Gå til innhold
Arkivverket

[#65974] HO; Kristi Knutsdtr GJØN 1719-1796; etterkommere

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Arne Mellum

(73)Skifte Ellen Johannesdtr Bolstad Øvre Strandvik 203 A.a14 1819-1826 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=skifshor&gardpostnr=8104&merk=8104#ovre>Lenke Dato 2. oktober 1822. Det ble lagt fram kongelig konfirmert testament av 21. mai 1814, der det ble bestemt at lengstlevende skulle beholde boet så lenge vedkommende ble sittende i ugift stand. Ved nytt ekteskap skulle boet skiftes, og det skulle skiftes til arvingene etter loven ved lengstlevendes død. Skifte Elen Johannesdtr Bolstad Øvre Strandvik 319b A.b.2 1827-1835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(73)Jon Jonsen Bolstad Øvre Strandvik 319b A.b.2 1827-1835 Lenke Skifte begynt 13. mai og sluttet 10. desember 1833. Ingen arvinger kunne oppgis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Puff!! (76) og (77), sånn var det, ja.Men, hvis min Lenke forsvinner i morgen, nedenunder, må jeg ha hjelp til den....Nå venter jeg med å skrive til alle skiftene er klare.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Huff da hva skjedde med mitt innlegg? Må ha kollidert med Kjell-Arnes!Ja, dersom du ikke har det i et dataprogram, er det lett for å overse det.Jeg skulle til å legge det inn da jeg oppdaget at Magdele Johannesdtr og mann allerede var der!Jeg har kikket på ekteskap for Kaare Andersen Haugarvold og finner to, men ikke med en Magdele. Er vi sikker på at kona hans het Magdele og?Et ekteskap i 1736 med Synneve Lassedtr Nerhovde: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=OSVIGDE&gardpostnr=885&merk=885#ovre>LenkeEr det den samme som gifter seg i 1743 med Anna Olsdtr Røen? LenkeJeg la inn et par dødsdatoer:Anders Kåresen 1820: Død: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 12 (1816-1825), Døde og begravede 1820, side 101. Permanent sidelenke: Lenke Hans kone Magdele Johannesdtr 1833: Død: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 14 (1826-1839), Døde og begravede 1833, side 290. Permanent sidelenke: LenkeHennes alder stemmer ikke overens med dåpen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente hvem var Anders Kåresons mor? De to lenkene over i innlegg 80 viser vel til hans far skulle jeg tro. Det er jo ikke et så vanlig navn. Men det var vel da Anna Olsdtr Røen som var Anders Kåressons mor ettersom han var født i 1749.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men hvor fant du at Kåre Andersen Haugervolls kone også het Magdele?På DIS står det at Anna Olsdatter Rød f.1713-d.1798 var Kåre Andersen Haugervolls kone?Hennes aner:2 Ole Nilsen Skjelbred f.1675 Fusa, Hordaland 3 Marta Johnsdatter Rød Fusa, Hordaland4 Nils Olufsen Sævareid f.1652-d.1728 Fusa, Hordaland 5 Cicele Kristoffersdatter Hjortedal d.1695 Fusa, Hordaland 6 John Nilsen Rød f.1638-d.1724 Fusa, Hordaland 7 Anna Olsdatter Sævareid 1674 Fusa, HordalandMen nå får vi kanskje først få et oppslag. Det er svært mye feil på DIS. Der står det at Kåre også er vår Magdeles sønn, og ikke Anders' uekte sønn.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

tar med det som DIS har om Kåre Andersen Haugervolls aner også: 2 Anders Alfsen Gjøn f.1672-d.1740 Fusa, Hordaland 3 Gjertrud Kåresdatter Berhovde f.1673-d.1764 Fusa, Hordaland 4 Alf Ellingsen Gjøn f.1625-d.1697 Fusa, Hordaland 5 mangler 6 Kåre Jørgensen Jarland f.1625 Samnanger, Hordaland-d.1684 Fusa, Hordaland 7 Magdele Olsdatter Kvernes Fusa, Hordaland 8 Elling Andersen Gjøn f.1602-d.1682 Fusa, Hordaland9 Ragnhild Endresdatter d.1684 Fusa, Hordaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanhende det var jeg som rota!! Jeg har ingen anelse om hvor jeg hadde det fra!!Ja, de har vel bare sjekka ft da for der såg det jo ut som Kåre var Magdeles sønn.Det viser hvor viktig det er å sjekke de forskjellige kilder.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, men nå tror jeg vi skal få det på plass etterhvert, Kjellaug. Heldigvis var Arne her i kveld...Jeg har databaseprogram, men liker ikke å jobbe i det. Har kun min egen slekt der.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært 'lost' dersom jeg ikke hadde hatt alt i programmet mitt!Med hensyn til lista over, så undrer jeg meg på hvor de har fått informasjonen fra, for i bygdeboka står det ingenting om hvem Kåre Jarlands kone eller barn var. Han var bruker på Jarland i 1657; Jørgen Jarland var bruker av andre delen - han nevnt i 1630-39 og i 1645 som Ørie. Kona hans het Gjertrud og et barn Lisbet er nevnt. Jørgen døde før 1657 for da var enken busitter her. Det er all opplysning Lauvskard har.Kåre var jo ikke så veldig mye brukt på denne tida da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, jeg vet ikke, men du kan skrive til han som har lagt det inn aranum alfakrøll online dot no Han heter Arnulv Ranum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Svar på skifte etter Magdela Johannesdtr. Eide/Haugavoll g.m. Anders Kåresson Hagarvoll.LenkeSvar fra Yngve Nedrebø: 'Dette er bare en melding undertegnet 1. oktober 1833 fra Mikkel Olsen Hauervold og Hans Lassesen Hammeland om privat skifte.'Og det bekrefter ektefellene til de to døtrene etter Magdela. Mikkel Olsen er datteren Anna sin 2. ektemann og Hans Lassesen er datteren Kirsti sin 1. ektemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg 57 til 59: Her er skiftet etter Anne Andersdtr Haugarvoll som skulle ta bort enhver tvil om at det var hun som var gift med Johannes Knutsson.'Yngve Nedrebø, SAB / DA, 13.1.2009 08:21 (2) Skifte begynt 6. oktober og sluttet 28. oktober 1837, Hun hadde først vært gift med Johannes Knudsen, og hadde Knut, 24, og Anders, 19 med ham, og med enkemannen hadde hun Johannes Mikkelsen, 12 1/2 år'Magdela er da død, men dåpen til Knut (ca 1813) og Anders (ca 1818) finner jeg ikke. Johannes Mikkelsens då fant jeg i innlegg 63.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

93) Jeg leser det som Omund Qvernes i Holands ... Fadderne er det ikke lett å tyde: Morten ..., Størck ..., Ole ... , Ingeborg ... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. Vi fører han inn som Amund Paulsen.Jeg finner ikke hans dødsfall, etter 1801, men skal lete litt mer. Nå er ikke det avgjørende heller.Ja, da er det mange brikker som har falt på plass, og jeg er i gang med å skrive.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

92) Kan vi da gå ut fra at Hans Lassesson Hammeland var sønn til Lasse Hanssen Hammeland og Kari Mortensdtr Skogseide? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Aamundsdtr være feilskrevet montro? Det er kun to Hans Larsen / Lassesen i ft 1801. Den andre er denne på Åkre: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f11243&gardpostnr=51&personpostnr=738#nedre>LenkePå Hammeland er jo morens fornavn Kari og.Lars Hansen Hammeland og Kari Mortensdtr gifter seg i 1761:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.