Gå til innhold
Arkivverket

[#68113] Frobos/Frobus - Kristiansand

Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

I NST-navneregisteret på www.genealogi.no finner jeg følgende:Frobos Christine Marie Hartvigsd. 36: 301, 303Frobos Frantz Hartvigss. 36: 303Frobos Gjert Hanss. 4: 55Frobos Hartvig Eggertss. 36: 301Frobos Maren Elisabeth M. 4: 57Frobos Margrethe Elisabeth 36: 303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der har du Frantz. Jeg har sett dette før, ref hva jeg tidligere sa om dette med Hartvigsen og Eggertsen. Det skulle vært intr å funnet ut mere om denne Frantz, og om det er han som er far til Barbara Frantzdtr Frobus. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det burde det vel da stå noe om i denne artikkelen (jf. register-referansene i innlegg 26):Pihl, Torbjørn, (1940–). 'Slekten von der Burg i Danmark og Norge. En stamtavle i tre fragmenter.' NST 36 (1998): 298-308. (NST 36, 1997-98).Referansene til NST nr 4, dreier seg - så vidt jeg kan forstå - om noen kisteinnskrifter fra Christianssand Domkirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tittet litt i Karl Leewys 10-bindsverk 'Kristiansands bebyggelse og beboere i eldre tider'. Det er ingen sammenhengende slektshistorie, men kanskje kan det jeg fant i det minste være noen flere brikker i puslespillet. I bd. 10 (Dronningens gt. 7/9) nevnes visitør og tollbetjent Hartvig Egertsen Frobøes som eier av bygården fra 1710 (den første 'Frobøes' i Kristiansand). Han var tollbetjent i hele 56 år (fra 1685 til sin død i 1741). I 1705 ervervet han dessuten jordstykket Frobusdalen (som dengang lå utenfor byen) som eiendom. Sønnesønnen Giert Hansen Niemand Frobøes (død 1765) overtok eiendommen i Dronningens gt. (som hadde gått opp i flammer ved bybrannen i 1734, men som var bygget opp igjen). Gierts datter Magda Sophie var gift to ganger: 1) m. postmester Christian Carstensen; 2) m. kapteinløytnant Michael Rosing.Fra bind 7: Markensgt. 9 (på hjørnet av Dronningens gt. ble i 1712 kjøpt av Frantz Hartvig Frobøes, som var gift med Dorothea Giertsdtr. Niemand. De hadde bl.a. datteren Barbara Frantzdtr. (død 1775), g.m. senere rådmann Peder Christensen.'Frantz Frobøes rømte av en eller annen grunn fra byen og lot ikke senere høre fra seg. Han etterlot sin hustru uten næring og i slett tilstand. Dorothea Frobøes døde i 1732, og hennes svigerfar, visitør Hartvig Frobøes, måtte overta huset'.Så langt Leewy. Barbara Frantzdtr. var altså datter til Frantz Hartvig Frobus og Dorothea Giertsdtr. Niemand - og sønnedatter til Hartvig Eggertsen Frobus. Giert Niemand Frobus må vel ha vært hennes bror, selv om han kalles Hansen (hvor skulle han ellers ha fått Niemand-navnet fra?).Uten at Leewy skriver det direkte, bør Dorothea Giertsdtr. Niemand ha vært datter av rådmann Giert Hansen Niemand og Johanne Margarethe Jersin (datter til biskop Jacob Jensen Jersin (f. 1633) og Adelheid Burchardsen). Omtali i bind 1 hos Leewy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo selvsagt legge til som en mulighet at Hartvig Frobus jo også kan ha hatt en sønn Hans, som har vært far til Giert Hansen - men i så fall bør også han ha vært gift med en datter av rådmann Giert Hansen NiemandNår det gjelder Niemand, beskriver Leewy dem som én familie. Han hevder i tråd med dette at skarpretter Johannes/Jan Niemand var i slekt med rådmannen - uten at han beskriver hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal du ha så mange takk for Oddbjørn, her falt dette spm på plass, med svært god hjelp fra deg og Gunn, igjen takk til dere begge fra Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott med dine oppslag her, Oddbjørn! Her gled vel mange biter i puslespillet på plass?Spennende å følge denne debatten!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.