Gå til innhold
Arkivverket

[#66539] Jeg leter også etter gamle bilder fra Eidsvoll og omegn.

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

Ja, Spyttmyrakara er noe for seg selv. Hjemmesiden deres er også bra. Jeg har nettopp skrevet til Stian C. og bedt dem forandre 'spytt-' til 'sputt-', som er eidsvolldialekt. Denne sammenslutningen går nemlig inn for bruk av den gamle eidsvolldialekten. Til Gunn: Jeg sier hjertelig takk om du vil sende meg bilder. Min nye adresse er oljodal alfategn bluezone.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei Ola!Jeg prøvde å sende mail med postkort til den oppgitte email adresse, men fikk feilmelding i kveld.Får prøve igjen i morgen om det går på den adressen din?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da fått mailene Gunn, men kanskje du har sendt noen ikveld jeg ikke har sett, eller fått! Det ene var som du skrev noe galt med, men de andre var bra. En mail var uten vedlegg bare! Jeg var også inne på den artige siden til Spyttmra Tjuvslakt & Spellemannslag. Håper at Lars Ove får tak i noen bilder fra krigens dager, hadde värt flott! Om noen fler skulle ha noen bilder, tar vi imot med takk. Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forövrig oldefar Anders Halvorsen f. 18/5-1825 död 25/2-1913, gift 1855, med Ingerborg Marie Pedersdatter f.18/12-1834 död 21/3-1894 bosatt på Temmelivold. Han ble gravlagt på Langset kirkegård, men jeg kom for sent til å 'redde' graven. Vet ikke om oldemor lå i samme grav! Han döde hos sin sönn Hans Halvorsen på övre Ulvin.

bilete6380.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Veldig artige bilder og mye spennende lesestoff her.Takk til Wenche for hjelp med e-mail adresse. Hadde glemt en bokstav i Ola Ljødals e-mail.Jeg hoder på å kopiere og setter sammen en mappe med bilder som jeg sender til Ola med vanlig post.Skal også prøve den rette e-mail i dag. :-)Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble iallfall mye bedre da jeg klikket på bilde, men det er stooort. Göy var det å se det Ola! Takk! Så artig at dere sender inn bilder her og så fler kan få se! Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare ta med dette bilde av den flotte nyrestaurerte Langset kirke. På kirkegården her ble min oldefar Anders halvorsen gravlagt.Var så heldig at kirkekontoret i Eidsvoll hjalp meg med å titte i den rette kirkeboken för den ble sendt til Riksarkivet.På Langset lå noen gamle kladdeböker som klokkeren hadde tatt vare på. Der fant jeg stedet med navn og nr. på min oldefars grav. Så jeg takker Eidsvoll kirkekontor og Langset kirkes ansatte med all hjelp som de har gitt meg i min slektsforskning. For födsel og dödsdatoen hadde jeg ikke på ham, bare året.

bilete6388.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant imidlertid min tippoldemors gravsted på Langset kirkegård. Randine Larsdtr.födt 1799 på en plass under Store-Hverva i Stange. Hun döde 1891 og ble gravlagt her på Langset kirkegård. Her ligger også hennes datter Maren Oline, söster til min oldemor Ingeborg Marie Pedersdtr. f.18/12-1835 d. 21/3-1894

bilete6394.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Randine (Pedersdtr.) Bjekaas som vi ser överst på gravstötten over, vil jeg også legge ut et gammelt bilde av, henne da var budeie på Örbäksetra.Jeg husker ikke henne som lita jente, men Johan husker jeg godt.

bilete6395.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her et bilde fra Nord-i-stua Örbäk, der Randine og Johan bodde til sin död.Johan sitter på trappa til höyre, pappa Håkon Oskar Örbeck sitter ved hans side, tante Signe(pappas söster)sitter på andre siden ved siden av min lillesöster Kari Mette. Og jeg Wenche Else sitter med pusen på fanget. Syntes dette var noe som var artig å ta med på denne siden, da det ikke ble så mye 'nye' bilder å hente. Takk for titten. Mvh Wenche

bilete6396.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

OlaHun lever, men er dement, og er på sykehjem. Graava eies av min kusines sønn.Jeg skal ta kontakt i helgen for om mulig spore bildene. Ellers har jeg et flygeblad fra krigen underskrevet av Kong Haakon. Kanskje det kan brukes i boken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Flyvebladet du nevner, er sikkert maken til det jeg selv fant en dag under krigen; dette er imidlertid 'sikret' for boken. Broderen er ikke internettbruker, så han har meg som mellommann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Til Ola Ljødal innlegg 32.Jeg har et spørsmål, bilde av Minne gård, hvilken Minne er dette bilde fra,(har slekta mi på Øvre Minne)Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Bildet er av Nedre Minne. Bare et par av husene eksisterer idag og gir rom for Mjøs-samlingene. De andre husene ble såvidt jeg vet, flyttet da Minnebrua ble bygget. De to brukene, Øvre- og Nedre Minne er slått sammen til ett bruk. Jeg tror eieren idag er ......Sandholt. Om gården finner du stoff i Eidsvolls historiebøker, gårdshistorien bind II s. 74-85.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Lurer på om det er noen nye her i debatten i disse dager med bilder fra gamle dager fra Örbeck, Korslund, Morskogen osv? Noen historier er også velkomment! Samler til en slektstreff som vi håper på i sommer! Takker for all hjelp! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.