Gå til innhold
Arkivverket

[#66668] Siste publikasjoner fra http://wangensteen.net/

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Romstad

Hei Lars OveJeg er en strålende fornøyd bruker av dine hjemmesider, og spesielt setter jeg pris på middelalderkilder som blir tilgjengelig på nett.Jeg får heller ikke benyttet riksarkivet når jeg er i Oslo, da er jeg opptatt på dagtid og om kvelden er det stengt. Hadde tenkt meg en snartur på riksarkivet i Stockholm forleden dag, men det lå 3 mil utenfor byen,så det lot seg ikke gjøre praktisk i forhold til tidsbruk. Så det er ikke så lett for en amatør og kombinere reiser med besøk av riksarkiv, så fremt en ikke setter av egne dager til slikt formål.Mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for det Karin!Nå når NSF har sagt seg villig til å overta deler av min database, så er det mulig jeg spesialiserer meg innen en bestemt tidsepoke når det gjelder publiseringen på [url="http://www.wangensteen.net>http://www.wangensteen.net i årene framover. Det kan bli middelalder.Det andre jeg samler og skanner vil da bli publisert på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Blandede optegnelser fra Bergens Historie 1275-1678.'Fra Norske Samlinger bind 1 1852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Kong Chrisitern den førstes historie 1448-1458.' Av dr. Ludvig Daae 1879Og da tar jeg pinsen i København

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Takk for flere godbiter! Dette er blitt spennende - titter ofte innom hos deg. Fant f.eks. nyttig informasjon om en slektning i 'Bergens Kathedralsskoles Historie'. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Nogle Oplysninger om de ældste Slægtled af Familien GARMANN i Norge' Av E. A. ThomleGenealogiske Optegnelser om de Personer, der har været optagne i 'THOMAS ANGELLs Hus' i Trondhjem. Av Karl Dons

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Absalon Pederssøns Dagbog, over begivenheder, især i Bergen 1552-1572' av N. Nicolaysen i 1860De filene jeg har publisert i det siste er søkbare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter med en artikkel fra 1865 på 58 sider som beskriver i hovedsak feiden mellom:Henrik Krummedige og Knud AlvsenDe som er interessert i artikkelen kan sende meg en mail (low1954@gmail.com)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Kjempeflott Lars Ove,men jeg har tidligere etterlyst et sted man kan legge rettelser til opplysningene som fremkommer i artiklene. Hvis ikke, fortsetter vi å gjenta de samme feilene år etter år, generasjon etter generasjon.Nå har du digitalisert en artikkel av L. Daae om Christopher Trondsen (Rustung) og 'Skottefruen'.Den tavlen som er på siste side er feil.Presten Thorlak i Vikør, død 1654, het ikke Ottesen, ei heller Orning. Hans patronym skal ha vært Olsen. Se forøvrig Miltzows Presbyterologia Norwegico Wos-Hardangriana side 47 og Lampe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnfrid (212)Jeg er fullstendig klar over at feil kan finnes i de artiklene jeg publiserer, noen av de er 150 år gamle, men det er flott med tilbakemeldinger. Jeg tror derimot at de fleste som leser disse artiklene er fullstendig klar over at dette er sekundærkilder, og må sjekkes opp mot primærkilder.Nå skal jeg i møte med redaktøren i http://www.genealogi.no i morgen for å diskutere flyttingen av min database, hva den skal omfatte osv.Deretter skal jeg bygge om min hjemmeside, og da vil det være mulig å implementere et forum for rettelser der. Vi får se :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fint.Forøvrig ser jeg at E. Utne har disse foreldrene til Torlak Vikøy: Far: Ola Jonson Aukland 1570 - 1655Foreldre: Jon Olson II Totland Foss Bergitte Tollaksdtr Aukland Mor: Margreta Bjørnesdotter - 1642Foreldre: Bjørn Tollefson Nordheim Jeg vet ikke om dette kan kildebelegges med samtidige kilder. Det har jeg ikke undersøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Lars Ove,Tusen takk for den innsatsen du gjør og har gjort for å publisere svært sjeldan og utilgjengelig historisk litteratur! No tar det til å svinge på nettet for historikarar og andre historieinteresserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn (215)Mange takk for det :-)Og i dag har jeg publisert:'Bidrag til Familien Rosenkrantz's Historie.Otte Holgersen Rosenkrant z's Børn.' av A. Heine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lars Ove, se debatten om Skottefruen. Der står det at i artikkelen om Enno og Anna og deres far, som du har publisert, skal det også være noe lenger bak i tidskriftet, ca s 344. Hva står det der?Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har:'Meddelelser om Bergenske Guldsmede' (fra ca 1550-1869)Men jeg mener jeg har sett den på nettet før? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Slik som Bjørn Jonson Dale og andre vil eg gjerne takka Lars Ove for den kjempeinnsatsen han gjer, særleg med å finna fram til og gjera vanskeleg tilgjengeleg litteratur muleg å kunne få del i også for oss som bur 'ute i bushen' som Tore Vigerust for ikkje så lenge sidan kalla min bustadadresse. Som ein av dei få som bur rimeleg sentralt har han forstått at vi som ikkje bur nær eit av dei større biblioteka stiller med eit stort handicap kva gjeld å delta i debattar her på forumet, og det gjeld kanskje særleg debattar om middelalderslekter.ikkje nok med det; Han har også fått NSF til å forstå at dei må tilpassa seg den nye tida der meir og meir stoff kjem til å vera tilgjengeleg på nettet. Etter mi meining er dette eit langt steg framover også for demokratiet, og då fordi det er med og gjev folk som bur meir perifert dei same tilboda som dei som bur sentralt. Endeleg har kanskje NSF sitt styre forstått at det ikkje berre er å stikka innom biblioteket deira ei kveldsstund for oss her nord når det er noko vi vil ha greie på.Igjen tusen takk til Lars Ove!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Lars Ove 218; jeg tror ikke at 'Bergenske Guldsmede' ligger på nett. Jeg er interessert i å vite om min tipp-tipp oldefar, Augustinus Røgh er nevnt. Han fikk utdannelse som gullsmed i Bergen i andre halvdel av 1700-tallet, men flyttet tilbake til N-Norge.Men boka inneholder kanskje bare opplysninger om de som etablerte seg i Bergen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Finn, hva med et ambullerende dublettbibliotek fra NSF ? Kunne det ha vært noe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn (219):Mange takk for det :-)Arnstein (220):Nå har jeg publisert 'Guldsmedene i Bergen' (register bak i boken)Ellers kan jeg opplyse at min hjemmeside blir helt annerledes fra høsten av.Jeg vil overføre det meste av innholdet til NSF, og det vil etterhvert bli å finne (gratis) på [url="http://www.genealogi.no>http://www.genealogi.no. Når materialet blir publisert der, vil jeg slette det fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Med ambulerende bibliotek, så menes kanskje en bokbuss? Jeg har tenkt litt på en slik variant, da jeg så en bokbuss til salgs for ca NOK 130000 i fjor. I så fall må man lete etter genealogisk interesserte med førerkort klasse D.Jeg har akkurat fornyet mitt, men er litt skeptisk til de svingete og til dels bratte veiene som finnes i enkelte grisgrente strøk av landet, så kankje andre kan la seg overtale.Samtidig vil det jo være en tanke å få til et avlatningsbibliotek utenfor Oslo. Bergen kan være høyaktuelt, men Finn ønsker seg kanske et slik lagt nærmest mulig Aure på Nordmøre?Løsningen de fleste velger er enten å flytte på seg eller å skaffe den ønskede litteraturen til sit eget bibliotek.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Det var vel Bjørn Davidsen som en gang sa at Harald Hårfagres rikssamlingsverk ble fullført ved at Digitalarkivet gav lik tilgang til ressursene for hele vårt langstrakte land....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Are (223)Fra mitt lille 'bibliotek' så spres slekthistorisk materiale med lynets hastighet i rett linje til alle landets kroker og kriker, med minimale kostnader, uten bokbuss kronglete veier og sjåfør med førerkort klasse D :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.