Gå til innhold
Arkivverket

[#66373] Anne Petrea Johansdtr, og Reier Olsen Fredriksværn ,Deres foreldre

Gjest Marianne Innes Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

..og ikke la deg forvirre av at det står mye mer en bare Lenke når du legger dette inn. Adressen forkortes til bare Lenke når innlegget er lagt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Mye interesant å lese. Merkelig at det ikke står fornavn på Lieutenant Reiersen. prøver også å finne fødselen til Marie Jacobsen 1685(innl.17) men det går ikke så langt tilbake på skanna kirkebøker. Skal ringe til Kongsberg å høre hva de kan ha der. Interesant med skotteslekten Chrystie,mellomnavnet mitt er Innes det er min farmors pikenavn hun var skotte, Min far er født i skottland med norsk far, Skal teste ut å lage lenke kan kanskje bli mye rart her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Denne løytnant Jens Reiersen skal da være født i 1747 og gift 27. jan 1777.I Stavern-slekter finner vi altså på Fiskerneset i samme hus som din Ole, premiereløytnant Jens Reiersen f 1779 (også gift med Else, men Else Cathrine). Han kan jo være sønn av disse to, det samme kan vel da Ole være. Men dette blir bare en arbeidshypotese i første omgang. Det vanlige på denne tiden var jo å benytte farsnavnet med et patronymikon, men det var heller ikke uvanlig at et slikt etternavn gikk i arv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg finner ikke Jens Reiersen døpt i Brevik i 1747, og dersom denne Reyer Nilsøn, som jeg viser til over her, skal ha vært faren, så må han ha vært gift flere ganger, for den 20. nov 1749 finner vi Reyer Nielsøn giftes med Karen Jørgensdtr (nederst til høyre): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Lieutenant Jens Reyersen og Else døper Christian Rejersen (vi ser at han døpes med farens -sen navn) den 27. oktober 1777, på dagen 9 mnd etter giftemålet. Da har han kanskje sluppet til noen dager før bryllupet, med mindre ungen var født for tidlig, eller døpt ved fødselen :-) LenkeSom militær, kan det være at de forlot området, og at de andre to er født andre steder - dersom dette er foreldrene til Jens og Ole i Stavern, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er sannsynlig at de hadde barn mellom Christian dpt 1777 i Brevik og Hans dpt 1781 i Fredriksvern. Det er plass for Jens og Ole her (som skulle være født henholdsvis 1779 og 1780).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke finne noen av Jens finner heller ikke fødselen til Ole har sjekka hele Stavern kanskje han er født et annet sted. Det eneste jeg finner om han er i 1801 tellingen Jarlsberg og Laurvik amt, Fredriksværn inqvart 21 år grenader ved t.i.r. Hva betyr det?Sønn til Ole,Reier Olsen f. 16.9.1814 hadde en fadder ved navn pige Ingeborg Reiersen. Kan dette være en søster til hans far Ole??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Når det i Stavern-slekter står om Premierløytnant Jens Reiersen f 1779 gift med Else Cathrine f 1780, så begynner jeg å lure på om forfatteren blander sammen med Premierløytnant Jens Reiersen og Else Chrystie (som er blitt til Else Cathrine). Hvor hun har hentet fødselsårene fra blir i tilfelle et mysterium). De finnes ikke i folketellingen 1801 i Fredriksvern, så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

21. jan 1785 blev Tømmermand Lars Rejersen copuleret med Pigen Birthe Maria Torkildsdatter. Dette er han som i Stavern-slekter kalles 'Eidsvoldsmannen fra 1814' Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har funnet massse. Det er helt kjempeflott. Har leita men ikke funnet noe. skal lete mer senere i dag. Skrive en oppsummering kanskje lurt, Mvh. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

27. mai 1785 blev hr. Jacob Rejersens Liig, gl: 31 Aar begraven i No: 1 (han kalles hr. og det ringes i klokkene, så han var litt 'important').16. juli samme år (samme lenke/side) blev hr. Capt: Rejersens Søns Liig, gl: 1 1/2 Aar begraven i No 1 (samme som Jacob nevnt over) hvofor betales Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.