Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#66581] Forsvunnet til Kristiania midt på 1800-tallet

Recommended Posts

Gjest Rune Kaino Nikolaisen

Jeg er på jakt etter tre søstre som alle flyttet fra Tromøy ved Arendal til Kristiania midt på 1800-tallet. For meg blir det som å lete etter nåla i høystakken å bevege meg inn i hovedstaden, og jeg lurer på om noen kan hjelpe meg.Alle tre er døtre av Job Frich (1786-1867). Skrivemåten på etternavnet i kilder varierer mellom Frik, Frich og Frick. Andre søsken til de 'forsvunnede' tok navnet Jobsen.Person #1: Karen Marie Jobsdatter Frich, født på Tromøy 08.03.1820. Nevnes i kirkebok for Tromøy 19.09.1848 som utflyttet: Til Kristiania, hvor hun har oppholdt seg i cirka 7 år. Skrivemåte 'Karen Marie Jobsdatter Frik'. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=831&idx_id=831&uid=ny&idx_side=-180>Lenke (Nederst til høyre)Person #2: Anne Serine Jobsdatter Frich, født på Tromøy 10.04.1821. Nevnes i kirkebok for Tromøy 23.07.1861 som utflyttet: Til Kristiania, hvor hun har tjent i flere år. Skrivemåte 'Anne Severine Job Frik'. Lenke (nest øverst til høyre)Person #3: Christine Jobsdatter Frich, født på Tromøy 15.06.1822. Nevnes i kirkebok for Tromøy 24.08.1850 som utflyttet: Har reist herfra for 4 år siden. Til Kristiania. Skrivemåte 'Christine Frich'.

Gjest Iver Mosvold

Ekteskapsinngåelsene kan jo være en bra start:Karen Marie Jobsdatter Froch inngikk ekteskap i Domkirken 29.nov.1850 med Bernhard Christiansen. (Nr.163 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=662&idx_id=662&uid=ny&idx_side=-102>Lenke ).Anne Serine Jobsdatter Frich inngikk ekteskap i Trefoldighet 2.jan. 1862 med Olaus Enersen. (Nr.2 Lenke ).Kristine Frick (Frich) inngikk ekteskap i Domkirken med Christian August Knudsen 10.desember 1850. (Nr.170

Gjest Iver Mosvold

Ja, denne blir det neimen ikke lett å jobbe videre med. Når folk forsvinner ut i tåka, må man ta høyde for at emigrasjonstidene hadde begynt.Ved hjelp av FS fant jeg et par dåp i Christiania som er verd å merke seg:Christian Knudsen og Christine Jobsdatter Frich bærer sønnene; Oscar Frithjof og Bernt Christian til dåpen henholdsvis 16.nov.1851 og 3.juli 1853 i Domkirken. (Nr.315 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=656&idx_id=656&uid=ny&idx_side=-80>Lenke ) men det er såpass mye rot i kirkebokførselen at jeg ikke gidder å lete mer etter sistnevnte.(Men hvor ble det av disse?)Og så har vi denne ulykkelige kvinnen (nr.7378 på denne lange lista fra FT1865 Lenke ) som kanskje ikke skal utelukkes i denne sammenheng, selv om mye ikke stemmer.Tar forresten med denne, som kan kaste si noe om anene.

Gjest Rune Kaino Nikolaisen

Hei Iver,jammen hyggelig at du hjelper til i søket. Må si jeg blir rimelig fortvilet pga. skrivemåter og anonymitet i byen. Har slitt i flere timer i dag med å lete opp i FT1865 og FT1875, men uten hell ennå. Får ta en titt om folkene har forlatt landet.Tukthusdamen kan absolutt være en mulighet, skal gå gjennom kirkeboka for å se om ektemannen har 'tatt kvelden' i tiden før FT1865.Slekten bakover er klar med grove trekk i alle fall, det interessante er å lete opp alle etterkommerne etter Job Frich d.y., noe som bare delvis har skjedd tidligere (og dersom tukthusdamen hører med her, forstår jeg godt hvorfor slekten har 'silt' litt.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.