Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#66760] Hans Bye som var skogsarbeider i Ringsaker 1900 gift og bosatt i Løten

Recommended Posts

Gjest Annar Steen

Hans Hansen Bye var ved ft 1900 skogsarbeider og murer i Ringsaker og Nes Almenning. Bosatt i Løten, gift med Inger muligens f Jensen? bosatt på Nordli i Løten. Folketellinga sier at både Inger og deres felles datter Magda (f 1899.02.19) er født i Hamar. Jeg har ikke funnet ekteskapsinngåelsen. Magda er døpt i Løten. Hans Bye var født på gården Øvre Bye på Ring i Ringsaker 25 mai 1877. En bekjent har en venn i Amerika. Vennens bestemor er Magda. Magda utvandret 17 år gammel. Denne amerikaneren ønsker kontakt med nålevende slektninger.

Gjest Ann-Mary Engum

Legger lenke til tellingen 1900: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f00415&gardpostnr=887&personpostnr=4882&merk=4882#ovre>LenkeDåpen til Magda Ministerialboken(nr 21):LenkeKlokkerboken viser at foreldrene er Hans Hansen og Inger Syvrinsdatter(nr 23):

Gjest Ann-Mary Engum

Legger inn lenkene angående Magda Hansen Nordli/Bye.Konfirmasjonen til Magda Hansen Nordli i 1913(nr 50) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=20&idx_id=20&uid=ny&idx_side=-143>LenkeUtflyttingen fra Løten i 1916: LenkeEmigrasjonen til Magda Hansen Bye i 1916. Heimstad :Løten.: LenkeAngående navnet Bye. Finner en gård i Løten med dette navnet i 1900 tellingen:

Gjest Sverre Søgaard

Når det gjelder By og Magdas far, var han født 25/5 1877 på By østre i Ringsaker hovedsogn. Det er flere By-garder i Ringsaker kommune. Foreldrene levde enda i 1900 og bodde fortsatt på By LenkeMagdas foreldre, Hans Hansen By og Inger Beate Sy(e)verinsdatter, giftet seg i Ringsaker 9/12 1898.Inger Beates foreldre flyttet fra Løten til Ringsaker engang mellom 1888 og 1890. Jeg har ikke funnet noen flyttemelding. Magdas mor hadde i hvert fall 2 søstre. Den ene, Anne f 4/3 1878 ble 5/9 1902 gm Albert Oskar Ruud. De har etterkommere i Løten. Du kan få navn på kontaktperson av meg ved å ringe eller sende en e-post. E-postadressen finner du på hjemmesida til Løten historielag. Den andre morsøstra, Elise f 11/3 1876, ble 7/5 1897 i Ringsaker gift med Hans By sin bror Johan Hansen By. De bor på Rise i Ringsaker i 1900 og har ei datter, Anna Margit f 1897. Hva som skjedde videre med de vet jeg ikke noe om.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.