Gå til innhold
Arkivverket

[#68327] Hvem er Aasele Pedersdtr. som blir viet til Ole Erichsen i Talvik, Alta 1803?

Gjest Eva Wathne
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Fors

Hei.Hele innlegget mitt forsvann plutselig, når jeg nesten var ferdig med det. Får forkorte det nå.Det var egentlig ikke noen artikkel, men et slekts historisk arbeid om slekten Kollar. Hadde tenkt å forkorte det til en artikkel. Men dette er forsvunnen fra min datamaskin, på veien fra Mac til Pc. Jeg har imidlertid en papir utgave.Slekten Kollar kan føres tilbake til Per Kollar. Navnet hans, har gitt navn til Kolari by. Han var trolig født før 1650, ble blind og frøs ihjel høsten 1605. Saken var nokså vidløftig, og kom opp på tinget 1606.I forbindelse med norsk krav på Masi, opplyste samene på tinget 1717 i Afjovarre, at den svenske bonden Iwfar Kolari var den første som slo seg ned i Masi. Han var barnebarn til Per Kollar. Ivar Jönsson kom til Masi før 1669. Hans hustru het trolig Helena Persdotter. Han hadde iallfall 1 datter gift i Kolari, og iallfall 3 barn som slo seg ned i Alta Talvik. Det var mange etterkommere etter de. Disse 3 barna var:1) Junte (Jens) Iversen. I Adelaers mt. 1690, blir det sagt om ham: Junte Iversen f. i Qveneland, veret udi Findmarken i 25 aar, er med sin qvinde og 7 barn self 9de. Det var registrering 7. juni 1710 etter Junte Iversens bo. Det var fallitt, og 4 av hans barn var tilstede.2) Peder Iversen kven, oppgitt død i 1704. Det var ikke noe skifte etter ham, så det er vanskelig med sikkerhet å vite hvem som var hans barn, men han hadde nok flere. To av disse var med sikkerhet Nils og Peder Pedersen Kollar. Kirsten Pedersdatter gift med Samuel Israelsen, og Inger Pedersdatter gift 1730 med Ole Torbensen i Kåfjord, kan være Peder Iversens døtrer.3) Alet Iversdatter, gift med Nils Eriksen. Skifte 21. juli 1694 etter ham. De hadde 3 sønner og 3 døtre. En av disse var Niels Nielsen kirkebygger.Hilsen Kristian Fors

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Takk igjen for all informasjon. Jeg har lest i Tornedalens historia om Per Kollars tragiske endeligt, forlatt alene, blind og hjelpeløs til en sikker død.Kirsten Pedersdatter som mulig datter av Peder Iversen Kollar er interessant. Det som kanskje kan si imot er at ingen av hennes barn er døpt Iver? (såvidt jeg vet).Det ser også ut for at en etterkommer av Per Kollar kom til Nordreisa i slutten av 17oo-tallet, så han er stamfar for mange i nord.Enda godt at du har papirutgave i behold etter datakrøll! Kanskje det med tiden kan bli en artikkel likevel?Hilsen May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Peder Iversens barn, bortsett fra Nils og Peder Pedersen Kollar, er vel temmelig ukjente. Peder Iversen er i manntallet fra 1695, men det blir opplyst at han var død 1705. Nils Pedersen er i skattemt. fra 1706, og blir da kalt for P. I. sønn. Peder Pedersen qven er springmann 1717, men er død 1725. Skifte 6. nov. 1725, enke Kari Pedersdatter, ingen barn, bror Nils Pedersen kvæn. Begge blir kalt for Kollar. Skiftet var fallitt, og ingen arvinger er nevnt. Nils Pedersen var gift, men helt sikker på konens navn er jeg ikke, men det kan være Kirsten Eriksdatter. Hun er hos ham i 1709. Men et sted i kirkeboken må vel hennes navn finnes. Morens navn kan være Kirsten Nilsdatter, hun er nevnt som nr 15 og Nils Pedersen kvæn som nr 16 i kommunikasjons listene 12. p. Trin 1706. Eller det kan være kvæn enken Margrete Nilsdatter i Langfjord. Alet Iversdatter bor jo der. Peder Iversen enke het trolig NilsdatterNår det gjelder andre barn til Peder Iversen blir det mest bare gjetting. Peder Pedersen Kollar ble gravlagt 18. p. Trin. 1715. Blant de som var i Talvik kirke den dagen var nr. 11) Niels Pedersen Kollar, 12) Mathis Mathisen qvæn, 13) Samuel Israelsen, 14) Konen, 18) Iver Nielsen, 19) Konen, 20) Ole Torbensen, 21) Karen Torbensdatter, 22) Elen Juntesdatter. 31 Christine Persdatter. Det var ialt 45 finner og 20 norske. Noen av disse var helt sikker i nær slekt med avdøde.Når det gjelder oppkalling av barna, kom nok besteforeldre noe langt ute. Samuels 2. kone Berit Torsdatter brant inne sommeren 1719 med tre av hennes barn og 2 stebarn. 7. p. Trin. 1719 begravet presten 8 oppbrente mennesker. sønnen Jon er vel oppkalt av den avdøde sønnen, og datteren Berit er vel oppkalt etter den avdøde hustruen.I ekstraskatten 1762, bor Elen og Susanna Pedersdatter hos Kirsten Pedersdatter. Elen er hennes søster, trolig var også Susanna det. Kvæn enken Kirsten Pedersdatter dør 1773 78 år gl. kvænkonen Elen dør 1775 84 år gl. Susanna dør 90 år gl i 1783.Hilsen Kristian Fors

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hei. Det finnes en Iver Pedersen som blir forlovet med Anna Gundersdatter i Alta/Talvik kirkebok 1729.Forlovere var Peder Monsen Panas og Einer Pedersen Kollar.De ble forlovet 5.p.epiph.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Jeg har iallfall skrevet 2 års tall feil. I innlegg nr. 26. har jeg skrevet at Per Kollar var f. før 1650, det skal selvfølgelig være før 1550.I innlegg 28 skal Peder Pedersen Kollar vært gravlagt 18. p. Trin. 1725, ikke 1715.Iver Pedersen og Anna Gundersdatter ble trolovet 5. Epiph. ( i feb.) 1729 i Masi kirke. Disse var trolig reindrifts samer. Iver var i skattemanntallet fra 1728. Han kan være sønn til Peder Iversen fra Avjovarre. I mt. Alta 1712-1717, flyttet deretter tilbake til Avjovarre. Anna var kanskje datter til Gunder Aslaksen fra Kautokeino, flyttet 1705 til Alta Talvik sogn. At Niels (ikke Einer) Pedersen Kollar var forlover, var vel fordi han i iallfall delvis må ha bodd på farsgården i Masi.Iver Pedersen og kone, som var i kirken 18. p. Trin 1725, kan da ikke være Iver Pedersen som ble forlovet i Masi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Eva Wathne

Ref.: Innlegg 6. I skiftet etter skolemester Anders Mathisen (gift med Aasel Paulsdtr.) datert Hammerfest 4. juli 1778, etterlot han seg seks barn: Niels Andersen – myndig, Mathias Andersen – myndig, Sivert Andersen – myndig, Hans Andersen – 18 år, Paul Andersen – 7 år og Martha Andersdtr. – 13 år. Det ser ut for meg at det er Niels Andersen som blir utnevnt som formynder for sine umyndige søsken.Hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Eva Wathne

Vites noe om opphavet til skolemester Anders Mathisen?Om barna har jeg følgende:Nils dpt. i Hammerfest 30.6.1748. Far: Anders Mathiis. Faddere: Petter Buck, Rasmus Nilsen, Mathiis Mathiis, Ane Elisabeth Vold og Ane Pedersd. Buck(?).I henh. til FT 1801 var Nils da bosatt hos sin svigersønn Johannes Matisen på Rippenfjord Bund, 58 år, enkemann etter 1. ekteskap, logerende - fordum skolemester for finnene, men nu vanfør, lever af pension og h....Matias Andersen lister FT 1801 2 stk.av, begge 53 år, gift og bosatt henholdsvis i Næverfjord og Hønsebye. Her er vel han i Næverfjord den mest sannsynlige kandidaten.Sivert finner jeg ikke.Paul dpt. i Talvik 1750. Faddere: Mat. Thomæsøn Skolemester, Nils Persøn Skolemester, Isabella Mar. Falces og Anna Cat. Gundelack. Han er ant. død før 1771, ikke nevnt i skiftet etter sin far.Hans f. ca 1760, er ifølge FT 1801 41 år, gift, bosatt Næverfjord Klub, skolemester for finnene i Hammerfest.Povel f. ca 1771, er ifølge FT 1801 31 år, ugift og tjenestefolk hos sin bror på Næverfjord Klub.Marthe f. 1766 i Hammerfest, er bosatt i Talvik i 1801.Går det an å finne flere opplysninger som kan kaste lys over skolemester Anders Mathisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.