Gå til innhold
Arkivverket

[#65974] HO; Kristi Knutsdtr GJØN 1719-1796; etterkommere

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

(350) enda mer 'samkvem', men vet du om Guro og Baard hadde barn sammen?Tar en titt i 1865- for å se om jeg finner noen spor etter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Bård Knutsen og Ellen Engelsdtr hadde ihvertfall 5 barn:Brita som dere fant over i 1818Engel i 1819Ingeborg i 1822Johannes i 1825Knut i 1828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg såg jo det over etterpå dernest kolliderte mitt innlegg nesten med Runes. Og så glemte jeg lenkene!352) Jeg har leita i konfirmantlistene uten resultat, kan jo ha oversett noe. Guro som skal ha dødd i 1866, finner jeg ikke i ft 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Obs, han var ikke gamle karen, bare 17 år, -men ok, da har vi alle hos Baard og Ellen på Tveitnes. Den e' go'!Da var altså spørsmålet om Gur og Baard hadde barn. Jeg tror ikke det, se (353).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

og Engel Baardsen var spedalsk, han døde på Ragnhildstveit 45 år gammel. Lenke men han var altså sønn av Engel Knutsen Tveitnes og Lisbeth Hansdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Du skriver i 362 at Engel Baardsen var sønn av Engel Knutsen Tveitenes og Lisbeth Hansdtr. Men det er vel feil for i innlegg 347 ser vi ar foreldrene ar Baard Knutsen og Ellen Engelsdtr.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Arnfrid,har du fått noen flere synspunkter på ditt innlegg 320?Du har jo kommet til 1901 i ditt siste innlegg. God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

det var tastefeil, beklager, det skal selvsagt være sønn av Baard Knutsen og Ellen Engelsdtr Tveitnes. Poenget her er sikkert at Baard Hansen Ragnhildstveit og Guro har vært barnløse og at Engel Baardsen Tveitnes og Lisbeth Hansdtr Holdhus har fått bygsel på Ragnhildstveit. Lurer på hva som står i bygdeboken om dette... I (350) skriver Kjellaug Bård Hansen Ragnhildstveit/Tveitnes, så da har der vel vært noe samkvem tidligere også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(366) Nei.Det blir slik når man skal finne ut om de hadde barn. Da må man noen ganger lete i FT 1865 og også i dødsfallsprotokoller. Sånn er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

367) Nei, Tveitnes var nok bare en tastefeil! Jeg satt og såg på konas navn. Har ikke funnet noen andre Baardsbarn enn de som er Baard Knutsens over.Vi får tro at de var barnløse, ikke er det skifte etter Baard Hansen heller.368) Vel det er du som er redaktør, Arnfrid. Det blir jo nokså mange dersom vi skal få dem alle opp til 1865. Men vi trenger ikke ta alt på en gang heller.Jeg for min del mener at vi i første omgang burde få med ihvertfall alle de som var gift rundt 1800 og deres barn.God natt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå har jeg laget et 'utkast', kan man si mht til slektsgrene i Austevoll/Fitjar, der jeg har omtalt familiene i 7. og 8. gen. under skjemaet. I den sammenheng har jeg sagt at det ble altfor mye arbeid. Nå tar jeg og lager et litt annerledes 'utkast' mht denne slekten i Gusa, Engel Knutsen. Så får vi vurdere de tre ulike måytene som da er fullført; nemlig 1.2.1.1.2.5. Knut Johannesen Nedre Bolstad, 1.2.1.1.2.6. Kristi Johannesdatter Eide og 1.2.1.1.2.7. Engel Johannesen Eide. Denne siste vil da bli en mellomting mellom de to første.Når det gjelder dette med at vi gjør oppslag i FT 1865 er det en nødvendighet i noen tilfeller, dersom man i det hele skal nevne personenene i 8. gen. Sånn er det. Men dere kan jo ta en titt igjen på 1.2.1.1.2.5. Knut, og om vi ikke skal gjøre det, så slutter vi slik. Det vi i så tilfelle kan, er å avslutte med å opplyse om at de kan gå til FT 1865 for å finne neste generasjon, i dette tilfelle bir det vel da lenker til Fusa og Strandebarm.Jeg hengte meg også litt opp i det som Christian uttalte tidligere, nemlig at vi kunne gjøre unntak der hvor begge ektefeller var etterkommere. Og det gjelder altså, som vi ser, svært mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke for mye arbeid for deg å sette opp lenker til ft 1865, så er jo det fint. Det vil jo lette arbeidet for de som vil fortsette på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Finner ikke dødsfallene til Brita Engelsdatter og Ingebrog Engelsdatter. Ingebrog er også spedalsk, ser jeg ut av 1865-tellingen. Brita, trolig g på Helleland (FT 1865) se innl (357).Da begynner jeg også å tenke på det som Bjørn nevnte i fjor. Nemlig dette med inngifte og epedemiske sykdommer.... Hva gjør vi med det. Leser du dett Bjørn, så kom gjerne med et innspill. Fra ca 1850 ser man ofte at dødsårsak er oppgitt, Det er også n i FT 1865 om de er spesdalske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom Ingeborg og ble spedalsk, kan det jo tenkes at hun døde i Bergen.Ja, det var mange som ble spedalske på den tiden. Jeg har sett det på Bømlo og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.