Gå til innhold
Arkivverket

[#66076] Grinifanger


Gjest elisabeth ivem bergman
 Del

Recommended Posts

Gjest Gine Olsen

Kan du finne min morfar Rolf Gundersen fra Kristiansand?Han var født 24.11.1902.Vet at han skal stå i Griniboka.Fint å få de opplysningene som står der.På forhånd takk!Mvh.Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Kan du finne min morfar Rolf Gundersen fra Kristiansand?Han var født 24.11.1902.Vet at han skal stå i Griniboka.Fint å få de opplysningene som står der.På forhånd takk!Mvh.Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Til Elisabeth angående pkt 14.Fore info så gjelder boka 'Nordmenn i fangenskap 1940-1945', generelt alle nordmenn som var i tysk fangenskap, også utenom Grini.Det er bare, så langt jeg har funnet ut, endel lærere som var arrestert i kortere tid, m a i Stavanger som ikke er tatt med.Du kan sjekke Arthur Totland, han var arrestert og satt bare som fange i Stavanger. Og brødrene Adolf, Hans og Sigurd Ingvaldsen ble arrestert samtidig, men de ble overført til Grini etter Stavanger.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Ang. 14 og 28 Boka omfatter nesten alle nordmenn som ble arrestert og/eller satt i fangeleir i denne perioden. En del tilbragte kortere eller lengre tid på Grini, noen satt i andre leirer i Norge som på Falstad og Bardufoss osv, mens andre igjen tilbrakte tid i fangeleirer i japansk okkuperte områder i det fjerne Østen. Og ikke minst er fangene fra tyske konsentrasjonsleirer tatt med.mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Til Gine (27)Rolf Gundersen ble arrestert 15.01.43, ble så overført til Møllergata 19 med ankomst 17.10.43. Han ble overført til Grini 03.12.43 (fange nr. 9073) men løslatt etter en uke, 11.12.43.mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Hei!Finner du Ole Leonard Skovly, født 18.03.1920? Han satt en kort stund på Grini.Takk for sjekken!Mvh. Mari Schumann Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elisabeth ivem bergman

Solfrid Arnhold Hole-skomaker-Øvre Eiker-født220513-arr.091043-ovf.grini-ank.091043--til freden fange nr.8248 Gine Du har fått svar fra Rolf Erik Roald Beklager mitt tidl. svar-det var hva jeg ble fortalt.Etter å ha lest i boka-skjønner jeg at mitt svar ikke stemmer.Men i den utgave jeg sitter med finnes ingen Arthur Totland.det finnes to utgaver av boka- denne er fra 1995!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elisabeth ivem bergman

Mari Ole Skovly-snekker oslo.født 180320-arr.030842-ovf.grini-ank.030842-løslatt 300942-fange nr.3929Helge Finner inegen ved navn Næss--Beklager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elisabeth ivem bergman

Hei Som jeg skjønner det så satt han første periode på Møllergata 19-og siste--og lengste på Grini. Mvh.Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elisabeth ivem bergman

Hei Det er en Magnhild Haarberg-sentralborddame,Oslo,født 221091 Arrestert 150944--overf.Grini-ank.150944---til freden Fange nr.13884 Mvh.Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Hei Elisabeth!Tak for opplysningene. Magnhild Haarberg ble senere kontorsjef i Televerket. Hun fikk Kongens fortjenestemedalje i gull og var meddommer under rettsoppgjøret etter krigen.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elisabeth ivem bergman

Helge Margit Myhren står ikke oppført i boka--beklagerMvh.ElisabethWencheArtig å få sånne tilbakemeldinger!! Mvh.Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei ElisabethFinner du Alf Mikkelsen fra Kongsberg i boka? Han var født 18.09.1899 og døde 1945.På forhånd takk!mvh Bjørg Lunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

CarstenJeg har det som står i Våre Falne, men ikke noe annet. Har du Nordmenn i fangenskap? I så fall vil jeg gjerne vite hva det står (evt. er min email-adresse bjlu4 krøllalfa online punktum no).Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elisabeth ivem bergman

Bjørg våpenarb. arr.overf.241143 åkebergveien-løsl.241243.arr.250144-ovf250144 møllerg.19 ovf.200644 grini(fange nr 11484)ovf 240744 natzweiler(fange nr 20238)ovf.dachau,ovf mauthausen,ovf melk--død100145mvh Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

BjørgAlf Mikkelsen, våpenarbeider, Kongsberg, Busk. f.18-09-99. Arr. ovf. 24-11-43 Åkebergveien, løslatt 24-12-43. Arr. 25-01-44, ovf. 25-01-44 Møllergata 19, ovf. 20-06-44 Grini (f.nr.11484), ovf. 24-07-44 Natzweiler (f.nr.20238), ovf. Dachau, ovf. Mauthausen, ovf. Gusen 2, død 10-01-45.Han er også nevnt blandt de døde i boka 'Natt og tåke, historien om Natzweilerfangene' av Kristian Ottesen: Alf Mikkelsen f.18-09-99 f.nr.20238, f.sted Kongsberg, yrke fabrikkarbeider, døde 10-01-45, dødssted Melk (en naboleir til Gusen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Hei Elisabeth, og takk for ditt svar (42). Er boken din antatt å gi en fullstendig oversikt over fangene på Grini, eller finnes det eventuelle andre kilder tilgjengelig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elisabeth ivem bergman

HelgeDet står om kildene til boka at de er i stor utstrekning fangeprotokoller,men mange slike ble destruert mot slutten av krigen. så da er det vel ikke en fullstendig oversikt over fangene.Mulig det finnes andre kilder.Hør på biblioteket-det er der jeg har lånt denne bokaMvh.Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.