Gå til innhold
Arkivverket

[#66373] Anne Petrea Johansdtr, og Reier Olsen Fredriksværn ,Deres foreldre

Gjest Marianne Innes Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Denne kapt. Reiersen må vel ha vært kpt. i marinen. Det er jo ganske naturlig siden det er snakk om Stavern. I O. Ovenstad står det bare en Reiersen: Knud Reiersen, garn.skriver i Fr.stad 20/11 1696. Død 22/10 1703.Jeg vet at jeg for lenge siden har sett en bok med offiserer i marinen, men om det gjelder dette tidspunktet kan jeg ikke huske nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, det er sikkert riktig det du påpeker der, Berit.1789 den 9. juni havde hr. Capt: Jens Rejersen og Frue Sophia Hedevig et Drængebarn, hvis Daab blev confirmeret, da det tilfor[n] var hjemmedøbt og kaldet Christian Carl. Faddere vare Madame Smith. Frøken Groth Schilling. Hr. Postmæster Chrystie. Controleur Abildgaard. Chirurgus Deitman. Lieut: Andersen og Secretaire Baggesen LenkeJeg er ikke så sikker på at jeg er på rett vei, men det var litt artig å ta en gjennomgang av kirkeboka for Stavern. Rundt 1785 var det en uhorvelig masse døde soldater - utrolig mange, og fra hele Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

1791 den 10. Dec havde S:T: hr. Capt: Rejersen og Frue Sophia Hedevig Pflug et Pigebarn, der var født den 29. Oct, hvis Daab blev confirmeret, der det tilforn var hjemmedøbt og kaldet Elsbeth [etter 1. hustru - som vanlig var] Rebecca Hedvigine Caroline. Faddere var Madme Wargth(?). Frøken Stülan(?). hr. Obriste Bull. hr. Kammer Junker Lassen. hr. Ober Auditeur Pentz. hr. Capt Lieut: Berger. hr. Postmester Boye Chrystie. hr. Hans Chrystie Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg skrevet ut alt her skal sortere litt i morgen også legger det inn igjen når jeg er ferdig. Er vi inne på riktig spor av mine reiersen eller er noe av det en annen slekt Reiersen ??, Er det noen mulighet å finne eventuelt hvem som hører til hvor? Det var vel ikke såååå mange Reiersen i Stavern på den tiden Tusen takk hjertlig takk Arnstein for alt arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ole Reiersen kaller første sønn Reier. Det indikerer nok at far hans het Reier. Denne Jens Reiersen vil i tilfelle bortfalle som far (han jeg har lagt ned så mye arbeid på :-)).Det er f.eks mulig å kikke på alle Reier/Rejer i passe alder ved folketellingen 1801. Det er mest sannsynlig at far til Ole levde på dette tidspunktet. Men da er vel eneste veien å gå at man tar for seg kirkebøker i aktuelt tidsrom for stedet der en aktuell Reier holder til. I første omgang kan søket begrenses til Vestfold/Telemar/Sørlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I forhold til f-tell 1801, har jeg nå sjekket kirkebøkene for årene 1780-81 for Hedrum (Reyer Paulsen 63), Sem (Rejer Ingebretsen 53) og Risør (Rejer Torjusen 55). For å se om disse kune være far til Ole. Negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Fant faren som død: 21.06.1789 Mælum: Rejer Gullichsen under Hustvedt 51 aar.Solumslekt - veldig bra database!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg finner ikke Ole som død i Solum. Ekteparet Reyer Gullichsen og Ingeborg Christensdatter hadde forresten en Ole født allerede i 1761 (kanskje død - ikke sjekket). De bodde da på Huustvedeye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

At Ole Reiersen i Stavern kalte første datter Ingeborg (f 1823) lover godt. Han kaller også en sønn for Christen.Denne Ole Reyersen fra Solum hadde ei mor som het Ingeborg og en bror som het Christen f 1764.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Oppkallingen blir i tilfelle:1. sønn etter farfar (Reier)2. sønn etter morfar (Jacob)3. sønn etter farmors far og fars bror (Christen)1. datter etter farmor (Ingeborg)Bedre klaff er det vanskelig å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja du jobber på :-). jeg skal ringe til Kongsberg på mandag for å høre om de kan ha lister for innflytting til Fredriksværn/Stavern fra denne perioden. Skal sjekke utflytting fra Solum for å se om det er noe å finne der. Har en som jeg har betalt for å finne ut ting for meg på Kongsberg kan eventuelt ta kontakt med han igjen. Må få gjort alt sammen til uken for fra man.2feb. er jeg borte hele dagen i 5 uker skal frem og tilbake til Oslo for å stråle. Mvh. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.