Gå til innhold
Arkivverket

[#66668] Siste publikasjoner fra http://wangensteen.net/

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Siden vi er inne på dette med studentmatrikler, så finst det en del av disse i Personalhistorisk tidsskrift også: f. eks. Danske og norske immatrikulerede ved Universitetet i Leyden 1574 - 1674 i 2. bind s. 104 og s. 193, samt i 5. bind fra 1675 til 1800 fra 1641 til 1800.Personalhistorisk tidsskrift er forresten en gullgruve av genealogisk kildemateriale, - ofte kilder som ikke er tilgjengelig andre steder og som ofte blir glemt at eksisterer. Serien burde vært digitalisert i sin helhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FinnJa jeg har en komplett liste over 'Studenter- og andre matrikler. Skole, Klostre og Legater' fra Personalhistorisk tidsskrift som jeg skal skanne. Noe har jeg gjort i dag, mer kommer neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per (69)Verket du viser til kan kanskje bli vanskelig å skanne på grunn av opphavsrettigheter.Jeg snakket i dag med en som kjente Vello Helk, og han døde ikke før på 60-tallet en gangMen Birket-Smith får jeg på onsdag eller torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har bestilt Vello Helks 2 bøker'Dansk-norske studierejser fra reformationen til enevælden, 1536-1660: med en matrikel over studerende i udlandet' 'Dansk-norske studierejser: 1661-1813'fra et dansk antikvariat i dag, og kan gjøre oppslag når de kommer i løpet av et par dager.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

79: Denne Velk-boken er også verd et nærmere studium:Tittel: Stambogsskikken i det danske monarki indtil 1800 : med en fortegnelse over danske, norske, islandske og slesvig-holstenske stambøger samt udlændinges stambøger med indførsler fra ophold i det danske monarki / Vello Helk Dokumentet er del av serien Odense University studies in history and social sciences Bind nr: vol. 237 Forfatter: Helk, VelloÅrstall: c2001 Trykt: Odense : Odense Universitetsforl. ISBN: 87-7838-626-8, h. Sidetall: 416 s. ill. rettelseLånte den på Nasjonalbiblioteket for et par år siden. Inneholder bl.a. et eget kapitel om mange norske studenters studiereiser, særlig på 1500/1600-tallet.P.S. Stambøker: minnebøker med innførsler fra andre studenter og professorer man møter underveis. M.a.o. interessant nettverksbygging

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dere har rett.Jeg snakket med denne personen som kjente Vello igjen, og jeg hadde misforstått. Denne personen hadde MØTT Vello på 60-tallet, han hadde ikke dødd da.Men uansett; Selv om dette verket helt sikkert er interessant, så kan de by på problemer med publisering, så det blir nok ikke det jeg prioriterer først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av Camilla Luise Dahl, cand. mag. Historie, Kbh.s Universitet har jeg fått lov å publisere:'Kostregning for Peder Jacobsen, for det hans stedfader har bekostet på hans skolegang 1593-1606'Dette passer utmerket inn i mitt prosjekt 'Studentmatrikler' som jeg kommer til å bruke mye tid på framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå funnet en tilfredsstillende måte for å OCR-skanne mine publikasjoner, og i første omgang er 'Nordiske Studerende ved fremmede Universiteter' av Ludvig Daae nå publisert på nytt. Nå søkbar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studenterne ved Københavns Universitet 1479 - 1602 Av H.Friis- Petersen 1942.Dette verket finnes kun i 3 fotokopierte eksemplarer, hvorav et er på landsarkivet i København. Dette har jeg nå fått fotografert, og jeg har publisert del 1 (side 1-51 eller 1479-1564). Resten kommer etterhvert, men dette er nok for de fleste helt ukjent materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Publiseringen av Studenterne ved Københavns Universitet 1479 - 1602 Av H.Friis- Petersen 1942 forsetter om ikke i racer-fart.Nå er jeg ferdig med perioden 1479 - til og med 1582, og nordmenn finnes derOCR fungerer dessverre ikke så bra på deler av dette fordi det er foto. Det blir i noen tilfeller skjevt og utydelig, og da fungerer ikke OCR optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Studenterne ved Københavns Universitet 1479 - 1602' (190 sider) er nå ferdig. Neste bind (1603-1611) får jeg fotografert i løpet av en ukes tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg publisert 550 sider (år 1611-1694) fra S Birket-Smiths:'Kjøbenhavns Universitets Matrikel'Verket er på mye over 1000 sider, så resterende kommer neste uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Lars Ove,Er det mulig, tror du, å få digitalisert denne?'Slægts-Krøniker 1500-1800', Av Fr. Grønvold, Utgitt av DybwadEn helt annen ting, hvor store vedlegg kan du motta / laste ned om jeg sender dokumenter som vedlegg i mail til deg?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

La meg legge til at jeg er fullstendig klar over at Grønvolds bok ikke rager høyt mht kildebelegg, men den kan likevel være interessant å få digitalisert.I denne forbindelse har jeg også tenkt tanken, Lars Ove, at man kanskje burde ha en lett synlig side på nettstedet ditt, der man nettopp kan legge kritikk, ny viten m.v. Det er jo mye av det som ble utgitt i tidligere tider som ikke lenger holder mål.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Når det gjelder den beryktede Grønvolds slektskrøniker fra 1923, så ble denne regelrett 'slaktet' allerede i 1925 av Nils Ahnlund i det svenske Personhistorsik Tidsskrift.Det er mulig at boken er noe av det svakeste som er utgitt på 1900-tallet, og den bør lese med absolutt varsomhet.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Arnfrid og AreNår det gjelder Grønvold, så er jeg i utgangspunktet ikke uvillig til å publisere denne, men hvis Ares synspunkter på dette verket er gjengs oppfatning, så er det kanskje ingen grunn til å være med på å spre uriktigheter.Jeg er klar over at noe av det jeg har publisert, feks av Thomle og Spangen, kan være utdatert. Men jeg er av den oppfatning at disse to dyktige genealogene fortsatt kan ha noe å tilføre dagens slektforskere.Nå er jeg veldig interessert i å publisere ny viten, og jeg tar gjerne i mot bidrag. De vil da bli publisert på en ny side. Det er ikke noe problem. Så det er bare å sende meg materiale, så konverterer jeg det til PDF, og legger det ut.Arnfrid: Jeg vet ikke hvor store filer jeg kan motta, men 10-20MB tror jeg går fint. Test det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Arnfrid og AreNår det gjelder Grønvold, så er jeg i utgangspunktet ikke uvillig til å publisere denne, men hvis Ares synspunkter på dette verket er gjengs oppfatning, så er det kanskje ingen grunn til å være med på å spre uriktigheter.Jeg er klar over at noe av det jeg har publisert, feks av Thomle og Spangen, kan være utdatert. Men jeg er av den oppfatning at disse to dyktige genealogene fortsatt kan ha noe å tilføre dagens slektforskere.Nå er jeg veldig interessert i å publisere ny viten, og jeg tar gjerne i mot bidrag. De vil da bli publisert på en ny side. Det er ikke noe problem. Så det er bare å sende meg materiale, så konverterer jeg det til PDF, og legger det ut.Arnfrid: Jeg vet ikke hvor store filer jeg kan motta, men 10-20MB tror jeg går fint. Test det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som det har vært en teknisk feil her da ikke mitt siste (eller dobbeltinnlegget) fra i går ble løftet opp. Dette var et svar til Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk,Mht Grønvold, så har jeg sett at allerede Bakkevik skriver i 'Sunnhordlandsslekter' sitat: '...Fr. Grønvolds 'Slægts-Krøniker', men boken må leses med kritikk'.Likefullt har vi nå sett at når det gjelder opplysningene om Bernt Orning, f ca 1685, så er det faktisk Grønvold som har funnet de rette foreldrene hans, nemlig Morten Haagensen Grønvold og Else Elisabeth Orning på Stord, mens Ovenstad har Daniel Andersen (Foget/Vogt) og Blanceflor Orning i Strandebarm som hans foreldre.Faktum er vel at all gammel slekts- og biografisk litteratur må leses med et kritisk øye.Derfor vil jeg også nok en gang foreslå, Lars Ove, at du åpner en underside der nettopp slik kildekritikk kan plasseres. Det trenger jo ikke dermed bli en ny debattside. Det kan du selv styre.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.