikingtida. I historisk tid ( høgmellomalderen) er i alle høve dei to gardane likt vurderte, og dette tilhøvet kan tolkast som likeverd langt attende i tid. Ei annan forklaring er også tenkjeleg: Både Lundemannsverk og Lunde kan vera utsprungne frå ein eldre gard, nemleg den såkalla ættebustaden.' I ft 1900 hører Lundemannsværk til Stord Det er ikke langt fra Rommetveit: LenkeVik er på Austevoll, her kan du se flyfoto fra stedet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da var de på plass. Tusen takk.Da gjenstår det bare noen detaljer, se (257) til (259).Jeg har så langt dåpen til (de som er marker med √):1.2.1.1.2.6.5. Salomon Salomonsen (1779 - † 1839) gm 1) Anne Akselsdtr Vik (1776 - † 1824) 5.6.1803 Barn: Kristi 1804 √, Siri 1807 √, Dødfødt gutt, Siri, Ingeborg 1810 √ og Salomon 1818 √.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(289) OK, det var slik jeg mente. Da blir spørsmålet om det kan være 'vår' Mari Pedersdatter som dør på Grønås på Moster i 1875. Hun var altså gm to fra Øvre Litlabø etter hun ble enke, men bor med sin 3. mann på Vik i 1865.Når den samt de to gjenstående barna, Dødfødt gutt og Siri, er funnet er denne slektsgrene etter 1.2.1.1.2.6. Kristi Johannesdatter Eide 1745 - 1782 & Salomon Jakobsen Vinnes ca 1733 - 1794 ferdig mht dokumentasjon. Jeg skal legge inn noen lenker til 1801 og 1811, og også til 1865 for 8. generasjon Mari Pedersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det dukker stadig opp noe nytt. Nå ser jeg ut av sjeleregisteret 1811 at Ole og Ellen Vik også har en gutt Ole som er 1/2 år i juni 1811, dvs f 1810 eller tidlig 1811.De har to barn ved tellingen i juni 1811; Krsiti på 4 år og Ole på 1/2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er Mari Pedersdtr Lundemannsverk som er gift opp igen med Halvor Larsen på Vik i 1865 - Salomon og Kirsti bor der og, så er det nok hun som døde samme sted i 1871: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men nå skal jeg gå i selskap om 1/2 time, - håper ikke det kommer for mye inn her i mellomtiden. Da faller jeg nemlig ut igjen.Kanskje dere kana gjøre noe annet i mens eller ta dere fri for kvelden.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha det hyggelig-:)Jeg finner ingen Ole født med foreldre Ole Olsen Vik. I sjeleregisteret: Lenke er Olsen strøket over for den 1/2-årsgamle gutten. Kan han være sønn til salomon og Anne?Men hvem er den Malene Olesdtr som er 12 år?Skal sjekke en gang til før jeg gir meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malene Olsdtr er f i 1799 og er datter til Ole Olsen Vik og Helga Ingebrigtsdtr, hun er svigerinne til Elen Salomonsdtr med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er mulig jeg har oversett det tidligere, men Gudmund Johannessen Lundemandsverk døpte datteren Christi 25.02.1806.Se høyre side.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11673&idx_id=11673&uid=ny&idx_side=-50>Lenke Hun dør og ble gravlagt 4 år gammel 28.03.1810.LenkeSamme par døpte en sønn Salomon 25.12.1809. Se høyre side. LenkeHan døde og ble gravlagt 11.02.1810.Lenke Den 03.03.1814 døper samme paret en sønn Ole.Se venstre side midten. LenkeHan døde og ble gravlagt 12.06.1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.