Gå til innhold
Arkivverket

[#67564] Vefsn rundt 1700

Gjest Rolf Sverre Alsos
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Sverre Alsos

Jacob Olsen, f.ca.1660, bodde på Sjåmo i Vefsn. Et av hans barn var Agatha Jacobsdatter. Jeg er interessert i hva mora til Agatha het og gjerne hennes foreldre. Om noen har opplysninger om Jacobs opphav, ønsker jeg også å få vite dette.Agatha ble gift med Michel Pedersen i 1727. De bodde først på Herringen og siden på Ånes. Jeg har lett etter Michel i 1701. En Michel Pedersen, f.ca.1687, bodde på Gullsmo (Guldmoen), men er han den rette? Håper noen kan fortelle hvem min Michels foreldre var.Mvh Rolf Sverre Alsos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Michel Pedersen er sannsynligvis den personen du har funnet på Gulljorda (kalt Guldmoen i 1701), sønn av Peder Michelsen. Det er den eneste kandidaten i 1701-manntallet, og passer inn på aldersmessig og geografisk. Michel var først gift med Seborg Olsdatter, som det er skifte etter i 1726. Mikkel døde i 1762 (81 år gammel, i følge kirkeboka), Agatha døde i 1766 (84 år gammel).Jeg kjenner dessverre ikke navnet til Agathas mor, heller ikke opphavet til Jacob Olsen eller navnet til Michel Pedersens mor.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Sverre Alsos

Fint å dra nytte av din lokalkunnskap, Geir.Kanskje andre har studert faddere, døde i perioden etter 1700, evt. skifter som kan gi en pekepinn om mora til Agatha eller de andre spørsmålene?Rolf Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.