Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#68282] (HED-OPP) Halvor Olsen

Recommended Posts

Gjest Geir Woll

Peder Halvorsen f. 28. feb 1824 på Bingsrud i Snertingdal - døpt i Hunndal (Vardal - Gjøvik) 4. mars 1824 - Vardal 1814-31 MINI s. 53 1824 nr. 22 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9307&idx_id=9307&uid=ny&idx_side=-53>LenkeForeldre er HALVOR OLSEN og Elene Bergersdatter - inderster på Hastadejen på Hadeland.Peder blir konfirmert i Hof kirke 6. okt 1839 - Hof 1822-41 MINI s. 1076 1839 nr. 38 LenkeSe forøvrig annet tema vedr. Peder's mor - Elene Bergersdatter her......

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/153644-68282-hed-opp-halvor-olsen/
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Takk for innspillet, Bjørg!Det kan være at du har helt rett! Det finnes i GM1886 (altså en del senere) gårder som heter Flatla i Lunner og hvor det er anmerket at de uttales Flasla. Dessuten har du jo FT1801-henvisninga di - hvor det står Flatsla.Forøvrig i GM1886 er det en Halvor Olsen som eier gnr. 27 bnr. 1 Flatla nordre i Lunner - neppe samme mann, men kanskje barnebarnet?Vedr. Hastad(ejen) som jeg trodde det var, så finner jeg i Oppland noe som kan ligne - nemlig Harstad (uttales Hastad), men det ligger i Torpen. Det er vel ikke på Hadeland, men derimot i Gudbrandsdalen. Så da har jeg vel mistolket gårdsnavnet!Et spørsmål som reiser seg er hvorfor sønnen Peder blir døpt på Gjøvikskanten når de har egen kirke (fra 1100-tallet)i Lunner og de står som bosatte - inderster på stedet som da etter all sannsynlighet ligger i Lunner?Men mest lurer jeg selvfølgelig på om det er noen som kjenner til denne Halvor Olsen, 13 år på Flatsla i Lunner i FT1801 som bor sammen med sin far Ole Hansen, 50 år, enkemann, bonde og gårdbruker! Er denne Halvor min mann?

Gjest Per Jacob Desserud

Nei, det er han ikke i det hele tatt. Han giftet seg i 1807 og ble gardbruker på Flatla. Glem Flatla.Jeg vil heller tyde bodstedet til Stastad - som er gard i Gran på Hadeland, ligger på vestsida av Viggadalen, mens Gullen og Molden ligger på østsida, litt lenger syd.Her er et interessant innspill. I KB for Gran 1824-42 s61-62, er skannet - LenkeBernt Halvorsen f 28.1 1826 [!?] døpt 4.3 1827; foreldre Ungkarl Halvor Olsen Oustad i Ullensager og pigen Elina Børgersdatter Todderudeyet [er trolig Totterud] i Hoffs Præstegieæld i Østerdahlen [nå i Åsnes i Solør]. Faddere: Iver MoldenEyet, Jens og Lars MoldenEyet, Anne MoldenEyet, Ragnild GuldenEyet.Anmerkning i KB: ... Moderen saget at Barnet ey er døbt, og ingen efterretninger ............. derom[?]....... Daab, blev samme døbt. Barnet er født paa Bioneskoven [som er på vestsida av Randsfjorden].Dette var et amputert forslag på å tyde anmerkningen. Klammene har jeg tilføyet.Lykke til videre!

Gjest Gunnar Sigdestad

Ad fyrste lenka i (1):Foreldra til Peder er 'Inderster paa Flastadejen paa Hadeland'Anmerkningane: Hiemmedøbt af Moderen. Barnet født paa Bingsrud i Snertingsdalen. Barnets Daab confirmeret i H: K: den 14de[?] Maj. Efter senere indkomne Oplysninger er dette Barn uægte, og den anmeldte Fader Halvor Olsen, er efter Provst Stenersens[?] Attest gift Mand og boer i Lunder Annex i Jevnager Præstegield.

Gjest Per Jacob Desserud

Meget bra transkibert! (5). Jeg er ikke så dyktig. Da må vi kanskje tilbake til Lunner. Jeg har nokså god oversikt over alle i som er ført i kirkebøker i Jevnaker/Lunner på den tiden. Halvor Olsen Flatla 1787-1855 bodde vel ikke på noe FlatlaEie. Flatlagårdene hadde en del husmannsplasser sørover mot Mylla. I dette området finner jeg to-tre gifte menn som heter Halvor Olsen. En av disse [?f1786] gifter seg i 1809 og igjen i 1839, og dør i et LunnerEie i 1853. Ett barn Karen f Kalvsjøhagen 1809, d 2 mnd gml. Da første kona døde, begraves hun fra Beltern - som var et LunnerEie i samme Mylla-området. Men om denne Halvor kan ha bodd på et FlatlaEie 15 år før, vet jeg ikke. En annen Halvor Olsen 1759-1841 finner vi på Volla/Jorstadvolla som ligger litt legnger vest. Passer heller ikke.Ut fra de opplysninger jeg har, kan jeg ikke si noe mer om Halvor. Foreldreparet i (4) kan ha tilfeldig navnelikhet.

Gjest Geir Woll

Tusen takk for innspill og tydinger, Per Jacob og Gunnar!Ad 4 - dette barnet var ikke jeg klar over, men det er vel hevet over enhver tvil at det er samme moren Elina/Eline vedr. fødselen på både Peder og Bernt.Så er spørsmålet om det er samme faren vedr. de 2 nevnte fødslene? Holder dem inntil videre adskilt!Er det noen som kan tyde helt komplett anmerkningene vedr. dåpen i innlegg 4, så hadde jo det vært veldig fint?!Vedr. Bernt, så har jeg forsøkt å lete etter ham (det er vel sannsynlig at han ble med moren og (halv)broren til Hof). Har lett etter ham vedr. konf. Hof prgj. 1839-46, døde i Gran 1828 tom 1839, døde i Hof. prgj. 1828 tom 1843.Men finner ingenting på ham! Nå er det vel ikke spesielt sannsynlig at han ble født i Gran (bare døpt) i og med at han står som unummerert i KIB og også er over 1 år når han døpes!Så er spørsmålet hvor han er født og hvor det blir av Bernt? Har ikke funnet noen annen i Globalt søk med dette navnet født 1825-27 - enn en person i Eidsvold i FT1875! Han står som født i Eidsvold så rent teoretisk kan det jo være ham!Faren til Bernt står jo som Halvor Olsen Oustad i Ullensaker (ved dåpen i Gran - innlegg 4)og det er sannsynlig at dette kan være ham i FT1801 på ovennevnte sted 5 år gammel med 4 øvrige søsken og foreldre Ole Halvorsen,Huusbonde, 47, Begge i 1ste ægteskab, Bonde og gaardmand, 2. opsider og kona Ingebør Jacobsd 44år. Barn: Jacob Olssen 14, Ole Olssen 11, Halvor Olssen 5, Anne Olsdatter 5 og Eli Olsdatter 4.Noen som kjenner disse?

Gjest Geir Woll

Takk for innspillet, Arild! Stedet du antyder er nok riktig det ja!Lenka i mitt innlegg 7 - til FT1801 Oustad i Ullensaker ble visst uteglemt! [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f18010235&gardpostnr=42&personpostnr=737&merk=737#ovre>LenkeFinner et par Halvor Olsen'er i Hof blant de døde - kan noen av disse koples til dette temaet?Finner en gårdsmann Halvor Olsen død 17. nov 1834, 57 år nr. 168 i Hof prgj. Lenke Finner en husmann Halvor Olsen (Vaaler) død 10. feb 1838, 44 år nr. 20 i Hof prgj. LenkeForøvrig er moren til Peder og Bernt i dette temaet også mor til Christopher Johnsen - se tema 68219

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.