Gå til innhold
Arkivverket

[#67964] Oppslag bygdebok for Løten og Vang?

Gjest Bengt E. Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sverre Søgaard

Jeg slutter meg til Else Kari. Nå har flere drevet på i et døgn for å finne de riktige foreldrene til Lars. Da synes jeg at Thor kan fortelle forumet hvem det er, ikke bare at han vet det. Vi andre har lagt ut hva vi har funnet uten at vi her kommet til noen endelig slutning. Da hadde det vært fint med fasiten så vi kunne lære litt om hva vi har oversett, hva vi kunne ha lett etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Skulle jeg på en eller annen måte få vite svaret vil det bli lagt ut her. Førøvrig er jeg svært glad for at dere vil hjelpe meg med det som nå ser ut til å være en stor gåte. Tusen takk så langt.Mvh Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har ikke fulgt debatten, heller ikke lest alle innlegg, men Else Kari har som normalt det riktige svaret (innlegg 24) g1m Johanne Pettersdatter (tror de var g ihvertfall) g2 1851 m Tolline Larsdatter Grimset-eie. Faren er som nevnt i (1). Mora Johanne Eriksdatter vet jeg intet om, men antar at hun var fra Vang, men det er altså en antakelse. Jeg har ikke notert noen ekteskapsdato, så jeg har vel vært usikker på om de var gift og det er vel da bekreftet i (2) at de ikke var det? Lars Jensen g3m Marte Eriksdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Tror ikke at Lars Jensen var gift med Johanne Pedersdatter. De fikk nok bare ett barn sammen. Lars står oppført som ungkarl ved vielsen med Tolline.Og så stusser jeg på om Lars var gift med Marte Eriksdatter? Lars dør 21.6. 1904 og Tolline 20.8. 1913. Her er det noe som ikke stemmer. Om ikke Lars og Tolline ble skilt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Du har rett mht Marte Eriksdtr. Det var nok en annen Lars Jensen som var g m henne. Navnelikheten og aldreslikhet gjorde at jeg tok feil. Debatt er nyttig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Familien er omtalt i Vangboka under Gran og Gransøgarden under Østre Arnset. Her står det at Lars Jensen f V. Tomten-eie 27/7 1828, d Østre Arnsetbakken 21/6 1904, g 1851 m Tåline Larsdr f Grimseteie i Løten 8/3 1823, d 22/8 1913. Hun kom flyttende fra Finstadeie i Løten 1847 til Åltomten. Flyttinga meldt 1850. Det står en god del mer, men så står det Lars og Johanne Pettersdr har dattera Syverine f V. Hårstadeie 7/4 1850. Videre står Lars og Tåline oppført med barna: Johanne f 21/2 1851, Agnete f 10/10 1853, Inge f 6/1 1856, Lukas f 21/5 1858, Tore f 13/7 1860 og Lisbet f 26/2 1864. Alle barna er oppført med ektefeller. Under Vestre Hårstadeie står det ingen nye opplysninger. Så hvem Johanne Pettersdr var eller hva det ble av henne står det ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Med god hjelp og innspill prøver jeg meg på en oppstilling av fakta og antagelser. Håper noen har synspunkter på dette og korrigerer meg om jeg er helt ute på viddene.Jens Larsen, f. ca. 1797 ifølge alderen ved vielsen og ved hans død. Ved dåpen til hans to første barn som ble født utenfor ekteskap var han tilhørende på gården Bryni i Romedal. Derfor tror jeg at dette kan være dåpen: (nr. 40) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6030&idx_id=6030&uid=ny&idx_side=-35>LenkeBegravelsen: (74) LenkeJens fikk datteren Maria, f. 11.4. 1822, Tomten-eie med Johanne Fridrichsdatter og sønnen Mechel, f. 26.5. 1822, Ingvoldstad-eie med Kari Monsdatter utenfor ekteskap. Og så en pussighet jeg aldri har sett før: Begge barna døpes samme dag! Lenke og LenkeJens gifter seg med enke Johanne Friderichsdatter, f. ca 1788 den 31.1 1823 i Vang kirke. Begge er da bosatt på Tomten-eie: (4) LenkeBarn: Ellene, f. 19.3. 1824, Tomten-eie: Lenke og Lars, f. 3.8. 1828, Tomten-eie. Men det er denne dåpen som skaper krøll: Her står Johanne Erichsdatter oppført som mor. Dette tror jeg er galt og at det skal være Johanne Friderichsdatter. Johanne Erichsdatter finner jeg ikke noe sted bortsett fra i konfirmasjonen til Lars.Johanne Friderichsdatters første ekteskap var med Erich Michelsen, f. ca. 1786. Begge holdt da til på gården Dahlfarmen. Paret ble viet 29.12. 1806:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Til Sverre! (31) Johanne Pedersdatter, f. 27.4. 1812, Leerhus-eie, Vang av foreldrene Peder Monsen og Inge Jensdatter.Mvh Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Til Sverre! (31) Johanne Pedersdatter, f. 27.4. 1812, Leerhus-eie, Vang av foreldrene Peder Monsen og Inge Jensdatter.Mvh Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Jens f på Bryhni vil jeg si er en sterk kandidat, kanskje Sverre har Rommedalsboka som omhandler Bryhnigardene?Det var ikke rart jeg ikke fant Jens sitt andre leijemål i går ! Jeg bladde meg jo bakover i tid falt meg ikke inn at han hadde to uægte barn til dåpen på samme dag!Da var det å finne mer på Johanne Fredriksdatter da.Hun er nok endel eldre enn Jens må nok ha vært ca 43/44 da hun fikk Lars i 28.Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

I følge Romedalsboka hadde Lars Pedersen og Pernille Pedersdr på Bryni søndre = Hagen en sønn Jens f 1799, død før 1827. Lars var husmann på Bryni, men sønnen Peder kjøpte eiendommen i 1826. Det ble rot rundt kjøpet så jeg tror død før 1827 kommer fra opplysninger gitt ved gardshandelen. Dette var den eneste Jens Larsen Bryni jeg fant, men Romedalsboka er mangelfull med husmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel litt nedtur, jeg ser at klokkeren angir 62 år på Jens Lenke så født mellom 1795/7 kanskje?Kanskje han ble sendt til tjeneste på Bryhni i Rommedal for roe seg litt ned :)Men det hadde vært best å funnet Jens Larsen Bryhni død i Romedal før han ble avskrevet helt. Kanskje han var gjordt arveløs.Mvh. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Da røk den teorien. Er det noen som har forslag om hvem Jens Larsen er? Han skal være født rundtomkring 1797.Når det gjelder Johanne Friderichsdatter finner jeg ingen kandidater i kirkebøkene hverken i Vang eller for nærliggende sogn. Imidlertid finner jeg denne på Nes som er født i 1781 og det skulle jo passe utmerket med alderen til hun som er tjenestepike på Hohl Østre. [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f18010414&gardpostnr=63&merk=63#ovre>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

I Vangboka under Ner-Vollseie står Erik Mekkelsen f Møystadeie 1783, d her 14/7 1816, g 1806 m Johanne Fredriksdr f ca 1780. De hadde barna: Marte f Dalfarmen 17/9 1806, Fredrik f Olsrudeie 3/8 1809, Marte f Vidarshoveie 25/9 1812, d Tomteneie 10/5 1819, Mekkel f her 10/1 1816. Så står det en god del mer før det står Johanna Fredriksdr g2m Jens Larsen, se Tomteneie.(som da ikke er skrevet enda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er synd det ble litt rot med den neste bygdeboka for Vang. Venter spent på den selv jeg,for Imislund gardene er vel med i neste bind håper jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Johanne som døpes på Næs 1781 er desverre hjemme hos moren som er enke under Field på Helgøya. Vi får da eliminert bort noen, ikke dårlig bare det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Har prøvd å finne Johannes begravelse, men nå gir jeg opp. I grunnen er jeg godt fornøyd med alle de mange nyttige opplysninger om familien som har framkommet og så fikk jeg også bekreftet min mistanke om at Jens Larsen Vea ikke var den rette personen. Vil takke alle på det hjertligste for deltagelse i denne debatten.Mvh Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.