Gå til innhold
Arkivverket

[#66344] Er det noen som kan se etter info i Riksarkivet for meg?

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Vel, hun kan ha emigrert, og det finnes to Mathilde Larsen som reiste fra Kristiansand til USA, men det er bare det at den ene ble født i 1875 og den andre i 1874. Den ene som reiste til USA bosatte seg i Coock County og bodde der i 1900, og for henne står det at hun ble født i april i 1874. Jeg vet at FT i USA kan inneholde feil så, man kan ikke utelukke at hun har reist til USA, men denne dama som er losjerende i Coock County i 1900 er ikke å finne i FT for 1910.Mathilde døde ikke i Kristiansand så dette er sjekket grundig. Hun har nok heller ikke reist tilbake til Bergen. Jeg tror ikke at hun hadde noe familie der og hun var bare et lite barn på et par år da familien flyttet til Kristiansand.Hun kan ha reist til USA eller for den sagt skuld hvor som helst. Danmark kanskje eller? Jeg vet ikke hvor og vet heller ikke om det er den samme dama som bodde i nærheten av Chicago i 1900? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Se innlegg 61 her Lenke Aarland&nr=125&antinnlegg=108&startnr=&antall=&spraak=#anker på lista nr 708. Det er bare det at denne Mathilde Larsen var 18 år i 1893, så jeg har egentlig utelukket henne, men hvem vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Se også innlegg 1 her: Lenke Aarland&nr=257&antinnlegg=25&startnr=&antall=&spraak=#ankerSelvsagt kan det være mulig at det er denne dama, og man kan ha gjort en skrivefeil?Jeg har søkt over alt, men har egentlig utelukket at hun har emigrert, men jeg kan selvsagt ikke se bort i fra det. Hun hadde jo, ingen familie som hun visste om i hvertfall, så mulighetene er der. Det var jo ganske mange som reiste fra Kristiansand til USA og mins to av dem het Mathilde Larsen, men ingen av dem ble født i 1873.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har nettopp fått info fra Riksarkivet om at det ikke var registrert noen personer i FT for 1891 i Skippergata 4 i Kristiansand. Så, da må en kanskje gi seg i vei med andre undersøkelser. Jeg har også fått oppgitt at det er ikke oppgitt noen navn i regnskapsbøkene fra Kristiansand Børnehjem.Dette blir nok en hard nøtt å knekke, men jeg vil helst ikke gi opp.Kanskje var det hun som bodde i Cook County i 1900 og at det bare er en feilskrift i FT. Jeg har vert ute for at det har vert et avvik på 8 år på en som jeg siden har fått bekreftet at det var korrekt person, så man skal vel aldri utelukke noe.Hvordan er det med passasjerlistene fra Kristiansand, kan der vere info om foreldre eller pårørende ved utreise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

For at alle muligheter skal være prøvd vil jeg også legge fram en sak. Søster til min oldermor dvs tanten til Mathilde bodde i Nord Dakoka. Datter til denne tanten dvs kusinen til Mathilde (Ingeborg) var på tur en gang sammen med sin familie. På veien fra Canada var de innom i Minneapolis for å besøke noe slektninger. Dette var i 1936. Ingeborg snakket en blandingsdialekt mellom Radværing og Austevoll, mens mannen hennes snakket vossamål. Det som ble lagt merke til var at denne damen som de besøkte i Minneapolis snakket en helt annen norskdialekt enn desse to 'Vestlenningene'. Vel, dette kan ha vert en Sørlenning, men det kan selvsagt også ha vert en helt annen. Dette for at ikke noe skal bli for glemt i denne saken.Det var ganske trist at det ikke var noe å finne i Skippergata 4 i Kristiansand. Hvor en da skal komme seg videre er ikke godt å si?Lar det seg gjøre å søke på fødselsdata blant døde i USA, eller hvordan kan jeg gå frem for å finne mer info?Skulle gjerne hatt litt mer info om de som utvandret fra Kristiansand også. Var det henne som bodde i Cook County om det var henne, lar det da seg gjøre få inne ut hvem denne norske familien var som hun var losjerende hos? Var de kanskje fra Kristiansand? Slektninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.