Gå til innhold
Arkivverket

[#66370] Ukjent sted i Norge

Gjest Jan Søstuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristinn Hegna

Jeg legger inn et bilde som viser samme område fra en annen vinkel. Flagget i bildet innledningsvis vaier nok fra den venstre flaggstangen på 'Triangelen' - som ser ut som en slags honnørbrygge. Kan den være bygget til 1905? Bildet her er fra 1906.k

bilete6301.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Triangelen kom på 1700-tallet. Den ble ombygget både i 1847 og 1876, da ble fløttmannshuset flyttet til den posisjon det har på fotoet i (26). Før det hadde det retning øst-vest. Triangelen ble revet i 1911. De tre flaggstengene har samme plassering som de tre i dag, der den midterste (ytterst på Triangelen bærer Bergens eget flagg når det er flaggdag. Der finnes fotoer på http://www.ub.uib.no/avdeling/billed/ som viser Triangelen til forskjellige tider. Dere finner mer om Triangelen i historiebøker og leksikon fra og om Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg lurer nå litt på dette flagget jeg, Arnfrid, - kan bildet være retusjert og flagget satt inn i etterkant? Jeg skjønner ikke hvorfor takgavlen helt til høyre er synlig der den burde være dekket av flagget, mens det kan se ut som om øverste del av vannbordet ER dekket. Kan det kanskje skyldes unøyaktighet ved en eventuell retusjering? Ikke vet jeg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Leste et sted at Bergen fikk elektrisk gatebelysning 1900, gassbelysning 1856.Er det mulig å lese noe utfra gatelyktene i bildet?Enig med din tolkning av flagget, Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

her fant jeg forresten et foto i min egen samling som viser Triangelen før 1876. Vi ser at Fløttmannshuset har en annen posisjon.

bilete6306.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det har du så absolutt rett i , Arnfid. Det er virkelig fælt å se hvordan det er blitt og det er nesten så man skjemmes når man tar med seg utenlandske gjester for vise dem byen og torget, som de ofte har lest og hørt så mye positivt om. Vi får nå bare håpe at det etterhvert finnes frem til en endelig og god løsning for torget slik at det igjen kan fremstå med den attraksjonen det en gang hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Kan det være at beildet er fra mellom 1903 og 1905 og at noen har retusjert bort det blå og gule?Ellers er jeg enig med Arnfrid, dette bildet du har lagt inn er ikke noe å være stolt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg tviler litt på det, Arnulf. Da ville man vel bare jobbet med flaggets venstre øvre del og ikke det som 'berører' gavlen. Bildet kan jo være tatt for å bli brukt kommersielt, kanskje som postkort, og da er det vel heller ikke så helt usannsynlig at man la inn et norsk flagg i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Du har rett Arne, jeg var nok litt rask her. Bildet har jeg sett før, lurer litt på om det står i Gustav Brosings bok Bergen vår by. Jeg har den desverre ikke her, så jeg får ikke sjekket det, men da er nok ikke flagget slik det her ser ut. mvh Arnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Med all respekt for Bergen og bergenserne, denne brygga i innlegg 32 var ingen stor estetisk nytelse nei, i hvertfall ikke i fugleperspektiv. Er bildet i innlegg 1 fra samme området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Joda Reidar, - bildet i innlegg 1 er fra den østre (høyre) del av Torget (eller hopen) i det nye bildet, der hvor de to små båtene ligger. Triangelen var omtrent der hvor den litt større seilbåten ligger, omtrent midt på bildet. Ytterst på kaien helt til høyre, som før het Torgutstikkeren, står det nå en flott statue av Shetlands-Larsen.:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har sittet og lest litt i 'BERGEN HAVN GJENNOM 900 ÅR' av Anders Bjarne Fossen. Den anbefales for de som vil vite mer om Bryggen, Torget, Vågen m.v. knyttet til Bergen Havn. Mange flotte bilder, dog ikke det i (1), Dreiers tegninger, kart fra de ulike periodene og gamle skisser til hvordan man tenkte seg utviklingen. Triangelen er allerede i 1628 med på en skisse.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.