Gå til innhold
Arkivverket

[#66536] J.M.Tax

Gjest Tore Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Nyberg

Det grafiske layout-arbeidet med ”Bergmannsslekten Tax” er avsluttet, og boken er sendt til trykking. Den ventes levert i siste uken av november og vil så distribueres til postordreutsalget og de bokhandlerne som vil selge den over disk. Følg med på nettstedet http://slektentax.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Vi har til nå fått tilsagn om salg i Alvdal og på Tynset. Dette er kjerneområder, slik det står på nettsiden vår. Mye av stoffet har tilknytning til disse områdene, særlig for de senere generasjonene. Men de tyngste personavsnittene er likevel om de eldste. Det er eksempelvis 10 sider om Jacob Mathias Tax, 12 sider om Johan Georg Tax, 16 om Brostrup Tax og 7,5 side om Anthon Tax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Stig Nyberg

Boken 'Bergmannsslekten Tax' har nå kommet ut. Interesserte kan se på: http://slektentax.comDer står også navnet på endel inngiftede slekter, og der er også en enkel 'gentest' for dem med slekt fra Nord-Østerdalen eller Røros-området. Noe kildemateriale, som er angitt - men ikke gjengitt - i boken, står også.Nettstedet vil bli påbygget med mere etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Må berømme disse tre, Stig Nyberg, Harald Horten og Simon Trøan for det formidable arbeidet de har gjort gjennom 15 år med denne slektsboka. Flott oppslag i Østlendingen i dag. Vet ikke om jeg sjøl kommer borti Tax på noe vis, det eneste må være gjennom Sivilhaug nevnt i tema 73975? For Arne Karlsson på Sivilhaug skulle vel komme fra Kvikne men vet ikke fra hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Jeg har sendt mail til vår Alvdal/Folldal-ekspert Simon Trøan om innlegg (32), og håper han svarer når han har lest det. Oppslaget i Østlendingen idag kan forøvrig sees her:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Trøan

Til (32): Takk for hyggelig tilbakemelding. Det ser ikke ut som du er Tax-etterkommer. Når det gjelder Arne Karlsen (f. ca. 1700) på Sivilhaug søndre kom han fra Hauen (side 103 i Alvdalsboka). Faren Karl Arnesen kom fra Plassgård (side 488 i Alvdalsboka), og hans far igjen, Arne Karlsen, kom fra Brevads hytte på Kvikne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk for hyggelig tilbakemelding tilbake Simon:)Da vet jeg hvor på Kvikne den gamle Arne Karlsen kom fra. Men jeg skal kikke på boka ved anledning likevel, bra jobba!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Trøan

Til (36): Listen over Tax-etterkommere i Nord-Østerdalen og Røros/Ålen er ment å være en veiledende oversikt over slektsnavn i disse områdene, med utgangspunkt i 8. generasjon, som er siste generasjon som er omtalt i boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
Gjest Stig Nyberg

Siden denne debatten fremdeles leses av enkelte, vil jeg bare gi den beskjeden at webhotellet for http://slektentax.com melder om betydelige tekniske problemer i senere tid. Forhåpentlig vil de forsvinne etter at de fleste utskiftningene er gjort i slutten av uke 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.