Gå til innhold
Arkivverket

[#66668] Siste publikasjoner fra http://wangensteen.net/

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Etter noen ukers ferie uten regn, så er jeg klar igjen. Og da blir spørsmålet:Hva skal jeg publisere nå?Spangens Hedmarksarkiv er prioritert (det som gjenstår). Det kommer i løpet av høstenBoken 'Gammalt fraa Valdres' fra 1911 har jeg og kan skannes og publiseres, men er det interesse for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Hei og takk for alt det flotte materialet du legger ut, Lars Ove.'Gammalt fraa Valdres' er noe jeg ønsker meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg publisert de sakene som ble behandlet ved tinget i Kvikne i Østerdalen den 18 januar 1640.Ellers kan jeg opplyse om at NSF i dag har overtatt de siste Ovenstad-filene jeg hadde igjen, og de vil fortløpende bli publisert her: Lenke. Derved blir hele Ovenstads Militærbiografier liggende på NSFs hjemmeside i framtiden, og den er fjernet fra min hjemmeside i dag.Boken 'Gammalt fraa Valdres' skal jeg publisere neste uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inger og AstridFølelsen ved å ta i og bla i en original tingbok som er nesten 400 år gammel er en følelse jeg vet jeg kanskje er alene om i 2009, og den er for meg stor, tårene kommer.Men jeg skal fotografere hele denne tingboken, ikke fordi den kanskje betyr noe for mange, men for meg meg er den blitt en viktig bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Er det så lurt å bruke arbeidstid og serverkapasitet på å avfotografere og publisere tingbøker? De er jo under skanning fra mikrofilm av Arkivverket og kommer på nett når de er ferdig indekserte kanskje i løpet av året (jfr innlegg fra Kristian Hunskaar i tema 63339).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel ikke jeg publisert tingbøker, og det kommer nok ikke til å skje. Tingboken jeg refererer til blir publisert av DA etterhvert, så det blir ikke gjort av meg.Men om det er 'lurt' alt jeg gjør, så er vel svaret nei. Det hadde helt sikkert vært lurere ting å gjøre :-), men det er ikke sikkert at alle er enige i det. Det kan være at noen synes det er ok at noen bruker tid og penger på å publisere materiale. Den dagen jeg føler det motsatte; så gir jeg meg med et smil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Vedr. Navneregister Østerdal Tingbok (254) som er veldig prisverdig bør rettes ifølge Hunskaar42095. TEMA Oppslag av WangensteenNytt innleggKristian Hunskaar, Oslo, 5.10.2006 14:51 (52) 47/48: Navnet forekommer én gang på den avfotograferte siden, og der leser jeg 'Frantzi/ss/e Klestsdatter'. Patronymet er tilført over linja. Det er mulig det skal være enda en bokstav mellom 'Kl' og 'estsdatter'. /ss/ har jeg her benyttet istedetfor tysk dobbelt-s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Lars Ove (259): beklager, jeg leste nok 257 litt for raskt og trodde du skulle legge ut tingboka på wangensteen.net, ikke bare avfotografere den til eget bruk. Og referansen til 'lurt' gjaldt derfor at det kunne bli dobbeltpublisering.Bare fortsett publiseringsarbeidet - det er nok nyttig for mange flere enn de som kommer med tilbakemeldinger her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leiv (260)Dette registeret har jeg fotografert på SAH, så jeg kan dessverre ikke endre det, men din og Kristians korreksjon er notert.Arnfinn (261)Det er så mye å ta tak i, og noen ganger publiserer jeg nok mye som ikke er like interessant for de fleste. Men jeg savner innspill og ønsker, og så lenge de er fraværende, så blir det som det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Kommer tårene når du blar i 400 år gamle tingbøker (257), er det vel best å legge dem forsiktig fra seg. Saltvann og gammelt blekk høres ikke ut som noen heldig kombinasjon...§;c)`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boken blir lagt vekk, men det er for meg noe spesielt å få muligheten til å ha en slik bok foran meg.Mulig jeg er overfølsom, men til å være en mann på 55 er jeg glad for å ha respekt og følelser for bevarte gamle verker. Tårer beviser bare at jeg fortsatt er et menneske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et interessert hefte for dere som hadde emigranter til Koshkonogo 1839-1841.'Early Norwegian Settlers on Kochonong Priairie'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Bidrag til oplysning om befolkningsforholdene og almuens økonomiske stilling i Bohuslen før afstaaelsen 1528-1658.' Av Oscar Alb. Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Slotspresterne ved Akerhus' av D. Thrap'Stamtavle over Stockman' (Hr. Christopher Hansen 1573-1642, sogneprest i Stokke. Av Huitfeldt-Kaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'En gammel Ætlæg.' (Gamle papirer funnet på gården Stadheim på Sunnmøre. Omhandler også gårdene Vinreide og Ryg i Gloppen. Av Ludvig Daae )'Mandtal over Præsterne i Bergens og Stavanger Stifter 1619.' Av H. F. Rørdam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Optegnelser af Erik Ivarsen Nordal og Erik Eriksen Leganger.' (prester på 1600-tallet) Av A. E. Erichsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Nogle oplysninger om sognepræsterne i det samlede Totens kald efter reformasjonen.' Av M. Kubberud 1897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.