Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#67549] Hjelp til å tyde håndskrift

Recommended Posts

Gjest Siri Andersen Baklid

Da ser Fredrikstad ut til å stemme for Maren, i alle fall! Mer klarer jeg ikke å tyde med sikkerhet. Spørsmålet er om det er mulig å finne ut noe mer om henne i kilder for Fredrikstad - sikkert en berømmelig nål i en høystakk :)

Gjest Kenneth Holter

I ministerialboken ser det ut til at det står «i ???vindingen», men jeg har ikke funnet noen gård i Ringsaker med navn som inneholder «ind» eller «ding» eller lignende. I klokkerboken ser det ut til å stå «ved ??tmyren», men har heller ikke funnet noen gård i Ringsaker som inneholder «myr».Maren holder til i Græsbakken, som i alle fall ligger i Ringsaker.

Gjest Kenneth Holter

I ministerialboken ser det ut til at det står «i ???vindingen», men jeg har ikke funnet noen gård i Ringsaker med navn som inneholder «ind» eller «ding» eller lignende. I klokkerboken ser det ut til å stå «ved ??tmyren», men har heller ikke funnet noen gård i Ringsaker som inneholder «myr».Maren holder til i Græsbakken, som i alle fall ligger i Ringsaker.

Gjest Kenneth Holter

Etter litt mer leting ser det ut til at det finnes gårder i Ringsaker som passer til det som står, hhv. Almindingen og Slaatmyren (nevnt i 1865-tellingen). Det står defintivt Almindingen i ministerialboken og Slotmyren i klokkerboken.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.