Gå til innhold
Arkivverket

[#67384] Utvandret fra Norge til USA

Gjest Johan Fredrik Bockelie
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

Hei Johan Fredrik, Har akkurat vært på flyplassen og hentet min datter som skal være her en uke. Da vi dro hjem til jul (i slutten av november), traff vi forresten min gamle kollega Bjarne Bockelie på flyet ..... dere er kansje i slekt .....:)Ang. ditt spørsmål om census i 1910 (innlegg 10) er det ikke så mye å tilføye. Det er korrekt at yrke i 1910 på både John Larsen, 59 år, og hans sønn Olaf L. Larsen, 30 år, er 'machinist' og begge jobber i en 'Machine shop' - antagelig sammen. Olaf L. er født i Illinois.John og Charlotte har 31 år i 'present marriage', og sønnen Olaf L. har vært 7 år i 'present marriage'. Men hvor er kona til Olaf L. mon tro ?Charlotte, 50 år, har født 4 barn hvorav 2 er i live i 1910.Svigermor Sibylla har født ett barn og som er i live (Charlotte).De har en leieboer, James Barker, 31 år, han er book-keeper innen 'coal' - kansje i en kullhandel (?). Han er født i Indiana og ugift. Kan ikke se at han er i slekt med resten av husstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Muligens Sadies mann?Last Name First Name Middle Name Sex/Race Age Cert # DeathDate County City DateFiledGILBOY JOHN M/W Y-73 0017043 1949-04-15 ROCK ISLAND 49-04-15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sadies datter Gladys?FullName MarriedTo RecordType FileNumber EventDateGILBOY, GLADYS WORTHINGTON, FRANK F. Marriage 1377367 8/5/1933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanne og Kurt: takk for nye og nyttige opplysninger. Jeg antar at John Gilboys dato 15.4.1949 er hans death certificate? Har du death certificate for Gladys også? Skal prøve å få kontakt med Gladys' barn. Dette er bra! Til Kurt: Ja, Bjarne og jeg er i slekt, riktignok 4 menninger.. (felles tipp oldefar), men vi kjenner hverandre. Bjarne er bror til kunstneren Marit. Du skriver at du bor på Landøya, er det Landøya i Asker? (isåfall nesten nabo til meg). De utfyllende kommentarene for Charlotte hjelper godt.Til Arne: Svært takknemlig over det du har supplert med av informasjon om Rolf Bochelie. Jeg visste ikke at han gift, og skulle gjerne like å vite noe mer om når og hvor han giftet seg, og om han eventuelt hadde barn. Hvordan kan jeg finne ut om han kom levende tilbake fra krigen og hvor han bodde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Tenkte meg dere var i slekt, Bockelie er jo ikke noe vanlig navn. Ja, vi bor i Skonnerten 10 på Landøya, så da må du komme innom for en 'slektsforsker-prat' til våren når vi kommer hjem fra Tenerife.Med Hanne Line og Arne på 'research-laget' finner vi nok ut av ev. etterkommerne til Rolf også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere alle. Nå har jeg lagt inn i manuskriptet det som er kommet frem, og arbeider nå med å prøve å finne giftemålet til Rolf i New York, og også hvorvidt han virkelig ble sendt ut i krigen og om han kom levende tilbake. Om han hadde barn kunne det vært fint å prøve å finne dem også. Rolfs fetter lette etter ham i New York i 1947, men han fant ham visstnok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Er det interesse for å se nærmere på sønnen til Charlotte og John som bor hos dem i 1900 og i 1910 census ? I 1910 census er han ført som Olaf L. Larsen, 30 år, mens i 1900 census er han ført som Lewis O. Larson, 20 år.Han har i 1910 census vært 7 år i 'present marriage', kona bor ikke sammen med ham, men han er ikke ført som enkemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mariann, takk for linken. Jeg skal prøve den for å se etter Rolf i New York. Alle gode tips for å finne Rolf mottas med takk. Kurt: Jeg er interessert i å finne etterkommere etter Charlotte helt opp til idag, slik at jeg eventuelt kan kontakte dem for kanskje å få tak i foto av Charlotte. Derfor vil det absolutt være av interesse å fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant idag ut at Sibille Torgersen, enke etter Ola Anderssøn Bockelie, og mor til Charlotte Bockelie, giftet seg med tidligere skipsfører Ole Isaksen (Isacsen) fra Fredrikstad. Han var tidligere ugift og kom over til New York med Hero 14.7.1867, samme år som han opplyser i folketellingen 1900. Jeg finner ham som boende hjemme hos sine foreldre i Fredrikstad under folketellingen der i 1865. Det er interessant at Sibille gifter seg pånytt med en skipsfører; hennes første mann fra Tjøme var også skipsfører,og det var også hennes far. Hun har vel kjent til skipsfart godt og trivdes med sjøfolk og deres miljø.Mariann: Jeg har prøvd å søke i linken du ga meg, men det er fremdeles feil der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg sjekket etter Rolf på italiangen.org (jf innlegg 33) tidligere uten å finne ham, men det bør kanskje sjekkes mer.Spesielt på varianter av etternavnet :)Hvis jeg ikke husker feil, så går den death indexen kun fram til 1950.De har også giftemål, så det bør også sjekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hanne, takk for hjelpen, jeg skal sjekke giftemål. Det virlker som om siden du ga linken til fremdeles er umilig å komme inn på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Rart at dere ikke kommer inn, her er et eksempel på resultat fra mitt søk ved hjelp av lenken i innlegg 33Surname Given Name Age Month Day Year Certificate Number CountyBuckley Richard J 11 m Dec 29'21 1922 7 Manhattan Buckley Robert 1 y July 26 1894 25380 Manhattan Buckley Robert 3 y Mar 5 1892 8158 Manhattan Buckley Robert 38 y Apr 3 1905 11358 Manhattan Buckley Robert 10 y July 21 1908 22594 Manhattan Buckley Robert 43 y Nov 6 1913 31959 Manhattan Buckley Robert 56 y Jan 29 1923 2882 Manhattan Buckley Robert 49 y Oct 11 1926 25611 Manhattann Buckley Robert 42 y June 12 1938 12863 Manhattan Buckley Robert E 5 m Dec 14 1909 36105 Manhattan Buckley Robert E 53 y July 25 1942 15143 Manhattan Buckley Robert M 57 y Dec 24 1893 43852 Manhattan Buckley Rose 42 y Dec 7 1891 40743 Manhattan Buckley Rose 25 y Sept 14 1892 33695 Manhattan Buckley Rose 45 y Feb 3 1901 4122 Manhattan Buckley Rose 34 y Feb 12 1908 5386 Manhattan Buckley Rose 38 y Jul 31 1927 18350 Manhattan Buckley Rose A 52 y July 8 1938 14455 Manhattan Buckley Rosina E 65 y Dec 15 1914 35232 Manhattan Buckley Ruth 11 m Apr 24 1905 13956 ManhattanMen har fremdeles ikke funnet Rolf der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

SSDI har registrert en Rolf Buckley:Name: Rolf Buckley SSN: 110-05-6894 Died: Jun 1964 State (Year) SSN issued: New York (Before 1951)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det kan være den samme vi finner under 'Georgia Deaths':Name: Rolf H Buckley Death Date: 23 Jun 1964 County of Death: Crisp Gender: M Race: W Age: 53 years County of Residence: Taylor Certificate: 017310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne, dette ser ut til å være full klaff! Rolf Henrik Bockelie ble født 30.11.1910, så et dødsfall 23.6.1964 ville gi ham en alder på 53 år på dødstidspunktet! Dine referanser til Georgia: er det staten han bodde i? Finnes det mer informasjon om ham: gateadresse, hvorviddt han hadde familie som overlevde ham? Dette var virkelig spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jo, jeg har god tro på at dette kan være 'din' Rolf. Han bodde da i New York da han ble registrert i SS og har så senere flyttet til Taylor County i Georgia. Dessverre gir ikke disse registrene mer info enn det jeg har kopiert og lagt inn her. Du bør vel bestille en dødsattest for å verifisere at det er rette mann som er funnet. Det bør kunne gjøres her: LenkeDet skulle vel også være mulig, f.eks. ved søk på Google, å finne en hjelper i Taylor County som kan fremskaffe en nekrolog etter Rolf. Denne vil da normalt gi navn og bosted på hustru og eventuelle barn.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

For dem som leter etter Charlotte og John's sønn:Han var altså ført med fornavnene Lewis O. og Oluf L. i US census. I innlegg 21 ser vi at han også er ført som Louis (Larson).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Georgia Deaths, 1919-98Name: Rolf H Buckley Death Date: 23 Jun 1964 County of Death: Crisp Gender: M Race: W Age: 53 years County of Residence: Taylor Certificate: 017310Vi ser at Rolf H. døde i Crisp county, og nedenfor er en annen Buckley som hadde Crisp county som bosted da han døde i 1985, bare 22 år gammel. Kan dette være en etterkommer (f. eks. sønnesønn) etter Rolf H. ??Georgia Deaths, 1919-98Name: John H Buckley Death Date: 20 Nov 1985 County of Death: Lumpkin Gender: M Race: W Age: 22 yearsCounty of Residence: Crisp Certificate: 044599 Date Filed: 07 Dec 1985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser interessant ut. Jeg har sendt forespørsel til Georgia etter obituary for Rolf, og håper også på å få hans death certificate. Der vil det forhåpenlitligvis også kunne stå noe om John, eller iallefall om Rolf hadde barn og deres navn. Dette ser ut til å gå riktig vei, og med store skritt. Jeg håper å ha manuskriptet til slektsboken klart i løpet av sommeren, så timingen for disse infomasjonene kommer godt. å gjenstår noen flere oppdateringer av de levende Bockeliene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.