Gå til innhold
Arkivverket

[#66449] Jensine, født Fredriksen, Tangen, Drammen 1879. Søker hennes gifte etternavn.

Gjest Aagot Anette Holmen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aagot Anette Holmen

Jeg etterlyser min mormor, Jensine Katrine Fredriksen, som ble født 10.07.1879 Tangen Drammen. Hennes foreldre var skipstømmermann Paul Kristian Fredriksen og Jakobine Gundersdatter. Søsken: Fredrike Matilde Caspara, Pauline Gustava, Gunda Marie, Fredrik Bernt, Margrethe, Kristian, Jenny Christine og Kaia Henriette.Som ugift fødte Jensine min mor, som vokste opp hos Amalie og Martin Hamborg, Drammen.Den 08.06.1906 dro Jensine til Amerika med skipet 'Oslo' til Liverpool. Den 21.06.1906 ankom hun til Boston, Massachusetts med skipet 'Saxonia. Som fornavn brukte hun bare Jensine.I skipspapirene står det at Jensines onkel, Gunnar Gunnerse, bror til Jensines mor, adresse 1200 North Irving Avenue, Chicago, betalte billetten både for Jensine og Elisabeth Dehli, født 1884. De skulle begge arbeide som tjenere.Onkelen var fra Holmestrand, født 1841, og het da Gunder Gundersen. Det ser ut som han i Amerika forandret navnet til Gun Gunderson. Han giftet seg med Hildor, født i Kristiania (Oslo), og fikk barna Julia og Ella.2 av Jensines søstere hadde i 1903 reist til Amerika.Jenny Kristine, Fredriksen, var født 29.12.1876. Reiste fra Kristiania (Oslo) med 'Hellig Olav' 22.10.1903, reisemål Minnesota, ankom New York 02.11.1903. Hun reiste til sin venninne Lovisa Andersen.Kaia Henriette, brukte navnet Henriette Fredriksen, var født 21.11.1881. I utvandringspapirene står det at hun er født i 1883. Reiste fra Kristiania (Oslo) med 'Hellig Olav' 10.09.1903, ankomst New York 20.09.1903. Bestemmelsessted Chicago.Henriette reiste sammen med Amalie Jensen, født 1868, og hennes to barn, Regina, født 1898 og Birger, født 1899, alle Drammen. De skulle bosette seg hos Amalies mann i Chicago.Håper ovennevnte opplysninger kan gi meg et svar på hvem min mormor giftet seg med, og hvor de bosatte seg.Med hilsenAagot Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.