Gå til innhold
Arkivverket

[#66668] Siste publikasjoner fra http://wangensteen.net/

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Takk og lov for entusiastene! Selv om min bruk av deres ressurser er ujevn, er dette noe jeg setter stor pris på. Og jeg forstår også at dere vil (og må?) ha en form for kontroll med utvelgelse/utforming/presentasjon, - som vel også har karakter av et slags åndsverk.Allikevel håper jeg jo på en prosess der ressursene blir tilgjengelig i større enheter, lettere med globale søk, osv. Og da blir det vel også mindre belastende med økonomien.... (?).Jeg ser noen gode eksempler på slik integreringstenkning i DA/Digitalpensjonatet, Google Books (?), og sikkert flere.Jeg støtter gjerne enkelte 'mindre' nettsteder som jeg bruker, men det blir i praksis umulig å melde seg inn i alle foreninger og betale kontingent til alle geografiske og personlige nettsted som hele livet eller en enkelt gang tilbyr noe jeg trenger. Jeg håper derfor, som flere her, at de store organisasjonene eller DA finner en form der de kan tilby økonomisk/teknisk drift av databaser/ressurser som ildsjeler har utviklet.For å få dette til å funke må vi kanskje finne en form for 'silingskriterier' slik at ikke enhver gedcomfil legges ut der. Men der systematisk registrering/kopiering anerkjennes som viktig for fellesskapet og får plass på fellesskapets/institusjonen server. (Lagringsplass vil erfaringsmessig ikke blir dyrere med årene).Både DA og DIS (og i noe stigende grad NSF) tilbyr viktige nettressurser for oss. Jeg respekterer at man derfra ikke kan løse alt som vi drømmer om, men jeg skulle ønske der kom gode signaler fra disse miljøene om at man vil ha dialog for å finne gode løsninger, om ikke i morgen så i alle fall i overimorgen.... - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Til indlæg 163 og til dels 173:Lars Ove Wangensteen,'Men det var et ærlig forsøk :-)'Et ærligt forsøg på .. hvad ?Er det ikke nu, du skal gå tilbage til starten på hjemmesiden og dine begrundelser i første temas første indlæg i den anledning ?Jeg ser, at du allerede da bad om ris og ros - og den har måske ikke været tilstrækkelig - men det var vel ikke hovedformålet ?Du skrev meget om at udbrede kendskab til de privatarkiver og lign. som ikke alle havde let adgang til.Og du har skrevet meget om at dele.Siden da har du haft meget travlt, men tempoet og arbejdsindsatsen har du vel selv bestemt ?Det er i orden at blive frustreret, hvis folk ikke lever op til et samarbejde, der på forhånd er aftalt parterne imellem.Det er ikke i orden at kaste dine frustrationer over på 'folk', der ikke lever op til dine forventninger til din hjemmeside.Vh, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Tore (175, 176): Var ikke klar over at matriklene lå der. Men 1838 dekker uansett bare 4 fylker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det var hyggelig at vår danske vennine ville dele sine egne frustrasjoner med oss andre.Husk Lars Ove, at hver eneste ord du har skrevet en gang kan og vil bli brukt imot deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GeirJeg har alltid hatt problemer med å forstå muntlig dansk, men nå oppdaget jeg at jeg har problemer med å forstå det skriftlige også :-)Og hvis det er riktig det du skriver så kan jeg forvente meg mye 'motgang framover.' Ikke alt jeg har skrevet gjennom tidene kan jeg gå god for i dag, men det er nok fordi jeg har valgt å være et levende dampende menneske. Og jeg er glad mitt liv er dynamisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Noen ganger kan dynamikken løpe av med en i den forstand at man blir så revet med at man ikke ser konsekvensene av det man holder på med.Men jeg har stor glede av din side med lenkene som du har lagt inn. Nå setter jeg meg ned for å lese gjennom studentfortegnelsene i håp om å finne spor etter to herremenn langt tilbake i tid, begge prester.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Jeg vet ikke om jeg har skjønt dette rett; men dersom det er slik at Lars Ove har planer om å legge ned hjemmesiden sin om ett års tid, så vil jeg gjerne stille til disposisjon min egen server-plass slik at disse dokumentene kan forbli på nett (dersom da ikke digitalarkivet eller en annen organisasjon kan garantere fortsatt tilgjengelighet av disse dokumentene).Jeg har personlig hatt stor glede av mange av disse dokumentene (særlig i forbindelse med enkelte NSF artikler som ikke lot seg oppdrive for en tid tilbake), og er svært takknemlig for den innsatsen Lars Ove har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Takker de som legger vanskelig tilgjengelig materiale ut på nettet. For Lars Ove sin del har jeg hatt spesiellt glede av Spangens nedtegnelser blandt annet angående Botner slekten, og for Tore H. Vigerust sin del diverse materiale fra det gamle Oslo og mye annet, alt i alt mye materiale jeg trolig aldri ville klart å spore opp på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Inger, Ken og Petter kommer i innlegg 182-184 med ros av det bestående, - - - men hva med fremtiden - f eks de kommende årene ? (jfr 163)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ken (184)Du har forstått det rett. Jeg vet ikke om jeg orker å fortsette med å forsøke å holde hjemmesiden dynamisk med nye artikler/verk uten å få tips eller hjelp av andre. Og nå er det slik at alt på min hjemmeside kan lastes ned til egen maskin. Jeg ser ikke på mitt arbeid som et beskyttet åndsverk (selv om jeg etter loven kunne det).Men jeg håper i det lengste at flere kunne bidra litt (ikke nødvendigvis med penger, men med tips og ønsker). Det blir helt avgjørende hvis http://wangensteen.net skal bestå.Petter, Inger (og andre):Takk for det!. Det er alltid tilfredsstillende at noen setter pris på det det materiale som er publisert.Ellers har jeg i dag publisert siste del av 'Studenterne ved Københavns Universitet' slik at årene 1479-1829 nå er komplette. Dette har vært en stor jobb med vanskelig tilgjengelig materiale. Jeg måtte fjernlåne, etter mye om og men, det eneste eksemplaret Riksarkivet hadde av Birket Smiths verk. Og hadde det ikke vært for cand.mag. Camilla Luise Dahl ved Universitetet i København, så hadde ikke Friis-Petersens verk blitt publisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Er det noe i veien for at dette materialet kan overføres til dette nettstedet, Digitalarkivet? Jeg ville ha sett på det som en stor fordel i og med at så mye annet stoff ligger her fra før og ingen ting av det som Wangensteen har skannet og lagt inn er vel vesensforskjellig fra det som ligger i Digitalarkivet fra før. Eller tar jeg feil?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gitt meg ennå, og nå har jeg akkurat publisert (etter Finn Olderviks ønske):'Danmarks Adels Aarbog. 17.aargang. Utgitt 1900'Denne er på ca 570 sider, så jeg har delt den opp. Den er søkbar (ocr), men filene er ganske store da jeg ikke ville redusere så mye pga kvaliteten.Inger (187)Jeg tror ikke DA er interessert i å overta min database da den inneholder kun sekundærkilder og noe av det er også bare notater (Spangen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

DA har selv sekundærkilder, f.eks. borgere i Christiania etter Finne-Grønns 'Christiania borgerbok 1698-1799' - som ikke er fullstendig og ikke 100% korrekt om man skal være nøye. I tillegg er DA-versjonen en OCR-lest utgave som har lagt til ekstra feil (et par-tre personer er falt ut). Det siste gjorde jeg oppmerksom på, men det hadde absolutt ingen interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GeirJa du har rett, men jeg skal lage et nytt tema på dette.Ellers glemte jeg å si at i 'Danmarks Adels Aarbog. 17.aargang. Utgitt 1900' finnes selvfølgelig kjente Norske grener også. (Kruckow, Løvenskiold osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Lars Ove (186): Det er ikke så mye jeg kan hjelpe med bortsett fra å takke deg for din fantastiske innsats. Det jeg derimot KAN hjelpe med er server-plass. Jeg drifter ganske mange websider, så dersom du blir lei av webhotellet så skal jeg med glede stille min server til disposisjon gratis for deg. Hovedsaken (for meg ihvertfall) er at disse dokumentene blir værende på nett. Jeg registrer også at du sier at det er ikke det økonomiske som er det største frustrasjonsmomentet, men heller mangel på tilbakemelding. Jeg kan selvsagt bare stå for min egen tilbakemelding - og den består rett og slett av stor takknemlighet for alt du har bidratt med. Om jeg hadde ønsker for videre fremdrift så ville det vært alt som har med Oppland (særlig Lesja-området) å gjøre.Men la ihvertfall tilbudet stå. Om det økonomiske frustrasjonsmomentet blir det momentet som 'tipper pinnen' til fordel for permanent stenging av websiden din, så stiller jeg til disposisjon min server-plass uten videre kostnader for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ken (191)Tusen takk for anerkjennelsen og din takknemlighet, og det er prisverdig at du stiller gratis server til rådighet, men problemet er at en vakker dag dør også du, eller ting skjer som medfører at din server legges ned.Derfor har jeg opprettet et nytt tema som forhåpentligvis kan belyse 'problemet', og kanskje komme med en løsning på det.Og du kan uansett laste ned hele min database og lagre den. Og du står helt fritt til å publisere den. Jeg er ikke så opptatt av min rett når det gjelder åndsverk. Det viktigste er at arbeidet blir bevart, hvis det er noe verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Lars OveAngående respons, håper jeg du er klar over at en del av kildene du har skannet ikke har interesse for så mange. De er ikke mindre viktige av den grunn. Men responsen blir deretter.Hva med å få skannet kilder som skulle interessere 'alle'. Statsarkivet på Hamar har vel pass og passjournaler, eller hva med forlikskommisjonenes protokoller eller fogdens kassabøker som skal gi god oversikt over bruk og brukere/eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Lars Ove (192): joda du har rett i det; jeg har ingen planer om å dø i umiddelbar fremtid, men man kan jo aldri garantere tilgjengelighet av noe i uoverskuelig fremtid - så det må kanskje gjøres i etapper: Når du blir lei, så kanskje det finnes noen med tilstrekkelige ressurser og tilstrekkelig interesse for ditt arbeid som ønsker å bevare det for fremtiden. Jeg synes ihvertfall at din webside er en ressurs som det er viktig og ta vare på. Det samme gjelder for øvrig Tore Vigerusts hjemmeside dersom det er slik at også han har tanker om nedleggelse (jf. tema 70014, innlegg 1).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild (193)Nei mine artikler interesser ikke alle, det er jeg fullstendig klar over, men jeg har faktisk hørt på de ønsker jeg har fått, og forsøkt å publisere de. Derfor har det blitt mye middelalder og studentmatrikler i det siste.Når det gjelder Statsarkivet i Hamar, hvor jeg nesten er fast inventar med egen scanner stående, så har jeg en meget god dialog med statsarkivaren.Jeg vil derfor ikke skanne materiale som står på prioriteringslisten til SAH, og der er det mye spennende og mye av det du nevner. Ta for eksempel kirkestoler som jeg for noen måneder hadde tenkt å skanne. Nå ligger de på nett, skannet av SAH.De har nettopp anskaffet seg en dyr og avansert bokscanner lik den riksarkivet har, så SAH kommer med mye spennende etterhvert. Også folketellinger fra Hamar (som er en by og ikke regulert med 100-års regelen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Leste med skrekk att du tror at det du legger ut ikke er interessant nok og vurderer¨å legge ned. Min hovedinteresse har blitt middelalderslekter og spesielt norske adelsslekter. Historien er veldig viktig for slektsforskningern og du har åpnet en ny ukjent verden for meg.Jeg har nettopp fåt meg ett slektsprogram og driver å legger inn og kvalitetssikrer mine aner. Det kjedelige må også gjøres for en som er blitt god til å samle men er en elendig systematiker. Du har iallefall gledet meg med det du har gjort og du har også vært en sterk pådriver tilat stoff blir lagt ut på nettet(hurra). Du kan iallefall få noen varme takknemlige tanker fra meg selv om du ikke blir rik av det. Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Hei Lars Ove Takk for hjelpen med å fylle noen hull i mitt slekttavle ved utgi Dansk adelsårbok.Litt morsomt er det å se at en kusine til min tipoldermor som ble født i Frankrike ble gift og bosatt i Norge. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anita (196)'Problemet' med å ha en hjemmeside som har til hensikt å tilfredsstille flest mulig er vanskelig, for ikke å si umulig.Jeg har derfor, og kanskje det er det riktige, i det siste publisert mye middelalder-stoff, selv om jeg vet at leserne er i fåtall.I og med jeg bor på Hamar med nærhet til Statsarkivet her, så blir selvfølgelig materialet jeg kan skanne der av lokal art, og derfor kanskje lite interessant for folk som ikke har aner i Hedmark/Oppland. Og det finnes begrensning for mye Spangen/Thomle stoff jeg kan publisere.Men jeg har fått mange hyggelige tilbakemeldinger de siste døgnene, så det kanskje mulig jeg fortsetter, men da mer 'spesialisert', enten på middelalder sentralt, eller nyere ting lokalt.Det er egentlig dere som kan bestemme det.Knut (197):Koselig at du får nytte av mine publikasjoner :-) Det er jo tilbakemeldinger som dette som gir meg litt mer energi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte:Efterretninger om Biskopperne Olaf Thorkildssøn og Geble Pederssøn'Av N. Nicolaysen. Norske Samlinger bind 1 1852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.