Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#67364] adressebøker

Recommended Posts

• 10 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Rolf Erik Sanne

I Adresseboken for Finmark 1943, annonserer Bryde for 9 utgivelser dette året, nemlig Østfold, Vestfold med Drammen, Vest-Agder, Rogaland, Hordaland med Bergen, Sogn og Fjordane med Bergen, Nordland, Troms og Finmark. I innledningen (1943) nevnes at dette er utgave nummer 11. Kan ikke tro at dette var årvisse utgivelser.

Gjest Annalisa Thelin Knutsen

Stavanger bibliotek har i sin lokalsamling adressebøker fra Stavanger/Rogaland. De første startet 1898 og siden ble de gitt ut omtrent annet hver år i hvertfall fram til 1969. Dessverre er ikke bøkene til utlån. Både Stavanger Byarkiv og Statsarkivet i Stavanger har en del av årgangene. Heller ikke de er til utlån. Det jeg lurer på er om noen vet hvordan folk som ble ført inn i bøkene ble valgt ut. Jeg tror at det går på inntekt og formue, men hvor stor inntekt /formue måtte en ha for å komme i bøkene. Bøkene er heller ikke rett oppdatert. Jeg opplevde en kjenning som sa at far bodde ikke der i 1942. Da han og mor giftet seg i 1934 flyttet de rett inn i en leilighet hvor de bodde i mange år. Årsaken var nok da som nå, folk meldte ikke flytting til folkeregisteret. Hilsen Lisa

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.