Gå til innhold
Arkivverket

[#66391] HO; Kristi Knutsdtr Eide & Amund Paulsen Kilen - etterslekt.

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

OK, Ole Olsens gardsnavn er nå endret til Store Dale. Når omtrent kan de ha flyttet til Særvold?1.2.1.1.2.14.3. Inger Paulsdatter (1808 √ - † 1898 √) gm Ole Olsen Store Dale (1802 √ - † 1889 √) 19.6.1836 √.Bosatte: Store Dale, Kvinnherad, og Særvold, Strandvik.Barn: Ole * (1841 √ - † 1888 √), Paul ** (1842 √ - † 1924 √), Johannes (1844 √ - † ), Berte Henrikke (1846 √ - † ), dødfødt barn († 1848) og Henrik Kristian (1850 √ - † ).Fom Johannes i 1844 er født i Strandvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Ifølge Kvinnherad bygdebok overok han gården etter sin far ved skifte etter han bare 10 år gammel? faren dør 1812. Uvisst om han brukte bruket selv. i 1848 pakter han det bort. I 1850 overtar han ættegårde Særvoll. Han må jo ha bodd på Storedale i Ølve, mens han døper sine to sønner i 1841 og 1842/1843. Så i 1843-1844 har de trolig flyttet til Særvoll. Han er jo bosatt Storedale ved vielsen i 1836.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Marta Johannesdatter Henanger ble døpt 16. el 23. juni 1776, og sønnen Johannes ble f ca 2. august 1827. Dvs at hun var 51 år og ca 2 mnd da Johannes kom til verden. Det er vel dette man i dag kaller 'kjærlighetsbarn'...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

1.2.1.1.2.14.3. Inger Paulsdatter (1808 √ - † 1898 √) gm Ole Olsen Store Dale.Sønnen Johannes f. 1844 b. Tonnes i Lurøy på Helgeland. 4 barn. Drukner 1884.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Laget et nytt tema på Johannes Olsen f. 1844 Særvoll d. 1884 Tonnes, Lurøy, Nordland.LenkeKanskje lurt å opprette noen slike tema inni mellom, og henvise til slektsboken, slik at det blir litt mer 'nasjonalt' omfang. Etterkommere finnes nok over hele landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det dukker etterhvert opp noen artige og sjeldne navn:Først vil jeg nevne KASSIANA som er datter av Margrete Paulsdatter og Sjur Nilsen Hammerhaug. Hammerhaug hørte til Tysnes, men ligger på Ølve-siden. Hvor hadde hun navnet fra?Så ser jeg at Ole Olsen Store Dal, siden Særvold, har en søster med navn KASSI. Kanskje ikke et helt uvanlig navn på landsbasis, men det jeg lurer på er om det kan ha vært noe slektsskap mellom disse familiene; altså Ole Olsen Store Dale. Han var g 3 ganger. Hustruen i 1801, og den som vel er mor til Kassi er Henrikke Henriksdatter, trolig av Hoff-slekten. ****** Så dukker det opp en ENGA, som datter av Johannes Olsen Særvold, som flyttet til Tonnes, Lurøy, Helgeland. Kjenner noen til dette navnet? ***** Så vil jeg samtidig benytte anledningen til å nevne at det er på gang nye FUSA-bøker [url="http://fusasoga.ivest.no/>http://fusasoga.ivest.no/Jeg vil også nevne denne artikkelen om hyttebygging i Kvam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

1.2.1.1.14.5 og 6 : Johannes Paulsen SørtveitJeg har nok en gang sjekket dåpslistene og dødslistene, men finner kun en Johannes d0°pt i 1817 og ingen i 1827. Finner heller ikke noen Johannes død fra 1817 til den som vi har i 1827. Kan det være at presten skrev feil 'dager' istedenfor 'aar'? Kan det stå 11 der? 4-tallene hans er jo mye større ellers på siden. Har du ellers alt du trenger om denne familien nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mangler to barn på Kristi og Halvard Hansen.153 og 154 her: tvillingene Inger og Samson som ble født i oktober 1843: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 15 (1839-1851), Fødte og døpte 1843, side 51. Permanent sidelenke: LenkeHar ikke sjekket om de levde opp enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ble bare 20 dager gamle, her dør de begge: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 15 (1839-1851), Døde og begravede 1843, side 306. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott Kjellaug. Da skriver vi at Johannes dør i 1827. Nå var han jo f i 1817, så helt korrekt er det ikke, men jeg har svært liten tro på at Marta fikk en att-på-klatt 10 år etter den forrige og i en alder av 51 år. Har også tenkt tanken at gubben hadde vært et annet sted å fått seg, men har vel egentlig ikke så stor tro på det heller.Inger og Samson hadde jeg ikke.Jeg vil, som dere ser, for denne familien nevne litt under om hvor de som dro bort fra Fusa dro hen. Da anser jeg at vi for det meste er ferdige.Anne sendte meg skannede bilder for Sævareid og Sørtveit, men der var visst ikke noe for Særvold. Var det bare et bruk?Ellers så ser jeg at (noen av) de som flyttet til byn fra Sørtveit kalte seg Tvedt.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lurer på hvor disse ble av:''' Kristi Halvardsdtr Sævareid (1830 - † ), Marta Halvardsdtr Sævareid (1832 - † ) trolig død som liten. Johannes Halvardsen Sævareid (1834 - † ) gm Anne Olsdatter Håland f 1860 (Hålandsdalen)? Hans Olai Halvardsen Sævareid (1837 - † ), Marta Halvardsdtr Sævareid (1838 - † ) gm Samson Jansen Åkre?? f 1833? Jorna Halvardsdtr Sævareid (1840 - †), '''og Berte Henrikke Olsdatter Særvold (1846 - † ), Henrik Kristian Olsen Særvold(1850 √ - † )?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

346) Men han var født i januar 1817 og dersom det er han som døde, så var han 10 år og 8 mnd gammel.Har du noe om Marte Kristiane som dro til Gulen?Jeg hadde allerede hennes svigerforeldre!Mannen Mons Olsen Haveland var f på Haveland 4/6-1857 av foreldre Ole Jørgenson Haveland f på Indre Midttun 22/2-1831 og Pernille Monsdtr Haveland f 1/7-1830: LenkeDette paret gifta seg 22/4-1857 i Gulen.Kristiane og Mons fikk 8 barn ser det ut for (ft 1900 over i # 345)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(347)Her er slik det står i:Fusa IV.Johannes Halvardsen Sævareid f.1834 g.? Sønn Johannes Olai Sævareide f. 1854 g. 1882 Anna Olsdtr. Håland, Hålandsdalen f. 1860, datteren til Ole Sjursson.Marta Halvardsdtr Sævareid f. 1838 g. 1860 Samson Jansen Åkre f 1833. Fusa III.Berte Henrikke f. 1846 g. 1864 skipskaptein Edvard Nilsen hagerup Nilsen fra Jelsa i Rogaland f. 1839. Sønn Karl Olaus Hagerup f. 1865.Dampskipsfører Karl Olaus Hagerup Nilsen f. Særvoll 1865 g. 1900 lærerinnen Anna Magdalene Jeremiassen f. i Bergen 1868. Hun datter til Anton martin Jeremiassen.Henrik Olai Kristen f. 1850 ug. i USA.Finner ikke noe om de andre, ihvertfall ikke sånn i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ekteskapet til Mons og Marte Kristiane I Gulen 12/7-1883: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen i Gulen, Ministerialbok nr. B 1 (1881-1905), Ekteviede 1883-1884, side 191. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.