Gå til innhold
Arkivverket

[#66391] HO; Kristi Knutsdtr Eide & Amund Paulsen Kilen - etterslekt.

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det stemmer, Christian.Hans Vincentsen stammer fra Havnerås og Gjøen, altså har han ikke sin plass her. Kona hans Johanna Sverkesdtr, vet jeg ingenting om. Men der er jo foreldre til to av dem som gifter seg inn i slekta vi holder på med da.Det kan tenkes at Johanna er datter til dette paret: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(126)Johanne Sverkesdtr. ca. 1689-1750 er ifølge Fusaboken datter av Sverke Isaksson Hjertnes 1658-1731 g. 1687-1688 Brita Hansdtr. Klette 1651-1729. Brita H. Klette er trolig datter av Hans Sekuson Ask, Kvinnherad og Brita Sjursdtr. d.1670.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Kjellaug, vår Christi (Engelsdtr) Eikeland (g.m. Sverke Hansen Hjertnes) nevnt i (89, 96 og 100) skal iflg ditt innlegg 117 være født i 1729. Har du noen kilde for dette?Kan hun i det hele tatt være en datter av Engel Hansen Eikeland og Magdela Jansdatter Mentz Bolstad nevnt i Lenke, eller er det noe jeg misforstår her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har i noen gamle papirer notert at Brita Hansdrt. var fra Ekeland. Men jeg har ikke notert hvor den informasjonen kommer fra.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(127)(129)Informasjonen jeg gav var rett fra bygdeboken, med alle mulige bygdebok forbehold. :) Har ikke letet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet etter Engel Hansen Eikeland beviser endelig at Christi er hans datter:Yngve Nedrebø, SAB / DA, 25.1.2009 08:33 (2) 'Skiftet er datert 8. november 1753 i forbindelse med skifteoppgjøret etter avdød mann Engel Hansen. Arvinger Hans E., Anna g.m. Anders Siursen Kaaldahl, Magdelie E., g.m. Hans Hansen Udskaat og Christie E., g.m. Sverke Hansen Hiortnæs'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 1, 66, 67:Skifte på Arkivforum idag Lenke viser bl.a. at også Britha H(ansdatter Hjertnes) g.m. Johannes S(undvor) var datter av Hans Vincentsen Kiilen Bolstad Hjertnes Eide (ca. 1687-1769).1.2.1.1.2.11. Johannes (1757 √ - † 6 feb, begr. 16 feb 1831 i Os, 75 år gml.) gm 1) Johanne Johannesdtr Sundvor (døpt Dom 3 p. Trin. 1762 Os - begr. 6 sep 1795 i Os, 30 år gml.) trolovet mai 1794, cop. 22 juni 1794 i Os blir dermed tremenninger. Jeg har tidl. notert at det også forelå Kongebrev v. trolovelsen, men ser ikke det av KB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

133Var Johanne Johannesdtr. Sundvor 1762-1795 datter av Johannes Eriksen Sundvor og Britha Hansdtr. Hjertnes?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det skal ligge en database som inneholder kongelige bevilgninger, men finner den ikke igjen!Det var mye interessant i skiftene, men jeg tror noen har blitt uteglemt på Hjartnes (Magdalene Sverkesd. og hennes bror Engel Sverkes.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

134) Ja, det har jeg: Johanne Dåp: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 8 (1760-1765), Kronologisk liste 1762, side 96. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11619&idx_id=11619&uid=ny&idx_side=-21>LenkeJohanne Død: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1795, side 52. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Rune, må visst legge denne basen inn i mine favoritter!Det er riktig at de var tremenninger.

bilete6336.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser og at Hans Vincentsen Kilen og Johanna Sverkesdtr Hjertnes fikk ekteskapsløyve: LenkeMen hvordan de var i slekt vet jeg ikke for jeg har ikke nok om deres forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er nok Johannes Sverkesdtr døpt i Kvinnherad i 1688, helt oppe til høgre: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Kvinnherad, Ministerialbok nr. A 1 (1669-1709), Fødte og døpte 1688-1690, side 18. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11550&idx_id=11550&uid=ny&idx_side=-20>Lenke Jeg leser navnet som Ekeland og faren Sverche IsaksenI 1701 er han i Kvinnherad, 44 år gammel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(141)Det er en slektsforbindelse mellom Johanne Sverkesdtr. 1. og 2. ektemann. de har felles oldeforeldre. Hans Engelsson Håvik/Gjøen 1592-1658 og Kristi Knutsdtr. Måge?Men var det nok til å måtte ha ekteskapsbevilgning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

143: Hvem var Johanne Sverkesdatters 1. ektemann? Jeg var nettopp borti et tilsvarende tilfelle, skal se om jeg kan finne det igjen i ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel han som dør her i 1722, 32 år gammel (høgre side) Engel Hoffvig, like under anno 1722: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandvik i Os, Ministerialbok nr. A 5 (1669-1760), Kronologisk liste 1722, side 86. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

147) Ja, det var mye interessant å sjekke i den basen!143) Det eneste jeg er kommet fra til er at 1. mann til Johanne Sverkesdtr (1689-1749) Engel Jonsen Håvik, var 3-menning til hennes andre mann.Derimot fant jeg at Johannes Erikson Sundvor (1731-1810) (far til Johanne Johannesdtr Sundvor) sin dåp (oppe til høgre): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandvik i Os, Ministerialbok nr. A 5 (1669-1760), Kronologisk liste 1731, side 103. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11616&idx_id=11616&uid=ny&idx_side=-105>LenkeHan var vel da sønn til Erik Jørgensson Sundvor og Aagothe Johannesdtr Nordtveit gift i 1721 (oppe til venstre) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandvik i Os, Ministerialbok nr. A 5 (1669-1760), Kronologisk liste 1722, side 86. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 143:Ja, det er tilstrekkelig for å måtte søke kgl. bevill. at ektemennene er tremenninger.Her er et annet eksempel: Lenke Anders Larsen Legland f. ca. 1695 var sønn av Laris Jonsen Legland (ca. 1654 Haavik - 1702) og Aagota Alfsdatter Femanger (1659-1739) i hennes 1. ekteskap.Anders Larsen Leglands hustru Eli Bårdsdatter Havn Eide Mjånes (ca. 1664 Hobn, Strandvik - ca. 1751 Nerhofde, Strandvik) var g. 4 x, 4. gang m. Anders og 3. gang 20 juni 1717 i Hålandsdalen m. oldebarn av presteparet vårt, 1.2.1.2 Rasmus Jansen Mentz Bolstad (d. 1721).Da Eli giftet seg (4) med Anders måtte de altså søke kgl. bevill. fordi 'hand og hendes forrige afgangne Husbond' var 'udi tredie og tredie leed beslegtet' som det står i søknaden 7. juli 1721.P.S. Hvordan ser forøvrig disse to slektslinjene ut, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

149: 1. linje: (les:) 'det er tilstrekkelig for å måtte søke kgl. bevill. at en kvinnes to ektemenn er INNBYRDES tremenninger.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.