Gå til innhold
Arkivverket

[#66700] HO, Fusa, Hålandsdalen; Ellen Knutsdtr Eide & Engel Hansen Gjøn - Etterkommere?

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her gifter enkemann Engel Olsen Helland seg 27/6-1856 med pigen Eli Olsdtr Høyheller: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa, Ministerialbok nr. A 1I (1855-1879), Ekteviede 1856, side 269. Permanent sidelenke: LenkeDvs at Marthe Engelsdtr må være død mellom 1844 (siste barnet) og 1856 (hennes manns nye ekteskap), men ikke er jeg god til å finne henne! Jeg finner heller ikke Engel Olsen i databasen i Fusa, han levde jo i 1865, så han burde være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her dør nok Guro Engelsdtr datter til Engel Olsen Helland i 1864: Lenke 'Druknede ved at falde i gjennom Isen i Vangsvatnet' men hun skal vel ikke inn i boka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malene Olsdtr Helland vokste og opp og ble gift 19/6-1839 med Torgils Engelsen Brathus (44 år) vigsel n° 22: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 15 (1839-1851), Ekteviede 1839, side 249. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11626&idx_id=11626&uid=ny&idx_side=-217>LenkeDa har vi dem her i ft 1865 på Havskår:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forts. 106: Torgils/Torjel ble døpt 26 juli 1795: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1795, side 51. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malene Olsdtr Helland / Havsgård lever enda i 1900, da bor hun som føderådsenke hos sin datter Herborg som og er enke: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=30&filnamn=f01241&gardpostnr=94&personpostnr=542#nedre>LenkeMalene Olsdtr dør i 1906: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Fusa, Ministerialbok nr. B 1 (1880-1938), Døde og begravede 1906, side 198. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Enda en slektsrelasjon: Jeg har Torjels og Marta som søskenbarn til ektefellenes mor, Guro Bergesdatter Børtveit. Deres felles bestemor var Jorna Olsdatter Bratthus - hun var gift to ganger, først med Ole Olsen Eikeland, så i 1735 med Torjels Engelsen Bolstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at de var i slekt, Lars, det er ganske innviklet alt det her!! Rart at det ble folk av det / oss så mye inngifting som det var!Torgils var søskenbarnet til Guro Bergesdtr ihvertfall. Men hvor kom hans mor Herborg Jansdtr fra? Har ikke funnet ekteskapet til Engel Torgilsen Brathus og Herborg Jansdtr i den søkbare databasen her.Vet faren først var gift med Kristi Haldorsdtr Lundarvik i 1762 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=OSVIGDE&gardpostnr=2260&merk=2260#ovre>LenkeDen som leter finner, her var de jo i Jondal, 1783 n° 4, nede til venstre): Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det over i 110 stemmer, så var Marte Engelsdtr Brathus tippoldebarnet til Herborg Rasmusdtr Ivarhus og hun stammer da fra presteparet!Og det stemte, her fant jeg Herbor, 2. dåp i 1762 og døpt 2. februar: Permanent sidelenke: LenkeHun er da firmenning med sin mann. Hr Rasmus Pedersen og Magdalena Lauritsdtr var hennes tippoldeforledre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

ja her skal jeg si dere har jobbet mens jeg har vært på byen og flottet meg med jazz, gode venner og ...Kommer tilbake etterhvert, men nå må jeg få gjort i stand litt mat.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malene Olsdtr Helland og hennes mann Torjel Engelsen Bratthus stammer dermed begge fra presteparet og de er i slekt som sagt.Malene og hennes bror Engel giftet seg med bror og søster.Engel Torgilsen og Herborg Jansdtr måtte da ha ekteskapsløyve: Lenke Hvor tid stoppet denne loven opp? Synd det ikke er noe etter 1804.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

112) Ja, slik er det noen løper på butikker mens andre jobber livet av seg! hahaHadde ikke lyst å gå ut idag, fuktig og kaldt, riktig deilig å kose seg med den gamle slekta. Snart er det ferie (om en uke) og da drar vi til Paris og det blir mindre med slektsforsking når jeg er uten min data og har barnebarna til å kose meg med. Vi har jo tenkt å være litt kulturelle au!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er ekteskapet mellom Engel Torjusen Bratthus og Herborg Jansdtr. Galtung i Strandebarm 06.07.1783. Se post nr.4 nederst på venstre side. LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk, Rune, men jeg hadde det allerede i innlegg 110-:)Ikke farlig. De blir så mange innlegg etter hvert at der er vanskelig å vade igjennom dem. Men det hadde vel ikke vært bedre om vi hadde hatt en tråd for hvert ektepar heller.Jeg oppdaget at vi har vært borti en Ole Engelsen Helland f ca 1814 og gift med Brita Baardsdtr Tveitnes (1818 - etter 1900) De har barn Elna og Bård etter hennes foreldre, men Engel og Guri må da være etter hans? [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f61241&gardpostnr=99&personpostnr=576#nedre>LenkeKan han være sønn til Guri Larsdtr på Helland montro? Hun ble jo født i 1788 og siden har vi ikke funnet henne. Det er skifte etter mor hennes Marta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og tenkt på at han kan være sønn til Guro Bergesdtr i hennes andre ekteskap med Engel Hansen Revne. Hun var jo først gift med Ole Larsen Helland og det ville v0re naturlig å kalle opp hennes avdøde mann.Men akkurat i denne tidsperioden hadde vi jo den fordrukne presten som ikke klarte med værvet sitt!!Det er vel dette siste som er det mest logiske! Undres om det står noe i Fusaboka om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

(116) Ole Engelsen er sønn av Engel Hansen Helland Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 15 (1839-1851), Ekteviede 1847, side 272. Permanent sidelenke: Lenke - mulig 2. ektemann til Guro Bergesdtr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint Lars, da fikk vi kobla han inn og det er ingen tvil om hvem foreldra er. Guri Bergesdtr og hennes andre mann bodde på Helland da de fikk de første barna, men flyttet siden til Teigland der flere er født. De har nok kommet tilbake til Helland på sine eldre dager.Engel døde som sagt på Helland: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1931&idx_id=1931&uid=ny&idx_side=-226>Lenke og Guri likeledes, vi har det over i innlegg 100.Hun får 9 barn med Engel, jeg har dåpen til alle unntatt Ole. Men skal de med her?Hennes andre mann Engel var som sagt født på Revne i 1772: LenkeForeldra var Hans Olsen Revne og Ingeborg Engelsdtr Sørtveit, men vet ikke hvem de var ellers bortsett fra at de ble gift i 1770:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

(121) 9 barn... det ville vært litt av en prestasjon tatt i betraktning av at Guro var ca 40 år da hun fikk den første med Engel;) Spøk til side, jeg har i min database et annet ektepar med samme navn, som får 6 barn - han er fra Hatvik, hun fra Sørestrønen. Det stemmer med at jeg finner tre barn født på Helland (Ole, Hans f. 1817 og Elna f. 1819). De fleste av disse barna fødes på Ferstad. Men også Engel Hansen Hatvik stammer fra Gjøen-slekta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Var litt upresis: De tre barna som fødes på Helland er da 'våre', de andre seks hører til Engel Hansen Hatvik og Guro Bergesdtr. Sørestrønen..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da skjønner jeg hvorfor det var noen født på Helland og noen på Teigland!!Skal se å få ryddet opp i det i morgen!Jaja, Sara fikk da hun var 90, vet du!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint Lars! Nå har jeg fått ryddet opp her!Legger ved disse skiftene som viser oss sånn noenlunde når disse barna ble født og når de døde:Ole Larsen Helland (det Lars ba om: Guro Bergesdtrs mann)Yngve Nedrebø, SAB / DA, 31.1.2009 07:42 (2) 'Dato 3. juli 1811, enke Guri Bergesdatter og barna Berge, 7, Hans, 6, Engel, 3 og Mallene, 1/2 år.'Som vi ser må Lars n° 2 være død før 1811.Skiftet etter Oles far:Yngve Nedrebø, SAB / DA, 1.2.2009 07:20 (2) 'Dato 28. mars 1816, enke Marthe Engelsdatter. Arvinger 1) sønn Ole Larsen, død, etterlatt seg Berge, 11 1/2, Hans, 10, Engel, 7 og Malene, 5, 2) datter Elen Larsdatter, 30 år, g.m. Anders Halvorsen Legland'Skifte etter Oles mor:Yngve Nedrebø, SAB / DA, 1.2.2009 07:21 (2) 'Skifte 19. og 20. juli 1825. Hun var enke etter Lars Olsen og hadde arvingene: 1) sønnen Ole Larsen, død, i ekteskap med Guro Bergesdatter barna Berge, men død etter bestemorens død, Hans, død etter bestemorens død, Engel, 17 og Mallena, 15. De var hos sin stefar Engel Hansen.2) datter Elen, g.m. Anders Haldorsen Legland.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.