Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#66882] Guruanna Johnsen - født 1844 - bosted Øksnes

Recommended Posts

Gjest Torill Berg

Hei Jeg prøver å finne mer info om Guruanna. Lenke Her står det at hun er født i Alstahaug sogn Helgeland. Jeg kan ikke finne henne der. Men det er noe som heter Skogn i Alstahaug i Nord-Trøndelag. Der er det mange som heter Guruanna og jeg finner også ei som jeg trodde var henne. Noen som har anledning til å hjelpe meg? Jeg har fått masse god hjelp de siste dagene, og håper at noen vet dette også. På forhånd tusen takk.

Gjest Ann-Mary Engum

Finner ei Guru Anna Olsdatter Elsæther,25 1/4, som flytter til Levanger i 1870:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2471&idx_id=2471&uid=ny&idx_side=-299>LenkeHer flytter Guru Anna inn til Øksnes (nr 13)

Gjest Torill Berg

Hei Ann-Mary Tusen takk for super hjelp! Har funnet Guruanna i folketellinga i 1875 (tror jeg). Bor da på Bredtrand i Øksnes sammen med sin sønn Johan Nielsen. Mannen hennes står ikke oppført. Er ikke det litt rart i og med at hun ikke står oppført som enke? Jeg prøver å finne henne i 1865 tellingene men det klarer jeg ikke.

Gjest Ann-Mary Engum

Se litt ovenfor navnet til Guru Anna på 1875 tellingen,så finner du Nils Johnsen ,født 1836,Lomb.Guruanna ,Johan og Nils i 1875: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f71868&gardpostnr=30&personpostnr=273&merk=273#ovre>LenkeDette KAN jo være 'din' Guru Anna Olsdatter i 1865,som tjenestepike på Stormo.Alderen på 22 år stemmer ganske bra:

Gjest Eva Willenburg

Fra Johan Borgos 'Gård og slekt i Øksnes': Hovedomtale Bind 1, gnr 26, Dyrøy. Nils Jonsen 1836-1919, født i Lom, OP, far Jon Nilsen. Guroanna Olsdtr. 1844-1909, født i Skogn, NT, far Ole Madssen. Gift 1874. Tjente på Breistrand til de fikk råd til å gifte seg. De bodde i tre år til der før de kjøpte seg gård i Dyrøya og flyttet dit. Få andre tjenerpar skapte seg et så godt levebrød som de gjorde.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.