Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#68231] Guldsmed Hans Peter Wisting ca 1772 - 1826. Larvik. (Oslo)

Recommended Posts

Gjest Roy Kåsa

Kjenner noen hans opprinnelse? Finner ham ikke i 1801, så kansje han var i lære utenlands? Hans hustru Gustava har et sjeldent efternavn som jeg tyder som Venerius? De får en sønn Hans Gustav ca 1802 i Christiania. Deretter er de bosatt i Larvik. Har funnet fire barn født her. Dødfødt pike i 1805 - Fredrik Wilhelm 1806 - Herman Julius 1809 død 1814 og Ole Bendix 1812.

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Skal være av tysk opprinnelse, for øyeblikket har jeg ikke funnet annet enn 'Guldasmedhaandverket i Oslo og Kristiania' fra 1924 til støtte for dette. Han arbeidet kort tid som svend i Christiania (kom dit 1801) og fikk året etter mesterbevilling og ble kompanjong med 'sværdfeger' Peter Petersen (dansk). I 1804 er han med sikkerhet i Larvik. Han dør 1827 i Strømsø (står som Johannes Pedersen Wisting), var svend der etter konkursen i Larvik. Har enkelte flere detaljer som jeg kan sende på e-post.

• 1 år senere...
Gjest Arnstein Rønning

Gullsmeden var, så vidt jeg forstår, far til polfareren Oscar Wisting som reiste med Roald Amundsen. Mor til polfareren var Andrea Gustava Wenerus fra Åmål i Sverige. Hun hadde forøvrig en onkel som ble adlet i Sverige som Gustaf Tegmansköld.Geir skriver at gullsmeden skal ha vært av tysk opprinnelse. Jeg ser imidlertid at det var en gullsmed Søren Wisting i Trondheim allerede i 1715. Er det noen som har flere opplysninger om polfarerens aner på Wisting-siden?

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.