Gå til innhold
Arkivverket

[#66942] Ho, Fusa; Jakob Engelsen GJØN og Kristi Engelsdtr Håvik - etterslekt

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

Fint Øystein og Elin-:) Så ble det ikke 'tomt' etter Engel Jacob allikevel.Jeg hadde nok oversett dåpshandlingene deres, leita ikke så tidlig! Her er Hans K.B.: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3660&idx_id=3660&uid=ny&idx_side=-17>Lenkeog her er Sigvat: Permanent sidelenke: LenkeVi ser nå at Engel er blitt til Ingjald, jeg var vel for fokusert på Engel Hansen!Det er nok en bror av henne som bor i Bergen da som Elin sier da. Han ble døpt Samson Kristoffer: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Fort Martha Malene Kristoffersdtr Kvåle: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11401&idx_id=11401&uid=ny&idx_side=-37>LenkeHennes foreldre var Kristoffer Johannesen Kvåle og Ingeborg Jahnsdtr. Finner ikke deres ekteskap.Ingeborg Jahnsdtr var fra Åkre (foreldre Jahn Andersen og Synneve Samsonsdtr Lenke ) og var enke etter Anders Andersen Kvåle (Lenke ) som drukna i 1856. Hun fikk to barn med han, Anna og Jahn, men Anna må ha dødd før 1865. Men hva med hennes andre mann Kristoffer? Hvor kom han fra?Kom han fra Dalland med foreldre Johannes Christophersen og Anna Jonsdtr? Permanent sidelenke: LenkeI ft 1865, står det at han var f i Fusa:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk,da er det spesielt disse jeg har behov for mer info om 1.2.1.1.3.9.3. Marta Jakobsdatter Gjøn (1801 √ - † 1870) gm Gjert Villumsen Mundheim / Selsvold (? - † ?) 11.10.1852. √ Bosted: Selsvold, Strandvik, Fusa. Barn: Villum (? - † ?) , Gitle (? - † ?) (iflg FT 1865)her er familien i 1865 på Selsvold i Strandvik Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Bygdeboka seier at Gjert (1801-75) var først g. m. Mari (Marta) Knutsdtr. Håbrekke, 1789-1850, 3 born med henne. Gjert vart gift for andre gong i 1852 med Marta Jakobsdtr. Gjøn. Dei var barnlause. Gjert døypt, nederst på høgre side: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11680&idx_id=11680&uid=ny&idx_side=-60>Lenke Gjert gravlagd (nr10): LenkeMartaravlagd (nr 4):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ettersom dette paret først gifta seg i 1852 som du allerede har: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1931&idx_id=1931&uid=ny&idx_side=-185>LenkeSå er det klart at Villum og Gitle er hans sønner fra første ekteskap med Mari Knutsdtr Håbrekke (gift 30/10-1825 Permanent sidelenke, høgre side: Lenke )Marta var 51 år da hun gifta seg og de har nok ikke fått barn sammen.Giert døpt nederst på høgre side 25/1-1801: Permanent sidelenke: Lenke Foreldra hans var Villum Andersen Haukås (1759-1805) og Magdela Gitlesdtr Mundheim (1759-1836).Martha Jakobsdtr d 1870: LenkeGjert død 1875:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ellers tror jeg at han bodde i Fjelberg med sin første kone en stund. Dattera Maddela er født i Strandebarm 24/12-1825: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11681&idx_id=11681&uid=ny&idx_side=-75>LenkeMen jeg finner Villum og Kittel/Gitle f i Fjelberg henholdsvis 1827 og 1832, dersom det da ikke er et sammentreff!Er det rett får de og en sønn Knut her 2/12-1829: LenkeMen nå kommer vel ikke dette innunder slektsboka da! Mari Knutsdtr dør på Sælsvold 18/11-1850: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 15 (1839-1851), Døde og begravede 1850, side 341. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tak,da er det KUN dette som gjenstår: * Elena Hansdatter Baldersheim f 1861 (lever ug på Berhovde i 1900) HENNES DØDSFALL? og DØDSFALLENE her: * Knut Knutsen Utskot f 1848, † før 1896 * Kristi Karine Knutsdtr Utskot f 1855, † etter 1896 * Engel Jakob Knutsen Utskot f 1863 † etter 1896(1896 er skifte etter deres barnløse bror Knut Knutsen Utskot d 25.8.1896)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

59) Kristin(e) Karine Knutsdtr levde i 1900: Lenke Jeg finner ikke dødsfallet hennes eller hennes mann verken i Os eller Fusa.Knut Knutsen f. 1848 finner jeg heller ikke.Heller ikke har jeg funner Engel Jakob Knutsens død eller Elna Hansdtr Baldersheim.60) dersom det ikke er gjort, kan jeg legge inn forespørsel etter skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, da avslutter vi arbeidet emd denne slektsgrene, men skiftet etter Engel kan være bra å ha med. Det er ikke lagt inn tidligere, så vidt jeg kan se. Fint om du gjør det Kjellaug.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Skulle noen kome over dødsfallene, kan de jo de jo tilføyes siden, men jeg kan jo og ha oversett noe.Da venter vi på neste tråd-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

(61) Kristine og Johan bodde i Samnanger. Det er vel Johan som dør i 1939 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=samn1885&gardpostnr=1640&merk=1640#ovre>Lenke. Han er da fortsatt gift.Engel Jakob ble gift i Bergen i 1898 Lenke Her i 1900 Lenke. Han bor fortsatt i Nykirkealm. 7 i 1924/25. Han dør i 1953 Lenke DIS Norges gravminner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Bra funet, Lars!!I Samnanger I under Grønevik står det at Johan Vinsiantson var fødd 1848 pår Rossvoll i Fusa og var gift med Kristi Karina Knutsdtr Utskot i 1884'Han budde på Forsåsen i 1890; men var busitjar her (Grønevik) i 1900 og 1910. Han bygsla berre hustuft og hev soleis ikkje noko av plasset I 1900 er han uppført som fabrikkarbeidar og i 1910 som fiskar'De 6 barna som er oppgidt er de som er i ft 1900.Det står at Lovis Villiam f 1881 ble gift med Ingelina Torgeirsdtr Rolvsvåg. Ellers ingen andre opplysninger her.Det står ingenting om Grønevik i Samnanger 2, men dersom der er flere detaljer i den nye Samnangerboka (som jeg glemte i Norge), skal jeg ta det med siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Dette gjelder 1.2.1.1.3.8. Berge Engelsen Gjøen og hans datter Elna Bergesdtr gift med Ole Thomassen Skåtun.De fikk og en sønn Børge/Berge i 1832 som døde 10 uker gammel: Dåp: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 14 (1826-1839), Fødte og døpte 1832, side 50. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11625&idx_id=11625&uid=ny&idx_side=-56>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDød 10 uker gammel: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 14 (1826-1839), Døde og begravede 1832, side 285. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

28 - 30) 1.2.1.1.3.9.6. Jan Nikolai 1808/1809 - 1863 gm Kari Hansdatter Hammersland 1835 - ? GJØN og KIKEDALKaris andre mann Hans Johnsen Teigland / Gjøen dør 12/2-1897: Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da har jeg lagt inn Engel 1832-1832 under 1.2.1.1.3.8. Berge Engelsen Gjøen.Kari 1835-1901 sin 2. mann kommer ikke med så fremt han ikke er etterkommer selv.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Men Kari er jo etterkommer, jeg trodde vi skulle ha med alle ektemennene til etterkommerne.Kari er oldebarnet til Elen Hansdtr Bru og Morten Skogseide. Hun er og oldebarnet til Kristi Knutsdtr Bolstad / Eide og Johannes Engelsen Henanger.

bilete6659.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jo, men hun er 8. generasjon etter moren, 1.2.1.1.2.8.2. Kristi Andersdtr Haugarvoll, og 7. etter faren, 1.2.6.7.6.x. Hans Lassesen Hammersland, men den grenen er vi, som kjent, ikke kommet til enda, så jeg har foreløpig ikke noe sted å plassere henne. Det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.