Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#67786] Klara Monsdatter Søreide fra Austevoll

Recommended Posts

Gjest Jostein Søreide

Kan noen hjelpe meg å finne fødestedet til Klara Monsdatter Søreide fra Austevoll? Hun døde i Austevoll den 15.02.1937, og det oppgis da at hun var født i Talsa, Nord Dakota. Hun ble født den 08.11.1910. At hun var født i Nord Dakota stemmer, siden hennes foreldre, Mons Haktorsen Søreide og Ingeborg Mikkelsdatter Søreide befant seg der på denne tiden. Men hvor er Talsa?

• 1 år senere...
Gjest Terje Aarland

Hei Jostein. Jeg tok dette opp med min kontakt i USA og han skriver slik:Jeg tror det er ikke noen lansby i Nord Dakota med navnet Talsa eller Tulsa. Det finnes selvsagt Tulsa i Oklahoma. Det finnes Tolna, Nord Dakota, som ligger ca 100 km vest for Grand Forks.Jeg har søkt etter Soreide (bokstavet 'ø' bruktes ikke i US, tror det er skrevet 'o') i Nord Dakota og fant ikke noen som het Mons og Ingeborg. Det finnes Edward og Gilbert Soreide i Bowman county, ND i 1910 og Edward, Gilbert, Ellen, John og Olof Soreide i Bowman county, ND i 1920. I 1915 og 1925 bodde Edward, Gilbert, Ellen, John, Olof, Marie og Carl Soreide der. Men jeg har funnet den følgende familie, som ser ut til å være din slektnings familie (vedlagt).Datoen er 24des.1922 (juleaften). Mons (47) og Ingeborg (32) Soreide, barn = Clara (11), Hilda (4), Harold (2). De reiser fra Canada til U.S., importhavnet er Rouses Point, NY. Det står i lista at deres bosted er LaFleche, Saskatchewan. Det står også at barna deres ble født i Canada.LaFleche, Saskastchewan ligger ca 180 - 200 km vest-sørvest for Regina, i nærheten av Gravelbourg.Det som er merkelig er at jeg ikke har funnet familien i folketellinger i Canada eller US.Jeg har også funnet skipslista for Mons da han ankom America (vedlagt). Hans kontakt i US var fetteren sin, Johan Soreide i Clarkfield, Minnesota. Det som er interessant er at Clarkfield ligger i vest Minnesota, ca 70 km øst for grensen med Nord Dakota.Kan du ta kontakt med meg på austevollslekt@gmail.com

Gjest Oddvar Søreide

Her er konfirmasjonen til Klara, sjå pkt.24, der står det, trur eg, at ho er født Talera Nord Dakota. Finner heller ikkje navnet Talera noen plass i Nord Dakota, om det da ikkje er presten som har prøvd å skrive engelsk på norsk, at kanskje er Taylor?? Lenke

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.