Gå til innhold
Arkivverket

[#66471] Ole fra Eftelöt i Buskerud

Gjest per evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Tonby

Sandsværbok nr 4 under Evju plassen Evjubrua(Bruastua) Ole Olsen Brua fca 1730 d 1794. Ole gift 1784 med Barbara Gulbrandsdtr fca 1752 (Dåpen ikke funnet. Hun hadde trolig en søster Boel Gulbrandsdtr som var fadder for Anne f1789.) Barn Jacob f 1785, Anne f 1789, Gulbrand f 1792, Elias f 1793. Barbara Gulbrandsdtr var i 1801 enke og innsitter på Aseie.Enkemannen Ole O. Evjueiet fikk i 1772 kirketukt for avhold fra sakramentet. Mulig dette kan være Ole Olsen Brua.Dette er alt som står om denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg vel omsider din ane Elias døpt 1794 , s. 100 , høyre s. i mini. Sandsvær under døpte 1793 .Nest nederst på siden: LenkeJeg ser ikke helt hva Ole Olsen er ført med som gårdsnavn, men fadder navn sier deg kan hende noe?Skulle gjerne finne vielsen for se om det står noe om fars Navn. Anne antyder at Ole Olsen Brua skal være f. ca 1730 . Merkelig at vi ikke kan finne hans dåp?Anne Tonby har jo funnet familien med barna under Evju plassen. Håper fortsatt at flere kan bidra fra lokalområdet.Jeg tror du burde legge inn et spørsmål på arkivforumet om skifter etter Ole Olsen d. 1743 og Ingeborg d. 1794?Da skal jeg lete litt etter en vielse før 1. barn, Jacob f. 1785?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her fant jeg eldste sønn til Ole Olsen ( Evieeie?) Jacob døpt 23 okt 1785 . se s. 331 . under døpte 1785 om ikke du finner dåpen fra lenken , samme kirkebok Mini. Sandsvær :Lenkehøyre s. i bok.Her mener jeg det står Evieeie? muligens det samme gårdsnavn som ved Elias dåp?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Hallo igjen Til Gunn:ditt innlegg 46. Det stemmer,dette er damen! Joda,Elias kom fra Aas-Eie. Har full kontroll over han og hans etterkommere. Til Anne:ditt innlegg 51. Avold fra sakramentet? Betyr dette at han unnlot å gå til alters? Ditt innlegg 54: I hvilken kirkebok fant du dette?Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Hei GunnBegge to er jo forsåvidt like spennende. Jeg undersöker om det finnes et historielag i Eiker og tar meg en titt på militärrullene.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Hallo GunnSåvidt mine notater, var Barbara födt i 1751,mens Ole var födt i 1729. De giftet seg i 1784 Det gir 22 års aldersforskjell. Kanskje ikke uvanlig den gangen? Barbara fikk sitt förste barn da hun var 34 år og sitt siste barn da hun var 42 år. Det höres vel ikke så uvanlig ut? Barbara döpt i 1727 velger jeg å se bort fra om barnas alder stemmer (rimelig riktige,tror jeg)Barbara döpt i 1727 ville isåfall värt 68 år da hun fikk Elias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Hei Per, takk for sist! ;-)Eiker historielag finnes, her: LenkeDe som holder på med gamle kirkebøker, skifter etc er 'Gotisk Gruppe'. Jeg var medlem der selv tidligere, før jeg flyttet fra området. Det finnes folk i den gruppa som har omtrent hele Eikers befolkning gjennom tidene 'i hodet'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.