Gå til innhold
Arkivverket

[#68044] Fosterbarn i Nes, Akershus, c. 1865

Gjest Hilmar Bungum
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilmar Bungum

Jeg prøver å hjelpe en amerikansk kollega (Brian Mitchell) med bakgrunnsinformasjon rundt hans oldemor Johanne Tronsdatter f. 17.3.1842 i Christiana. Hun finnes i 1965-tellingen for Nes som fosterbarn ('har henne for Betal') hos Ole Jakobsen, som mellom 1865 og 1870 emigrerte til USA og tok Johanne med. Hennes far var Tron Larsen (f. 16.1 1803 in Ullensaker) og hennes mor var Marthe Marie Monsdatter (f. ~1816 i Fedtj), begge døde tidlig fra Johanne. Min kollega har mye data på Tron men nesten ingen ting på Marthe Marie, som døde i kolera. Jeg har tre spørsmål som jeg håper å få hjelp til å besvare for Brian:(1) Kan noen vise til litteratur rundt fosterbarns-systemet på denne tiden, inkludert økonomiske forhold (hvem betalte og hvor mye), hvordan ordningene ble administrert (hvem besluttet hva, og på hvilket nivå), omfanget (som må ha vært stort), etc.(2) Finnes det noen former for tilgjengelige registre over fosterbarn, f.eks. på kommunalt nivå? (jeg har søkt digitalt men ikke funnet noe).(3) Hvis noen kan finne ut noe mer om Marthe Marie Monsdatter så ville hennes tippoldesønn bli veldig glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vielse nr.31, Thron Larsen og Marthe Marie Monsdt. Siden Johanne ble født nesten 2 1/2 år før de ble gift så er det jo mulig hun ble satt bort allerede som spebarn ? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.