Gå til innhold
Arkivverket

[#68296] Arnt og Siri Øyangen.i Lensvik

Gjest Aud Kalland Sterten
 Del

Recommended Posts

Knud Haftorsen Pallum ble gravlagt 9 juni 1726 og Marit Joensdatter Pallum, f. Overskaug ble gravlagt 29 jan 1730. Jeg har sjekket Fosen skifteprotoll nr. 6, 1723-1729 og nr. 7, 1729-1735, uten å finne skifter etter de to.Det ble heller ikke holdt skifte etter Arn Rasmussen Hafsaas, som døde 1698. Jeg foreslo vel i min hypotetiske slektstavle at Marit Aune kunne være datter av Arn Rasmussen Hafsaas.Vi kommer kanskje ikke helt i mål når det gjelder opphavet til Arnt og Siri.Likevel, etter å ha sjekket ut alle voksne ved navn Knud i Manntallet 1701, Stadsbygd, ser jeg at det kun er 4 stykker å velge mellom som mulig far til Siri. De er. Knud Hagtorsen Pallum, Knud Knudsen Brattlia, Knud Larsen Ysland og Knud Mikkelsen Sørlot.Disse ser jeg på som uaktuelle:Knud Torstensen Espnes, tjener i Trondheim. Knud Iversen Furuset 96 år, går ut p.g.a. høy alder.Jeg ser ingen forbindelse mellom Knud L. Ysland og fam. i Øyangen. Han er trolig gift to ganger, og jeg finner ikke at Siri eller Arnt er brukt som fadder for noen av barna. Jeg har ingen barn registrert på Knud Mikkelsen Sørlot. Hvis han er bror av Hans Mikkelsen Singstad, slik jeg tror, har han ingen etterkommere i live i 1729. Knud K. Brattlia vet jeg lite om.Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Haftor og Elen Pallum døper sin sønn Jon 9 mai 1734, - Arnt Øyangen er fadder. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...

En korrigering angående kona til Ole Olsen Frostad, fra innlegg 16. Kilden var Lensvikboka, som åpenbart tar feil her.Ole Olsen Frostad var gift med Karen Andersdatter Kvernmo eller Auset f. 1738. Se ev. siste innlegg i denne debatten. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
Gjest Grete Singstad Paulsen

Dette var flott, Aud, og bør være bevis godt nok! :)Altså er det som står i Lensvikboka feil, noe som dessverre har forledet mange. Slike gamle usannheter er ikke lett å bli kvitt, men vi får spre det så godt vi kan.Nå gjenstår det å verifisere opphavet til Siri Knudsdatter. Siden hennes mann, Arnt Andersen feilaktig har blitt kalt Arnt Knudsen Pallum og hun selv Siri Andersdatter, bør det vel indikere at det var Siri som var fra Pallum - og da datter av Knud Haftorsen og Marit Joensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi får håpe mange følger med på debattene og holder seg oppdaterte.Jeg mener Siri må være fra Pallum, og at det rett og slett har skjedd en forveksling. Skulle ønske noen med større kunnskap om slektene i Rissa og Stadsbygd ville delta, selv har jeg arbeidet mest med Lensvik og Ingdal.Det kan være jeg lager et eget tema om Pallum på Slektsforumet etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.